Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MPEG komprimering, mm ?


Runwalds Foto & Data

Rekommendera Poster

Runwalds Foto & Data

1. Filmar med DV som jag redigerar och lägger på DVD, vilken bitrate är lagom när jag använder TMPGEnc för att generera mpg-filer från AVI om jag vill få med ca 2 tim. speltid på vanlig 4.7 GB DVD skiva ?

 

2. Har hittils provat med 8000 kb/s vilket kanske är lite overkill, men hur långt ner kan man gå utan märkbar kvalitetsförsämring ?

 

3. Använder Ulead Video Capture 7.0 för att dumpa AVI på HD, men det funkar bara 20 min. (drygt 4GB fil) sedan blir det error.. ngn fysisk orsak eller relaterat till mjukvaran ? går det att övervinna ?

 

Tacksam för hjälp eller ideer ..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det funkar bara 20 min. (drygt 4GB fil) sedan blir det error.. ngn fysisk orsak eller relaterat till mjukvaran ? går det att övervinna ?
Japp, du kör med FAT32 som filsystem och det vägrar hantera filer större än 4 Gb. Konvertera till NTFS om du har nåt OS som stödjer detta (Win2k el. XP) så är problemet bortblåst.

Är också nyfiken över din andra fråga. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte även en begränsing i tidiga AVI på omkring 4.7GB?

 

Eller är det något jag fått om bakfoten?

 

Tvungen att testa...

VirtualDub verkar inte gilla filer över 5GB stora. Sedan om det beror på codecen eller VirtulBUb har jag ingen aning- Testade via ihopslagning av en film tills den blev 5GB stor. Dels en kodad med DivX3 Lowmotion och en med Xvid.

 

 

(XP med NTFS om någon undrade)

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...