Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig...


Joakim Bergström

Rekommendera Poster

Joakim Bergström

Tjena!

 

Jag har haft min dator i något år nu och skulle vilja formatera om den nu. Hur gör man? Jag fick Windows 95 som operativsystem när jag köpte datorn och har senare uppgraderat till Windows 98, hur går det? Hur gör jag för att få liv i datorn igen efter att allt försvunnit?

 

Snälla hjälp mig!

MVH Joakim Bergström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Till att börja med VARFÖR vill du formatera om den?

 

Om windows börjar bli konstigt kan det räcka med en ominstallation (då behöver du inte förlora dokument mm) men ta backup för säkerhets skull. Skapa en startdisk (se nedan), starta om datorn från disketten, radera windowskatalogen och kör installationen från w98 cd'n.

 

 

Om du vill ha allt som på nytt så kan du dock dformatera hårddisken (kan ge bättre resultat)

gör då såhär:

Det första du måste göra är att ta backup på ALL data du vill ha kvar: e-post, favoriter (bokmärken), dokument, sparade spelomgångar s.k. saved games i olika spel mm mm.

ALLT kommer att försvinna när du formaterar om hårddisken.

 

Sedan måste du göra en startdiskett till windows 98 (kontrollpanelen/lägg till ta bort program/startdiskett)

 

Prova också disketten genom att starta om datorn när den sitter i så att den verkligen fungerar.

 

När du startat datorn från startdisken så skriver du: format c: /s

Då formateras hårddisken om.

 

Efter det är det bara att köra windows installationsprogram från windows 98 skivan, och sedan installera alla program och spel igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...