Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska gå över till iMac, tips?


jazzman

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att köpa en iMac, jag är van PC-användare och vet egentligen ingenting om Mac, så även de självklaraste tipsen är bra.

Ge mig tips på vad jag bör tänka på och vad jag behöver göra, köpa etc.

 

Skicka gärna mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Kolla macworld.se/macbarometern för priser. Poängen med iMac är ju att man inte ska behöva köpa en massa till, men du kommer antagligen att vilja byta ut musen och ev. tangentbordet mot något bättre.

 

Om du är van med PC är transitionen rätt enkel, sitt framför datorn och pula ett tag så lär du dig grunderna snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400Mhz iMAC:en är ju snabb så det räcker. Men om ett år så är det ju bara att sätta in en G4 eller G5:a typ 700Mhz.Om man nödvändigtvis behöver max prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på iMac. Köper du de senaste modellerna, 400Mzh & DVD och grejer, då kan du nog sova lungt ett tag.

 

Förresten, varför vill du byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag musen till iMac är hur COOL SOM HELST, och jag förstår egentligen inte varför folk klagar på den jämt.

 

Däremot tycker jag tangentbordet är sämre och skulle byta det snarare i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Heh, faktum är att en av de nya iMacarna har bra mycket mer kraft än det systemet jag sitter på nu. Nå, nu kan jag ju expandera tills jag kräks om jag vill (14-disks RAID någon?), men 300Mhz G3 börjar kännas rätt menlöst.

 

Kul att du gillar musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du inte jobbat med Mac innan finns det klart en inlärningströskel att komma över. Men när du är över puckeln tror att du du också fäster dig vid ordningen under huven på en Mac.

 

Jag valde nyligen en IMac DV. Det gjorde jag via ett personalköp och ska då betala på den under tre år.

Därför ville jag ha en maskin som är snabb nog under tre år, det där med uppgraderingar brukar stå sig för dyrt för en vanlig användare om man inte sysslar med begagnade maskiner och köper begagnade grejer för att uppgradera.

Om man räknar in allt som kommer med en iMac så har jag inte sett ett lika prisvärt erbjudande på Wintel sidan än.

Det viktiga med iMacen är att den har en teknologi i sig som står sig de närmaste tre åren, USB, Firewire och möjligheten att köra MacOS X, när den kommer.

Efter tre år kommer vilken burk som helst att vara passé. Men om man ska döma efter den utveckling som varit hittills är en begagnad Macburk betydligt mer användingsbar än en motsvarandee PC från samma tidpunkt. MIn förra maskin var en Performa 630 med TV/videokort och en 040 processor som tuggade sig fram i livet med hela 66 Khz, en PC 486 som tuggar 66 Khz utlöser väl inget annat än en våldsam lust att slänga skiten i väggen...

Men min Performa gick vidare till en lycklig användare för 1500 inklusive skrivare, modem och skärm.

 

vänlig hälsning

Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert aden

Varning:

 

Är själv van pcanvändare och har nog kört allt mellan BSDi till win3.1 och för 3 månader sen fick jag ett infall att köpa en iMAC ( g3 400Mhz ) och sen en månad tillbaka står den på golvet UNDER skrivbordet och räknar nycklar till SETI@HOME ... det var nog det sämsta köp jag någonsin gjort ..... och jag gav den verkligen en chans ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

trolltrolltroll...

 

skulle du kunna specificera det där, eller har solen gått upp och du måste gömma dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert aden

Gärna.

 

1. Den är slö ... jag trodde verkligen att den SKULLE vara snabb så det var första besvikelsen. Kan jämföra hastigheten med min gamla PII 233.

 

2. Den ÄTER minne. 64Mb ( vilket iofs inte är väldigt mkt ) räcker inte till ett smack, på sin höjd IE + maccast ( bara ett exempel ) sen klagar den högtidligt på att det är slut.

 

3. Stöd för ett så vanligt protokoll som SMB fanns inte med, för att kunna dela filer med mina övriga datorer så var jag tvungen att installera något som hette DAVE ( kostar pengar och fungerar ruttet ), kom inte och säg något i stil med "appleshare finns ju".

 

4. Skärm / mus / tangentbord.

skärmen klarar max 1024x768 och har runda hörn!!

Kunde de gjort tangentbordet mindre ??

Musen måste ju satt ett nytt rekord i ohanterbarhet, för liten, helt rund och en knapp, oslagbart dåligt.

 

5. varför slutar programmen att arbeta när man öppnar en meny ?? multitasking ??

 

Jag kan förstå att den fyller en funktion för dem som inte har/vill skaffa några datorkunskaper, för att komma igång med den var ju busenkelt, skulle med lätthet kunna rekomendera den till tex. min mor.

