Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dyra beg bärbara


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

Tänkte skaffa en bärbar dator.En PC från Compaq var det tänkt.Inte allt för dyr.Eftersom jag vill hålla alla sinnen öppna kollade jag av vad det kunde finnas från Apple.Men det var minst sagt nedslående.Dyra,klent utrustade datorer,såvida inte plånboken är väldigt fet.Inte ens den omtalade Ibook verkar vara något att ha.Det skilljer faktiskt 5000kr mellan Compaq 1246 och Ibook.Dessutom är hårddisken mindre.Samt att MS word 2000 ingår på PC,n.Att Ibooken troligtvis är snabbare är ganska ointressant.Så,adjöss alla tankar på bärbar Mac.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad hade detta inlägg med Mac OS att göra?? Låter mer som det passar under datorkrig.

 

Jag brukar säga att du får det du betalar för, så vill du ha en billig PC så får du just en billig PC... med alla problem som där följer.

 

Så, lycka till!

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Fel forum?Kanske det.Men det var inget försök att såra någon Macägare.Jag bara konstaterade vad såg när jag sökte efter ett bärbart alternativ.Men nu såg jag på Apple´s hemsida att en Ibook därifrån har dubbelt så stor hd och 64 mb ram,till samma pris som ex Siba,där jag fick 32mb ram och tre gb hd för 17490kr.Viss skillnad.

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad din fina Toshiba eller vad det nu var är utrustad med... däremot vet jag vad en iBook kommer med som standard... så posta gärna skillanderna eftersom du påstår att en iBook är så klent utrustad jämfört med en bärbar PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Bland annat jag,alla bor inte Stockholm nämligen.2000 sålda compaq datorer i januari tyder på att ganska många gör det.

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Den fina Toshiban eller vad det var,hade inte nätverkskort.Kostar 500kr att köpa till.Den går inte att surfa trådlöst med,vilket ändå är fullständigt ointressant för mig.Dessutom den fina Toshiban eller vad det var,Ms Word 2000 med.Ett inte helt ovanligt program.

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersan med iBOOK får du ju AppleWorks ,fungerar minst lika bra som Word 2000 & tar betydligt mindre hårddiskutrymme.Plus att AW inte bara klarar ordbehandlinng utan också en hel del andra uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, eftersom du inte brydde dig om att ge mig listan med allt godis i din PC så kommer här en lista med prylar i iBook:

 

300MHz eller 366MHz PowerPC G3 processor

512K Backside Level 2 Cache

66 MHz systembus, och minnesbus

64 MB SDRAM (utbyggbar till 256 MB)

6 GB Ultra ATA hårddisk

24x CD-Rom

12 Mbps USB port

10/100 BASTE-T Ethernet

56 K modem

Tillval för AirPort (trådlös kommunikation)

Monohögtalare

16-bit stereouttag

4 MB SDRAM video minne

Inbyggt 2D/3D grafikacceleration genom ATI RAGE

12.1 tum TFT SVGA aktiv matris bildskärm

Batteri som klarar upp till 6 timmars drift

Fullstorlek på tangentbordet + 12 fuktionstangeter och 4 piltangenter.

 

Visst är Word 2000 fint, men i programpaketet ingår:

 

Mac OS 9

AppleWorks (Apples motsvarighet till Office)

Palm Desktop Organizer

Internet Explorer

Microsoft Outlook Express

Netscape Communicator

The World Book Encyclopedia

Adobe Acrobat Reader

FAXstf

Nanosaur

Bugdom

QuickTime 4

 

(Några är förstås gratis, men man slipper ladda ner dem från nätet. Men 6 av ovan nämnda program är kommerciella program som du annars måste köpa)

 

Så, får höra vad som gör att ovanstående iBook är klent utrustad???

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Som jag skrev tidigare så var den Ibook jag kollade på utrustad med endast 32 mb ram och 3 gb hd,jämfört med den som tydligen går att få nu.Vilket innebär att en jämförelse haltar.Eftersom priset inte ändrat sig så har de som köpt de första fått betala 4000-5000 tusen för mycket jämfört mot en PC.För dig som Tydligen är besatt av Macintosh spelar det antagligen ingen roll.Bara det är en Mac.Däremot den som är ute efter en billig laptop för studier eller vad som helst blir det onödigt dyrt.Tro det om du vill,men en PC idag är inte alls särskillt krånglig. Skillnaden mot den Pc jag tittade var väll nätverkskortet och airport.Dessutom var den utrustad Jbl stereohögtalare.Om programutbudet som följer med är bättre eller sämre är upp till var och en.Även MS skickar ett sitt office paket för hemanvändare,

MS Works.Plus Office 2000 samt virusprogram.En del av de program som Apple skickar med ingår i Windows,fax,IE,Spelen som kommer med Ibooken är mig totalt ointresseant.

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Jag får med MS Works+ Office 2000.Works kan även det många olika uppgifter.

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte besatt av Macintosh, men däremot föredrar jag Mac framför PC.

