Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

aktie bolag


pepino

Rekommendera Poster

Jag kom på en sak, om man ska starta ett aktiebolag, är minsta insats 100 000, kan man inte låna de pengararna av banken, starta aktiebolaget, sen dagen efter betala banken?

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går inte.

 

Lånar du 100 000 för att bilda ett AB är detta ditt personliga lån. Pengarna blir Eget kapital i bolaget när du sätter in dem på bolagets konto.

Bolagets egna kapital kan man inte disponera hur som helst. Att låna pengar ur sitt bolag är straffbart och bedöms mycket strängt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va jobbigt, jag vill starta ett företag men vill inte vara ansvarig för det :P

 

Det ska väl finnas företag som man kan gå till och be de starta och äga mitt företag, fast jag jobbar och styr det, finns det inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför aktiebolag - finns andra bolagsformer som inte kräver samma insats. Ej kunnig inom detta område, kanske flytta denna tråd till den juridiska avdelningen och den frågan kan benas ut.

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-09-23 18:53:21 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som nämnts här, varför inte starta i en annan form än just AB? Kika på www.nutek.se/startlinjen för bra och nyttig information...

 

 

(Just ansvarsbiten är lite svår att komma ifrån dock...)

 

 

.dune.

----------------------------------------------

push@A,$_ for reverse q.e...q.n.;for(@A){$_=unpack(q|c|,$_);@a=split//; shift@a;shift@a if $a[$[]eq$[;$_=join q||,@a};print $_,$/for reverse @A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"-Det ska väl finnas företag som man kan gå till och be de starta och äga mitt företag, fast jag jobbar och styr det, finns det inte?"

...jo det finns.Blev själv drabbad av en sk. "målvakt" och blev blåst på flera månaders lön.Inte kul alls!

Det hela slutade i tingsrätten och den allmäna lönegarantin fick träda i kraft istället...

 

Fick dock vänta ganska länge på min lön medans det utreddes.

/micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Franshising är ett sätt; Nån annan äger företaget (namn osv, oftast i en större kedja, typ MC Donnalds) och du startar då upp en ny instans av en resturang.

 

Annars kan du prata med ett riskkapitalföretag, Se till att ha allt nerskrivet och organiserat - dvs fixa en affärsplan om du inte har en.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ä jag skiter i och starta ett företag, det är ju jobbigt...

Och varför tror du att de flesta är anställda? Kan det finnas ett samband med att det är jobbigt, ansvarsfullt och långa arbetsdagar att starta upp ett företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas ett samband med att det är jobbigt, ansvarsfullt och långa arbetsdagar att starta upp ett företag.

 

Möjligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den biten är inget problem för mig, mitt problem är just säljandet och att man blir tvungen att betala in skatt för intäkter som inte finns!

 

Skattesystemet suger stort m.a.o.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert inget problem för dig, eller en del andra. Men jag tror att det finns ganska många andra som drar sig för att starta ett företag just p.g.a. den stora mängden jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...