Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC vs Server


Jessnet

Rekommendera Poster

Hej!

Vad är det egentligen som avgör, hårdvarumässigt, om en maskin är en "vanlig" PC eller server?

 

Ska sätta upp en webserver/mailserver och hade tänkt att använda en PC som jag har "liggande" men det kanske inte är en bra idé? Vad ska man tänka på?

 

/Stefan

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som avgör är antalet samtidiga användare du vill kunna ha, en gammal hemmadator duger som privat hemma server men klarar inte kraven för en kommersiell sajt.

 

En "riktig" server har oftast flera processorer och scsi diskar i raid konfiguration, då kan du klämma ut betydligt mer ur maskinen än en hemmadator någonsin kan.

 

I övrigt är det ingenting som skiljer förrutom programvaran du kör, så fort du kör någon typ av serverprogramvara på datorn (web, ftp, mailserver, spelserver, irc...) kan den sägas vara en server.

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 16:19:37 av bool]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det är en stabilare maskin helt enkelt?

 

Om jag ska bygga en "Server" som ska köra Windows 2003 Server samt MS EXchange 2003, så bör jag kanske satssa på en ordenlig maskin med SCSI-diskar t.ex då?

 

Vad innebär raid?

 

Vad ska man tänka på i övrigt vid val av moderkort och så?

 

/Stefan

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 16:24:41 av Stefan Johansson12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Vad innebär raid?

 

Att du håller diskarna redundanta, exempelvis genom spegling eller mer exotiska raid-former såsom raid10 eller raid5. Går en disk sönder ska servern inte påverkas av det utan det är bara att byta ut den trasiga disken under drift (hot-swap) utan att förlora vare sig data eller upptid.

 

Vem ska använda servern? Bara du? Ett företag? En familj? Hur kritisk är datan du lagrar på den? Får den vara nere ett par dagar utan problem? Hur sköter ni daglig backup?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servern ska användas till tre mindre företag samt privat och därför bör den inte vara nere alls, helst...

 

Servern kommer att innehålla en webshop med allt vad det innebär samt en hel del information.

 

Backup kommer att göras automatiskt varje natt till en DVD-brännare hade jag tänkt.

 

Mycket tacksam för alla råd och tips jag kan få om detta!

 

/Stefan

 

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 16:42:52 av Stefan Johansson12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket har ni tänkt lägga i pengar?

 

En "riktig" server med två speglade diskar, skapligt med minne, och en ok processor går loss på runt 25.000.

Sedan tillkommer licenser för Windows, Exchange samt klient-licenser (CAL).

 

Hur mycket disklagring handlar det om? Tänk på att hotplug scsi-diskar är mycket dyrare per GB än dina vanliga IDE-diskar.

Exchange-mailboxar drar gärna iväg i storlek.

 

Jag har själv ingen direkt erfarenhet av att backa data till DVD, men spontant skulle jag nog satsa på en bandare av något slag, kanske en DLT.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, som alltid så lite som möjligt :-) Från början hade jag tänkt att använda en "liggande" maskin..

 

Dock har jag lärt mig att lyssna på dom som vet bättre. Det är bättre att lägga lite mer pengar från början och få prylar som funkar än att bygga något billigare för att sedan upptäcka att det inte räcker. DET blir dyrt! Sen gör det ju inget om det funkar länge...

 

Kikade lite på moderkort. Skulle det funka att köra IDE RAID?

 

Backup till DVD har vi gjort 7 dagar i veckan i över ett år på jobbets butiksdatasystem och det har funkat kanon. Har sju stycken DVD-RW som vi växlar mellan.

Börjar nog med den lösningen i alla fall.

 

Lagringen är lite svår att uppskatta med låt oss säga att samtliga hemsidor inkl. shopen ligger på ca 60-70mb. Sedan tillkommer lagringen av mail men det kan man ju begränsa. Låt oss säga att en disk på ca 40GB räcker långt.

 

Mer tips och råd?

 

/Stefan

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

[inlägget ändrat 2003-09-24 17:55:37 av Stefan Johansson12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, en IBM x335 (intel e-server) med två 36GB 10krpm hotswap-diskar (jo scsi alltså) i spegel duger nog bra - nu kommer jag inte riktigt ihåg men det blev en slutsumma på ~25kkr plus moms sist jag handlade en med den bestyckningen - då med en 2,8GHz P4Xeon och ett halvt GB i arbetsminne :)

 

Ska det få plats bandare eller dvd-brännare så är en x225 bra mycket billigare med i övrigt samma bestyckning (15kkr plus diskar typ) men då är det en klassisk tornlåda och inte ett 1U rack. Iofs en jävligt snygg och hyfsat rymlig tornlåda - skulle vilja ha en som arbetsstation enbart på utseendet - 4U "smal" och hur djup som helst.

 

Som någon sa så tillkommer juh licenskostnader, och dessa är juh flera gånger högre än vad själva hårdvaran kommer kosta er så.. om inte Microsoft har någon mysko rea på Exchange och CALar idag :)

 

Win2003 däremot får du för en 7-8kkr... vet inte vad billigare Web Edition kostar - eller om den kan köra Exchange?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-09-24 18:43:29 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag vad jag kan utgå ifrån. Är det någon idé att bygga själv? Eller är det bättre att köpa en "färdig"? Det är ju alltid roligare att bygga själv men med en färdig vet manju iof att grejorna lirar bra tillsammans.

