Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

120 Gb


B.x

Rekommendera Poster

Har en ny 120 Gb hårddisk....men burken hittar inte disken.

Efter mycket försök så, har jag kommit fram till att det nog är moderkortet som inte fixar så stor hd.

Jag har letat efter ny bios, men det finns inget nytt.

Har en compaq presario 5000 med några år på nacken.

Till frågan...kan jag partionera i mindre delar i en annan burk som klarar hd och sen stoppa tillbaka den.

Kommer det att funka?

 

/ Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till frågan...kan jag partionera i mindre delar i en annan burk som klarar hd och sen stoppa tillbaka den.

Kommer det att funka?

Nej.

 

Finns det en uppdatering av ditt BIOS som stöder stora diskar så är det den vägen du ska gå. Uppdatera BIOS.

 

Sedan finns det verktyg från en del hårddisktillverkare som eventuellt kan hjälpa din dator att kunna hantera den stora disken.

Tyvärr ingen länk, kolla hos tillverkaren av disken.

 

Sist, du kan köpa till ett nytt kontrollerkort som ej påverkas av ditt moderkorts/BIOS begränsningar. Som bonus får du troligen bättre prestanda på hårddisken.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..

kontrollerkort som tex.artnr.32-3086 på www.clasohlson.se

Gör den att man kan öka hd storlek trotts dåligt moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skickar du inte ett mail till compaq och frågar om det finns nån tillgänglig biasuppdatering ?Enda sättet vad jag förstått är att upgradera bios annars köpa ett nytt MB,Vad jag vet så finns det inga genvägar,men jag kan ju ha fel åxå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontrollerkort som tex.artnr.32-3086 på www.clasohlson.se

Gör den att man kan öka hd storlek trots dåligt moderkort?

 

dvs

Kontrollerkort Ultra100, PCI, för ATA33/66/100 och IDE/EIDE hårddiskar. Anslut 1-4 st extra hårddiskar i din dator. Med medföljande drivrutiner kan även befintliga hårddiskar i datorn öka sin läsprestanda med upp till 40% p.g.a. effektiviserad läsning från hårddiskarna. Lev. med en ATA-100 flatkabel.

 

Ja, det borde det.

 

 

Men finns det en uppdatering av ditt BIOS, borde du kanske fundera på att testa den vägen först.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips..men!

jag var förbi clas och inhandlade ett:

"Kontrollerkort, PCI, för ATA/33/66/100/133-enheter. Kontrollerkortet kan användas både för att installera extra enheter eller för RAID-konfiguration (RAID 0, 1, 0+1). Lev. med drivrutiner för Windows 98SE eller senare samt 1 st ATA100-flatkabel".

 

Efter att ha installerat den som jag tror fungerar rätt, men jag hittar ändå inte 120 Gb´n...

Ska den synas i utforskaren eller ska man hitta den.

Sitter och tuggar av ilska..

 

/ win xp pro

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att dett får ett lyckligt slut.

 

1: Hittar "datorn" kontrollerkortet vid uppstart?

2: Hittar i sin tur kontrollerkortet hårddisken strax efteråt.

 

Dessa båda händelser borde synas på skärmen innan Windows börjar ladda.

 

3: Hittar Windows kontrollerkortet. Drivrutiner?

 

Sedan kan vi hoppas att även hårddisken syns.

 

Men det borde stå lite intressant info liknande detta i den troligtvis ytterst lilla manual som följde med kortet.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ditt kontrollerkort med i Enhetshanteraren?

Själv har jag ett PCI kontrollerkort och det betraktas av Windows (XP) som en SCSI enhet. Följdaktligen finns kontrollerkortet under SCSI enheter. Jag har båda mina diskar anslutna till kontrollerkortet.

Det är lite speciellt med att installera ett kontrollerkort, åtminstone vid nyinstallation av Windows, som alltså anser att det är en SCSI-enhet. Då ska man mycket tidigt i installationsfasen trycka F6 för att installera drivrutinerna. Men jag antar att du inte installerat om Windows. Gå igenom installationen av kontrollerkortet noga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.vid uppstart kommer det upp >> tryckF3 för att aktivera kontroller verktyget sen startar win som vanligt.

2.kortet hittar inte hd´n

3.kortet blev installerat med rätt drivrutiner och inga konflikter finns.

jag har den nya som slave och har provat att ha den i båda anlutningarna på kortet..

ska leta vidare på http://www.siliconimage.com och se om jag hittar något bra..

vet inte om jag orkar idag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker att testa.

 

Kan du ansluta den gamla disken till det nya kontrollerkortet och starta upp datorn därigenom?

 

Ställ in den nya disken som "Cable Select". På ATA100 bestämmer kabeln vilken enhet som är vilken.

 

Hittar Windows hårddisken, kontrollera i diskhantering.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen...

jag var hos en kompis idag och testade hd´n på hans två burkan som garanterat ska fixa 120 Gb.Byglade hit och dit utan resultat.

vid sista försöket upptäcktes att den inte snurrar..

trasig alltså...ska returnera i veckan och hoppas på en ny bättre fungerande och med lite tur fungerar det även utan kontrollerkort.

tackar för hjälpen...

poäng kommer när allt fungerar =)

/micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag utrycka mig?

 

Kul att du hittade felet!

eller

Trist att disken var trasig!

 

Jag säger med säkerhet:

 

Bättre lycka med nästa disk.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har fått en ny disk idag som fungerar.

Installerade och formaterade.Det gick även utan kontrollerkort...busenkelt med hela grejer...+120 Gb

Tack för hjälpen.

Mvh Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får använding av kontrollerkortet ändå eller du kanske kan returnera det?

 

Förlåt att jag ledde in dig på ett felaktigt spår.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska installera den också och kanske speeda upp hastigheten lite mer.Jag misstänkte moderkortet, så det var ju helt rätt av dej ändå...

 

Alla nöjda :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...