Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT vs 95


Calle Slättengren

Rekommendera Poster

Calle Slättengren

Jag jobbar mycket i Photoshop.Använder windows 95 hemma och Mac på jobbet.

Problemet med Windows är att jag kan sitta och göra rena rutingrejer, t.ex kopiera 20-30st bilder á 30 meg från CD till hårddisken utan att det går trögt.Om jag däremot börjar jobba med en bild, gå in i kurvor, lägga på ett filter osv, segar datorn ner sig fullständigt.När jag ska återgå till rutinjobbet att kopiera filer igen är det totalsirap.Omstart!Så blir det aldrig i en Mac.Tydligen är Windows 95 dålig på minneshantering, stämmer det? Har hört att NT är bättre på sånt.Kan jag då ha både NT och 95 installerat?Om det går, vilka problem

kan uppstå?Tjänar jag på att köra Photoshop i NT?Om jag kör P-shop i NT, kan jag då ha Explorer i 95an uppe samtidigt?

Undrar en oteknisk Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Calle Slättengren

Tack Daniel och ursäkta min otydlighet.Jag menande Internet Explorer och inget annat.

Funkar alla program(utom spel då) jag nu kör i 95an,typ Word, PageMaker, Frontpage och dylikt i NT? Drivrutiner och

program för CD-brännaren, skrivaren, scannern...Måste jag byta rubbet är det kanske ett altenativ att bara använda NT till P-shop och 95an till alla andra program.

RAM-minnet är väl inget större problem, har 96 meg nu men ska byta processor (pII 450Mhz)och skaffa mer minne framöver, kostar på mig tre 128or.

Det kanske gör susen!

Calle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt minne är alltid bra, men minneshanteringen är fruktansvärt mkt bättre i NT, så man kan inte jämföra mängden med win95. Fast det e ju billigt så..

 

Spel

med i sp3 finns dx3, och dx5 finns att hämta på internet (vet inte var), fast inte från MS:s sidor. Notera att det är en egen version till NT!

 

Om du har ny hårdvara, dvs inte funnits på marknaden så länge, så leta upp nya NT drivar innan, ofta är det bäst att göra till det mesta då dom är bättre.

 

Sen finns en jobbig sak, om du senare vill ominstalera win95/win98 och ha kvar NT så skriver win95/win98 över dualboot infon, så man kommer inte åt NT om man inte aktar sig. Man kan dock bara instalera om NT igen, men välja reparera en befintlig installation i instalationsprogget om det skulle hända.

 

Och du måste ha en fat16 och installera NT från, sp4 har inte kommit på MS sidor än, bet inte om dom släpper den, men den ska som sagt ha stöd för fat32, och hur det andra fat32 stödet som fanns att köpa från MS fungerar vet jag inte.

 

Har jobbat med bilder i NT och när win95 har tre bilder på 10-15 Meg börjar swapnigen rejält på win dator med 95 Mb ram, fast i NT märker man inte av det, kollar man ledigt minne (inte swapfilen) så kan man ha 6-7 bilder ab samma storlek innan det börjar jobba sig.

 

Sen så ska inte win95 kunna tillgodo räkna sig mer minne än 64Mb på ett vettigt sätt, hur det är med win98 vet jag itne, men tror inte det är nån större skillnad, man märker det inte iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...