Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asio?


Mind ghost

Rekommendera Poster

Tja!

Jag undrar vad asio egentligen är bra för? Jag kör endast med en dator och reason och har tänkt att köpa en midikeyboard. Ifall jag inte har en massa hårdvaru syntar är det vä egentligen helt onödigt att bry sig om midi in/ut gångar. Midikeyboarden kopplar man ju igenom gameporten...är tacksamm om någon kunde ge ett bra svar vad jag ska köpa för ljudkort också. Har tänkt att köpa ett sb audigy platinum 5.1 ex är det bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad asio egentligen är bra för? Jag kör endast med en dator och reason och har tänkt att köpa en midikeyboard. Ifall jag inte har en massa hårdvaru syntar är det vä egentligen helt onödigt att bry sig om midi in/ut gångar. Midikeyboarden kopplar man ju igenom gameporten...är tacksamm om någon kunde ge ett bra svar vad jag ska köpa för ljudkort också. Har tänkt att köpa ett sb audigy platinum 5.1 ex är det bra?

 

Generellt sett kan man säga att den största fördelen du kommer att få med ASIO är att få ner latency (dvs fördröjningen från att du trycker på en tangent tills dess du hör tonen) från kanske 40-120 ms till mellan 1 och 10 ms beroende på övrig hårdvara, och detta är en väldigt betydande skillnad. Med hög latency är det helt omöjligt att spela.

 

Om du kopplar MIDI-keyboarden via gameporten måste du ändå använda konverterare till midikablar (5-polig DIN). Du använder ändå MIDI. Din keyboard blir inte nåt annat bara för att du kopplar in den i gameporten eller usb-porten. Se midi som ett överföringsprotokoll.

 

Generellt sett ska du undvika Soundblaster och liknande ljudkort om du tänker hålla på med musik. Hör med musikbörsen om de har nåt hyfsat ASIO-kompatibelt kort för en billig penning.

 

Lycka till. Fortsätt fråga om du har fler saker du undrar över.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sb audigy platinum 5.1 ex är asio kompatibelt!? om jag fattat rätt!?

 

Nej, eftersom du namnger 2 st olika ljudkort i samma mening. Sb Audigy är asio-kompatibelt, och hyfsat som rent nybörjarkort inom musikproduktion. SB Platinum 5.1 är inte asio-kompatibelt, det är föregångaren till Audigy och det saknar just asio. Mao inte så bra för musikproduktion, men väldigt billigt och om man är så "snål" så fungerar även det kortet faktiskt hyfsat om man inte använder Creatives egna drivrutiner utan istället dom som är skrivna på hobbybasis och hittas på:

 

http://www.kxproject.com/

 

dom innefattar nämligen asio för alla emu10k1-baserade ljudkort som bla just Platinum 5.1

 

edit. det har faktiskt funnits ett "Audigy Platinum", men det har aldrig hetat "5.1" så därför var jag lite otydlig ovan. Hursomhelst bör man inte förväxla dessa generationer av kort.

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-18 15:17:26 av Blekis ®]

[inlägget ändrat 2003-09-18 15:24:42 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sb audigy platinum 5.1 ex är asio kompatibelt!? om jag fattat rätt!?

 

Visst finns det ASIO-kompatibla Soundblaster-kort, men det gör dem inte automatiskt till bra kort för musikproduktion.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det ASIO-kompatibla Soundblaster-kort, men det gör dem inte automatiskt till bra kort för musikproduktion.

 

Nej, inte bra. Men hyfsade, som jag skrev, dom fungerar nämligen. Och det är det viktigaste. För dom flesta är det snarast musikaliteten hos den enskilda musikern som är det viktigaste, men än graden av High-Fidelity hos ljudkortet. Och dåligt låter inte nyare SB-kort. Dock är det inga man använder professionellt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...