 

På plussidan måste ju dessutom handtaget på ovansidan räknas in, det gjorde det väldigt enkelt att lyfta ner den under skrivbordet.

 

//Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jahaja. Jag misstänkte väl det. Det här är huvudsakligen ett troll om Mac OS, inte iMac vs. PC.

 

<citat>

1. Den är slö ... jag trodde verkligen att den SKULLE vara snabb så det var första besvikelsen. Kan jämföra hastigheten med min gamla PII 233.

</citat>

Helvetet kommer att frysa över innan en PII 233 kommer i närheten av en G3 400. Den här jämförelsen är så otrolig att den inte ens kvalar in som Mac vs. PC eller x86 vs. PPC. Det är enbart idiotiskt.

Den enda möjligheten att de två maskinerna skulle kunna vara jämförbara är om PII:an har raidad SCSI, 128MB RAM, 2 parallella Voodoo etc. Glöm det.

 

<citat>

2. Den ÄTER minne. 64Mb ( vilket iofs inte är väldigt mkt ) räcker inte till ett smack, på sin höjd IE + maccast ( bara ett exempel ) sen klagar den högtidligt på att det är slut.

</citat>

Och sedan när började datorer äta minne? Operativsystem äter minne, och Win9x är värre än MacOS. Att 64MB inte skull räcka för surfning och mp3 är helt enkelt inte sant. Jag sitter med 64MB 168p DIMMs (jfr PC-100 SDRAM i iMacen) på min Tsunami-G3 och det går bra så länge man låter bli spel och grafik.

 

<citat>

för att kunna dela filer med mina övriga datorer så var jag tvungen att installera något som hette DAVE

</citat>

För att köra Ethernet-delning krävs DAVE eller något annat program i genren, men det finns gratisalternativ.

 

<citat>

4. Skärm / mus / tangentbord.

skärmen klarar max 1024x768 och har runda hörn!!

Kunde de gjort tangentbordet mindre ??

Musen måste ju satt ett nytt rekord i ohanterbarhet, för liten, helt rund och en knapp, oslagbart dåligt.

</citat>

Skärmen är för liten med den är av väldigt god kvalitet. Runda hörn? Åh jisses, du har rätt. Dags att slänga min Mac antar jag. Åh fan, vänta nu, det har min NT-box också.

Tangentbordet är klaustrofobiskt, men å andra sidan så har jag aldrig köpt en dator där jag inte behövt byta tangentbord efter ett tag. Gäller både Mac och PC.

Angående pekdonet, japp, helt rätt. Jag antar att det diskvalificerar iMacen, jag menar, det är ju faktiskt brukligt att man baserar inköp av hårdvara för över 10000 spänn på en komponent som kostar ett par hundra, och det är ju inte direkt så att man någonsin byter ut den heller.

 

<citat>

5. varför slutar programmen att arbeta när man öppnar en meny ?? multitasking ??

</citat>

Och det har exakt *vad* med iMacen att göra? Det här är Mac OS och det är dessutom inte helt sant. Visst, PMT är bättre än CMT men Win9x-implimenteringen av PMT suger så hårt att man vill gråta och om du kan hålla ut ett tag så får du PMT i BSD-nivå till sommaren. Eller kör LinuxPPC nu.

 

<citat>

Jag kan förstå att den fyller en funktion för dem som inte har/vill skaffa några datorkunskaper,

</citat>

TROLLTROLLTROLLTROLL. Jag är heligt trött på det här nonsensargumentet. Visst, den är enkel. Men det betyder inte att den och Mac OS saknar kapacitet. Det formligen kryllar av osnutna hobbyprogrammerande 15-åringar som dissar Macen och tror att de själva är någon sorts ”hackers”, och det verkar ha uppstått en hel kultur kring det. Fråga en riktig hackertyp vad de anser om möjligheterna att programmera med CMT och du lär bli förvånad.

 

<citat>

På plussidan måste ju dessutom handtaget på ovansidan räknas in

</citat>

Åh, fantastiskt. Du lyckas bomma exakt den detalj en PC-centrisk men *objektiv* genomgång av iMacen (arstechnica) sköt in sig på när de diskuterade designen. Handtaget sitter för långt bak vilket innebär att skärmen är i farozonen om du skulle halka.

 

Vad är det för iMac du har förresten? Gå in i Apple System Profiler i Apple-menyn och kolla ”Machine ID” och ”Processor”. Vore intressant att veta, om det nu är så att du har problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert aden

ok, detta var anledningen till att jag tvekade att skriva något från början. Ville inte ge mig in i något religonskrig eftersom jag tycker de är patetiska, båda sidor kommer alltid att hitta argument för sin egen religion ( personligen är jag faktiskt ateist ).