 

Visst, det kostar kanske femtusen mer att köpa en iBook än en billig PC-laptop... men när du sen får större behov så kommer det ju att kosta igen... fördelen är jag att du får all på en gång och behöver inte oroa dig längre fram när dina behov växer.

 

Det är inte alltid billigast i ländgen att köpa det på marknaden billigaste.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

För [infoga religiös favorit här] skull, *köp inte en bärbar från Compaq*. Jag skulle avråda från köp från det företaget över huvud taget, men jag har sett tillräckligt med strul, fel och bortkastade servicepengar i samband med Compaqs notebooks för att hålla mig vaken om nätterna. Det går inte att handla bärbara på samma sätt som stationära. En kass stationär PC för en billig penning (glor argt på min K6-2 300) fungerar tillfredställande om du har rutinerna inne, men kvalitet får en helt ny innebörd när vi talar bärbart.

 

Om man vill göra prisjämförelser mellan iBook / PC-notebooks, jämför i rätt kategori. Billiga PC-erbjudanden innebär oftast ned-speccade maskiner med minst sagt begränsad kvalitet och lågt andrahandsvärde. Att en PIII Mobile-processor i samma klocknivå inte levererar prestanda i närheten av den *nedklockade* G3:an i iBooken är oxå en självklarhet.

 

Personligen skulle jag inte köpa en iBook, men jag måste ändå säga att det som tilltalar mig absolut mest med modellen är dess slagtålighet. Okej, nu har jag inte haft tillfälle att leka ”kasta iBook”, men den känns väldigt robust. Och det betyder en hel del. Jag avskyr teknisk utrustning som i formatet är portabel men ändå måste behandlas som Ming-vaser. En notebook som inte kan behandlas som en folio är inte värd namnet.

 

En annan varning: jag vet inte vad du skall använda datorn till, men se till att du får en med ett bra tangentbord. All annan prestanda kan dra åt fanders om du får klaustrofobi så fort du ska skriva något.

 

Not: Det här börjar lukta troll lång väg...Jag menar, personen i fråga dissar iBooken *jämfört med en skräpmaskin ur en helt annan kategori*, och tillägger att PCn har större hårddisk och kommer med Word (whoooa) men negligerar explicit att iBooken är snabbare. Duh?

 

Allvarligt talat, om du låter bundlad mjukvara påverka ditt inköpsbeslut ens aldrig så litet när det gäller en bärbar, tänk om en vända till. Det är det minsta av dina bekymmer. Jag använder hellre SkrivText med ett bra tangentbord än Word 2000/Endlösung/whatever med ett för litet.

- Henrik

 

(Som lyckades ”slå” processorn ur sockeln genom att lägga ett gäng böcker ovanpå en IBM Thinkpad, för att inte tala om Compaqen vars skärm pajade när jag vek ihop den ”för snabbt”. Arghh. Det var just den frasen servicemänniskan använde (inte ”arghh” utan ”för snabbt”). Jag gissar att Compaq borde ha en varningsetikett: Bör Ej Stängas För Snabbt. Arghh igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Tac för ett mer seiöst svar.Jag behöver datorn till c++,jag håller på att lära mig.Tyvärr har jag väldigt liten möjlighet att hemma jobba med övningarna.Däremot har ganska gott om tid på jobbet under kvällstid,så en bärbar är svaret på mina problem.Visst är det kanske så att en billig laptop pc inte är det bästa.Ibook är heller inte det bästa.Men plånboken tillåter inte vad som helst.

 

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Hej igen AA,

 

Om du förutom generella tillämpningar ska använda datorn till utveckling finns det några saker att tänka på:

 

Tangentbordet är den viktigaste komponenten! När du kodar använder du tangentbordet något annorlunda än när du skriver vanlig svenska(/annat). Att koda på ett för litet tangentbord är ett sannskyldigt helvete. Gör inte det misstaget.

 

Köp inte skräp. Om man bara ska använda datorn till ordbehandling och mail så duger väl en lågbudget-PC (även om jag inte kan rekommendera dem ens då). Utveckling ställer andra krav. Jag upprepar från ovan: det går inte att handla bärbara datorer på samma sätt som stationära. Visst, det är alltid trist att vräka ut pengar, men i fallet bärbara riskerar du att förlora hela investeringen om du köper skräp. En iBook har kvalitetskomponenter och bra andrahandsvärde, vilket bör räknas in i ekvationen.

 

Och sist men inte minst, slagtålighet är viktigt, om inte annat så för att skydda investeringen när du drabbas av en riktigt elak NilObjectException och vill slänga tingesten i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, mer seriöst?? Så mitt svar vara inte seriöst då?

 

Jag kanske valde andra ord än Henrik, men jag tror andemeningen var densamma... dvs, argumenten höll liksom inte med mer minne och MS Word.

 

Om plånboken inte tillåter kanske du skulle kika på en begagnad maskin. Varför inte en PowerBook istället för en iBook. Den har större skärm och är fortfarande kraftfull. Nu säljer de dessutom PowerBook G3 som gräs när de nya modellerna dykt upp till samma, eller lägre pris än en ny iBook.