 

Är du nöjd med maskinen?

 

/Stefan

 

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med två 36GB 10krpm hotswap-diskar

Kanske lite snålt. Speciellt med tanke på att det inte går i fler diskar i maskinen (som i övrigt ser trevlig ut, motsvarar säkert en HP DL360 precis =). Antingen är det nog vettigt att sätta i 72Gb direkt eller satsa på något som rymmer fler diskar och köra Raid 5.

 

Kanske en HP ML350 (tower eller rack), utan diskar bör du kunna hitta en för ~15':-, den rymmer 6 st HPL-scsi-diskar och har en enkel raid-kontroller.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förstås helnöjd med IBMs eservrar, därför jag berättar om dem ;) Har 8 x330/x335 och ett par x225 och dess föregångare (får plats mer i de där 225:orna om man ska ha in bandare eller många instickskort).

 

 

Själv är jag förstås pc-byggare på hobbybasis sedan länge, det är kul och jag känner att jag är ganska bra på det också. Men servrar (och arbetsstationer) till företag har jag svurit en ed på att inte bygga själv annat än i undantagsfall - jag har inte hittat några fördelar med att göra det faktiskt. "Hembyggen" känns uteslutande meningsfullt för entusiaster, till och med de som söker något för en extrem budget tjänar inte på att bygga själv längre, det är bara att köpa en Dell typ ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så här. Hur mucket kostar det för mig om servern är nere i x dagar. Sedan kan du fundera på vilken lösning du vill ha. En server kan oftast konfigureras med mera redundanta saker än en vanlig PC. Tex. (I prioriteringsordning) RAID, PSU, RAM, Cluster, RAID-controller, Diskkabinett.). Oftast är inte CPU hastighet så kritisk då hastigheten över nätet oftast är flaskhalsen. Satsar du på ett äkta servermärke så kan du ju även få support avtal med inställelse tid inom rimlig tid och bara det kan vara räddningen!

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon idé att bygga själv?

Spontant svarar i alla fall jag -Nej.

Köper du en server från t.ex. IBM, Dell eller HP vet du vad du får. Allting fungerar ihop och är supportat av leverantören. All garanti-hantering sköts mot ett företag samt det brukar ingå lite godis i form av programvaror och sånt (t.ex agenter för övervakning).

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

redundanta saker ... RAM

Någon som haft förmånen att testa hotplug RAM ännu?

Själv såg jag det bara på W2k3-lanseringen på en HP-maskin.

Erfarenheter?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 8 x330/x335 och ett par x225 och dess föregångare (får plats mer i de där 225:orna om man ska ha in bandare eller många instickskort).

 

Va fasen har du dom till? Och var? under diskbänken? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, i och för sig - men 36GB är juh inte direkt lite utrymme, lägg 10GB på systempartitionen så är det en drygt 20GB kvar för mailstore, loggar och webshopen (som garanterat inte tar mer än 1GB någonsin väl? ;)

 

...dock, håller nog med att en mer rymlig burk kan vara passande - x225:an rymmer också 6 h/w-diskar och klarar åtminstone raid1 med den medföljande kontrollern - kan man enkelt expandera med upp till tre speglar alltså. HP-burken såg också rätt snygg ut, fast den var grå istället för svart ;)

 

Hur många exchange-användare handlar det om? Är det för internt bruk med outlook då eller inte?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lika smidigt som hotswap diskar, eftersom man måste in i maskinen. Och det är ju inte alltid den maskinen i racket på exakt bäst höjd som det måste bytas på. Och sen ska locket av utan att man kommer åt nåt annat. Men sen är det smidigheten själv.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36GB är juh inte direkt lite utrymme

Nej det är sant, men man vet aldrig med mailboxar. Det är ju tokigt att "bara" ha typ en tredjedel kvar när man precis är klar med migrering och sånt, då räcker det inte länge till.

HP-burken såg också rätt snygg ut, fast den var grå istället för svart ;)

Mmm... fast vi sålde några Dell-servrar nyss som jag fick installera. Trots min någon HP-inriktade syn på servrar måste jag erkänna att de var grymt snygga och gedigna, med äkta stål-front.

(http://www.dell.com/us/en/esg/topics/segtopic_servers_pedge_towermain.htm)

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det finns kunnigt folk som ni som delar med sig av råd och tips! Jag är rörd....

 

Hade tänkt att hosta samtliga företags mail så det är inte bara internt. I det flesta fall används Outlook men inte helt och hållet. Kan tänka mig att antalet användare uppgår till 15-20 på ett ungefär. Är jag helt ute och seglar eller.....

 

Naturligtvis är det bättre att köpa en färdig server. Inte minst med tanke på support och på-platsen-garanti. Tänkte inte på det....

 

/Stefan

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm... fast vi sålde några Dell-servrar nyss som jag fick installera. Trots min någon HP-inriktade syn på servrar måste jag erkänna att de var grymt snygga och gedigna, med äkta stål-front.

 

Hehe, jag är alltså inte ensam att snegla på Dells formgivning i serverhallarna - blev lite imponerad av deras rackskåp också, osedvanligt vackra :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...