 

Allt jag ville var att förmedla min egen uppfattning av iMAC'n eftersom jag ju faktiskt köpt en och använt den ett tag. Killen skrev att han använt PC ( jag antog att han menade WinXX ) och jag kände att jag var i samma situation när jag bestämde mig för att inhandla min.

 

Anledningen till att jag köpte en från början var egentligen för att själv bilda mig en uppfattning om MAC ( nu kanske just iMAC var en dålig representant för MAC i stort ).

 

// Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

1. iMac är ju en rask liten dator processorn är definitivt snabbare än en PII men håddiskarna på de tidigare modellerna är inga speedkings.

 

2.Beror på programmen & dess minnesallokering ,

IE är ju som alla M$ program onödigt stort & klumpigt , kör på iCAB istället behöver bara några futtig MB & är betydligt raskare än alternativen.

Kör virtuellt minne så slipper du att minnet tar slut.

 

3.iMAC är ju inte direkt tänkt att vara en tung nätverksdator , däremot är den ju redan förberedd för nätverk & bredband.

 

4.iMac har perfekt upplösning sett till skärmstorleken.

Musen är det inget större fel på , jag vet att många klagar men det tar ju max 5 minuter att vänja sig.

Tangentbordet kan jag hålla med är mindre bra , fast jämfört med vad PC användare är vana vid så är det nog ingen större skillnad.

 

5.Programmen slutar inte arbeta , det är en optisk illusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Robert,

 

Vad är ditt problem egentligen? Låt mig summariskt sammanfatta hur det här ser ut ur min synvinkel:

 

jazzman skriver och ber om tips. Tråden trallar på och han får en del input. Sedan dyker du upp med ett inlägg som inleds med ”Varning”, och fortsätter med att kroniskt undvika något som ens liknar tips utan bara konstaterar att iMacen är kass (”det sämsat köp jag någonsin gjort”). Till och med Saldos inlägg (”...vem fan vill ha en dator men typ inga utbyggnadsmöjligheter?”) är hjälpsammare eftersom det åtminstone addresserar en konkret punkt.

När jag sedan utmanar dig att specificera vad du menar så inleder du ditt svar med ”Gärna”, men när du fått mitt svar så är det hela plötsligt fråga om PC-bashing från Mac-sekterister.

 

Vad menar du med religionskrig? Jag kör själv både PPC och x86, jag skulle aldrig i livet köpa en iMac och nästa box blir som det ser ut i nuläget en Dual-PIII. Det här har inte att göra med religionskrig lika mycket som det har att göra med att du har bisarra argument och kör med svepande generaliseringar. Om en Machead började säga att en G3 400 spöar en K7 800 så skulle jag utmana dem att förklara sig lika mycket som jag utmanar dig. Du påstår att du är ateist (märk kontexten). I så fall antar jag att du dessutom är masochist, jag menar, vem sjutton kan köpa en plattform för typ femton tusen, se den förvandlas till dörrstopp, och fortfarande hävda att den är jämbördig? Om någon av de x86-burkar jag har skulle bete sig så skulle det osa svavel ur porerna på mig, tro mig.

 

Ok. Du säger att du har en iMac och att den suger, och du har sammanfattat varför. Om du nu inte helt plötsligt fått kalla fötter, så upplys oss alla om följande:

 

1. Maskin-ID och processor. Kan hjälpa om det skulle vara hårdvarurelaterat.

 

2. På vilket sätt är din iMac jämförbar med din PII? Förutom en subjektiv bedömning skulle jag gärna vilja se din motivation till hur detta över huvud taget är möjligt. Det låter otroligt, och som jag sagt, detta är *inte* en religionsfråga.

 

3. Vilket system kör du?

 

4. Om du nu ogillar Mac OS, varför kör du inte en *nix på den? (Du har ju redan sagt att du är van med BSD, så du borde ju kunna hantera MkLinux eller LinuxPPC eller någon annan *nix).

 

Viktor,

 

RA sa explicit att det var en DV så Rev.-seriens diskar är knappast problemet.

iCab saknar väl alldeles för mycket standardstöd för att vara en seriös utmanare?

iMacen är ju positionerad som en typisk thin client (även om de gått ifrån det med DV:n) så RA har rätt i att nätverksstödet borde kompletteras. Och musen är verkligen helt värdelös.

Det är dessutom inte fråga om en ”optisk illusion”, jag vet att du älskar Mac OS vad jag än säger, men CMT är verkligen dåligt på sådant. Testa att bygga en app som bara loopar en räkneslinga, kolla hur många beräkningar den klarar på 10 sekunder, och kolla sedan hur många den klarar om du klickar på en giltig meny under tiden. *Skrämmande*. Kolla sedan hur många den klarar om du växlar till ett annat program och öppnar en meny där. *Åh jisses jävlar*. Visst, det går att tråda och få bättre prestanda, men det är fortfarande uselt. Till och med Win98 spöar Mac OS där sju dagar i veckan.