 

Dessutom kan du köra Virtual PC på en PowerBook G3 om du har behov av Windows eller Dos.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Japp, vi menar samma sak. Jag tror fortfarande att A.A bör se över sin prioriteringslista en hel del.

 

Tittade en del på erbjudanden från några leverantörer, och jag måste säga att iBooken står sig *väldigt* bra, jag blev förvånad faktiskt.

 

Om jag ville skaffa en bärbar skulle jag vänta ett par veckor och sedan plocka ut en av Lombarderna innan de tar slut.

 

Är lite förvånad att ingen PC-användare dykt upp och sagt att speccarna för PIII och PIII Mobile är närmast identiska. Hur som helst: det *är* stor skillnad. Och elförbrukningen säger ju en del också: runt 5W för G3 och 65W för PIII. Vilket givetvis leder till skillnader i fläktbehov osv. Men å andra sidan brukar ju till och med inbitna PC-evangelister hålla med om att Apples bärbara är riktigt trevliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Det just det jag gjort!5000-6000kr med 68xxxx processor.Hoppar jag upp till 10000kr så är det fortfarande gamla slöa datorer med pyttesmå hårddiskar.-En annan sak,när jag skrev mitt första innlägg så hade jag sett och jämfört en Compaq och en Ibook.Två datorer med i stort sett samma prestanda.Pris:Compaq 13990kr-Ibook 17490kr

Det enda med Ibooken som jag ser är en fördel är nätverkskortet,ialla fall för mig.Inte vill jag lägga ut 4000 extra bara för att det är en Mac.

Tio minuter efter jag skrev inlägget kollade jag på Apple´s hemsida.Där köper jag samma dator fast med dubbelt upp både med ramminne och hd.Det gör Ibooken mer prisvärd med än gång.Jämförelsen faller således.Om jag sett det med en gång skulle inte mitt första inlägg blivit till.En beg laptop har jag helt spolat.Med de priserna lägger jag heller till lite mer och får en ny med garanti.Vare sig det står Mac compaq eller något annat.Det lutar åt en Ibook.

 

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Om ovanstående innlägg verkar luddigt så beror det på att klockan är 0100,jag har nyss kommit hem från jobbet,tillbringat en natt på akuten med ett barn med krupp.I två dar vadat i det som kommer ur annat magsjukt barn.

 

Anders Andersson/Hav förbarmande!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders,

 

Vi har förbarmande... :)

 

Jo, jag förstår dina argument och det glädjer mig att Apple insett att de måste bjussa på mer minne och mer hårddiskutrymme även till hemanvändar/student-datorerna (både iMac och iBook).

 

Så vad ska vi göra för att övertyga dig om att en iBook är ett bättre köp än en Compaq?

 

Kan bara citera min fästman som är PC-datatekniker: "I rather die than buy a Compaq"

 

Han har otroligt dåliga erfarenheter av dessa datorer, både bärbara och stationära. Visst priset må vara lågt, men kvalitén stinker. Dessutom går den sönder är det ett rent hel-vete att reparera den (han har väl repat några hundra så han borde veta).

 

Nu vet jag inte hur det ser ut inne i en iBook, men har de samma lösning som i Powerböckerna lär det vara en fröjd för en datatekniker (eller annan händig person) att fixa fel i den. Det är till exempel busenkelt att byta minneskrets och hårddisk i en Powerbook, till och med jag klarar det utan några särskilda verktyg!

 

Hoppas barnet mår bättre!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag håller med Petra och hennes fästman 100%, vad du än gör, köp *inte* Compaq.

 

Det är lustigt att man dras in i en diskussion om hur bra iBooken är just nu när det börjar cirkulera rapporter om att det är något lurt med hårddiskarna på en del exemplar. Nåja, de börjar inte brinna i varje fall...och en fix är tydligen redan ute.

 

Senast jag tittade kostade en iBook ungefär 16500:- inkl. moms.

 

Orelaterat till det här men angående din andra tråd:

 

Om du ska köpa en Mac för att börja utveckla kan jag inte annat än gratulera dig. Situationen är ljusare än på mycket länge. Några tips:

 

Basic etc:

Kolla upp RealBasic, en mycket bra ingångsmiljö som går fort att lära sig och ger snabba resultat. Genom att språket stöder kompilerade eller anropade c-rutiner kan man göra hyfsat avancerade saker samtidigt som man slipper huvudvärken att skriva allt det tråkiga i c. Kompilerar för både Mac och Windows.

 

c/c++ etc:

CodeWarrior, som du tydligen redan har. Kan inte konkurrera med Visual Studio men vem har råd med VS för hobbybruk hur som helst?

 

och givetvis, med MacOS X:

Cocoa för Objective-c, industrielitens darling, samt Java. Plus att hela rasket sitter på en *nix-kärna så du kommer att ha tillgång till den biten om andan faller på.

 

jag hoppas att allt står bra till med di små, låter jobbigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Om det blir en bärbar,så blir det en Ibook.Just nu sitter jag vid en Imac och skriver.I och med att det finns nätverkskort i båda så är även det en fördel.

 

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...