Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill sätta upp lokal webserver


CJ Kihlbom

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en webutvecklare som hittils är en total nybörjare på Linux.

 

Jag hade dock tänkt lära mig PHP samt databaser nu, och därför tänkte jag försöka sätta upp en lokal webserver i mitt LAN. Vad behövs då, både hård- och mjukvarumässigt?

 

Är Red Hat 6.1/Apache/PHP3/MySQL en bra kombination? Vad behöver jag mer?

 

Vad krävs det för hårdvara? Det är bara jag som kommer använda servern för att testa projekt.

 

Tacksam för hjälp.

 

/Carl-Johan Kihlbom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till www.redhat-linux.com

Här är en beskrivning på Svenska hur du gör i

Apache. Jag skulle själv villa sätta upp en webserver så vi kanske kan hjälpas ått med

tips och sådant. För det behövs en man kan lägga

fram sinna teorier för ibland.

 

Jag kanske bara är 13år men jag kan mycket.

Jag har satt mig in i Linux ganska bra nu.

 

Vi hörs Roboflop (roboflop@freebox.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra konsollapplikationer som dessa kräver inte så mycket hårdvara. Men skall du utveckla på maskinen ifråga så är det ju trevligt att köra X, och då krävs det lite kraft (beroende på vilken fönsterhanterare du väljer).

 

Kör själv Apache / PHP4 / MySQL på en RedHat-burk med X / Gnome / Enlightenment (det är framför allt Gnome här som kräver hårdvara) på en gammal P120 med 80MB RAM utan problem.

 

Skall du bara ha burken som en server (inte köra X på den) kommer du undan med mindre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en sådan ståendes - prova. Lite mer minne skulle nog inte skada dock (är framför allt MySQL som käkar minne - ligger på 10MB direkt efter uppstart för mig). Släng in i.a.f. 8 eller 16 MB till om du har möjlighet.

 

Har du ingen dator ståendes, utan har tänkt att köpa en begagnad - inhandla en tidig pentium. Är inte mycket dyrare.

 

Sedan bör du konfigurera programmen för att minska resurskraven. Apache är t.ex. från början konfigurerad att hantera många samtidiga anslutningar, och skall du bara använda den i utvecklingssyfte tjänar du mycket (minne) på att optimera inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...