Förresten, kan du inte lägga in några härligt oseriösa (?) inlägg på ”Datorkrig” för det verkar ha dött helt? Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Seppo Laine

Hej!

För en van PC-hackare är kanske inte Mac ett alternativ, lika ogärna som en Mac-användare byter till PC, antar jag att en PC-hackare omvänder sig.

Hastighet är verkligen en subjektiv värdering, i olika tester har Macen visat sig snabbare på vissa operationer i andra inte.

 

Min iMac har gapat efter mer minne han också, men då är det bara att gå till inställningar och tilldela programmet mer minne, så blir det tyst i burken. Förvisso lite bökigt men det fungerar.

 

Fildelning är ett särskilt kapitel, som är svårt eller lätt beroende på vilka filer man hanterar. Och kommunikation i nätverk mellan PC och Mac, vet jag inget om mer än TCP/IP kommunikation vilket verkar gå bra eftersom man glatt surfar med Mac också. Från burk till burk kommunikation finns det olika kommentarer i pressen, en del tycker att det är rätt enkelt att bemästra, andra framhävdar att det ett rent helvete...

 

Ja, det runda pekdonet verkar ha lätt att skapa antipati liksom tangentbordet, men jag tycker det funkar rätt bra, dessutom.

 

Tycker man att höjden av produktivt arbete är att köra loopar så är kanske inte Macen ett alternativ, men det finns gott om annat att välja på. Jag är nöjd så länge Mac behåller sin ställning kring de 20 procenten i marknadsandel, då finns det kvar ett alternativ.

 

hälsningar

Seppo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Köp en PowerMac istället. Där finns alla utbyggnadsmöjligheter. iMacen är för begränsad jämfört med en PowerMac G3 eller G4 då man ska bygga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa alternativet på sikt inom Mac-världen är en PowerMac, om man har andra behov än ordbehandling och Internet. iMacen är bra på sådant, men dess brist på utbyggnadsmöjligheter gör att den håller betydligt kortare tid än en PowerMac. Som en jämförelse kan man ta det faktum att en PM 8100 kan uppgraderas till G4, vilket är imponerande för en dator från 1994. iMacen kommer troligen att kunna uppgraderas till G4 (om man slaktar processorkortet som Newer Technology gör med sina iMaxpowr), men grafikkortet och liknande sitter där de sitter.

 

Det alternativ som jag rekommenderar är en ny PowerMac G4 som är oerhört snabb och trevlig. En begagnad blåvit G4 eller beige G3 är också bra köp och kan fås för bra priser med garanti.

Ett annat bra val på andrahandsmarknaden är PM 8500/8600/9500/9600 som har goda utbyggnadsmöjligheter (G4 kan installeras), bra videofunktioner (8500 och 8600) eller många kortplatser (95/9600). De har dock en nackdel och det är att Mac OS X troligen inte kommer att fungera. En G3 eller G4 är därför mer framtidssäker.

 

Jag kör själv en 8500/120 och en G4/400 (nätverkskopplade) och är mycket nöjd med båda maskinerna som är snabba och trevliga. Även 8500:an tuffar på riktigt bra, trots sin ålder. Båda maskinerna är välkonstruerade och är lämpliga för alla som behöver mer utbyggnad än iMac.

 

Därför summerar jag:

 

iMac: bra för Internet, ordbehandling, enklare grafik, enklare videoredigering och spel där det inte krävs utbyggnadsmöjligheter via kortplatser o.dyl.

 

PowerMac: den bästa Mac-serien genom tiderna, goda utbyggnadsmöjligheter, höga prestanda, perfekta för layout, bildbehandling, videoredigering (i klasserna över iMac DV), multimedia och annat som ställer högre krav på datorn.

 

En blåvit eller beige G3 (minitower) kan man få för samma pris som en iMac (G4 ligger lite högre) och är på sikt en bättre investering.

 

Jag rekommenderar följande platser för kontroll av Mac-priser och Mac-datorer:

 

http://www.datalanna.se (Säljer nya och beg. Macar)

http://www.comit.net (återförsäljare av nya och begagnade Macar, utmärkt service)

http://www.macoteket.se (Postorder)

http://www.macwarehouse.se (Postorder)

http://www.megabyt.se (Säljer begagnade Macar)

http://www.macdata.se (Mac-återförsäljare i Gävle)

http://www.technimac.se (Mac-återförsäljare i Malmö)

http://www.adept.se (Mac-återförsäljare i Halmstad, direktimport. Säljer både nytt och begagnat).

http://www.macinans.se (Säljer begagnade Macar och nya)

 

De företag som säljer begagnade Macar har garanti mellan ett år och tre månader (varierar) och erbjuder maskiner i nyskick. Det är därför ingen risk att man råkar ut för en misskött dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...