Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Döda" sessions i terminalserver


Hans Wahl

Rekommendera Poster

Har en del problem med en Windows 2000 Server, som bl.a används som terminalserver. Då och då så avslutas inte sessionerna för fjärranslutna klienter, vilket gör att de fortfarande är inloggade ur serverns "synvinkel". Detta drar förstås minne, men med de applikationer som körs via TS så strular det till sig vid nästa anslutning rätt ofta.

 

Man kan ju logga av en användare via t.ex terminalserver manager, men skulle detta gå att skripta på nåt vis? T.ex så att alla inloggade users automatiskt slängs ut varje morgon? Eller kan man göra det så enkelt som att schemalägga ts-tjänsten, enable/disable?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns (tyvärr kanske) företag som tjänar pengar på att sälja programvaror som korrekt loggar av sessioner/användare vid schemalagda tillfällen, tömmer tempmappar och om man vill startar om terminalservern:

http://www.wmsoftware.com/solutionsdp.htm

 

Några andra kanske intressanta script för terminalservrar:

http://kentldyer.com/winscripts/batch/listfiles.htm

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjänar pengar på att sälja programvaror som korrekt loggar av sessioner/användare

Du menar Microsoft? ;-)

 

Det du vill går utmärkt att göra på flera sätt. Följande command-line verktyg kan användas om man vill schemalägga något:

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windowsserver2003/proddocs/entserver/ts_cmd_n_001.asp

 

Annars så kan du väl helt enkelt sätta "End a disconnected session" till "Override user setting" och lämpligt antal timmar. Inställningen hittar du i "TS Configuration"->Egenskaper för "RDP-Tcp"->Sessions-fliken.

 

/Mn - Som jobbar på ett företag som får tjänar pengar på att sälja kunskap om programvaror ;-).

 

Ps. Är lite trött och dryg... ta inte illa upp wey... Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. Är lite trött och dryg... ta inte illa upp wey... Ds.

 

Nejdå, ingen fara - dock tolkar jag i princip ditt inlägg som att du jobbar på Microsoft... :9

 

tsshutdn ja, det kommer jag ihåg nu... fick för mig att den inte städade upp tempmapparna korrekt, men det var säkert propaganda ifrån "de där" företagen du vet ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era utmärkta tips! Mkt värdefulla, visade sig dessa vara :)

 

[inlägget ändrat 2003-08-27 17:02:17 av Hans Wahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du jobbar på Microsoft

Nejnej. Jag jobbar på ett företag som tjänar pengar på att sälja kunskap (och en del produkter) på bla. Microsoft programvaror. Windows-delen på vårt företag är liten, vi tjänar mer på andra företags produkter, t.ex Sun, Veritas, Checkpoint, Trend osv.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...