Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"dumma" frågor?


Mirandir

Rekommendera Poster

Halojs jag tänker som sagt updatera min dator och har fastnat för moderkortet A7V8x-x från ASUS med en Athlon XP 2000+ och jag vet inte riktigt vilka minnen som är bäst att köpa till. Det står att den som mest klarar 2 banks av pc3200 och 4 banks pc2700. Jag har också lyckats lista ut att med banks menas hur många sidor samlagt man har på sina minnen.

 

Vad jag undrar nu är vilken skillnad är det på dubbelsidiga och enkelsidiga och hur F-N vet jag vilka som är vilka? Skall jag välja PC3200 minne eller pc 2700 eller gå ännu "längre ned"?

 

/Mirandir

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det betyder i klartext är att

klockar du minnet i 3200 kan du ha ett dubbelsidigt eller 2 enkelsidiga

klockar du minnet i 2700 kan du ha 2 dubbelsidiga och kanske 4 enkelsidiga

3200 kan du köra med 3200 minne

2700 kan du köra med 3200 minne eller 2700 minne, det går enligt min erfarenhet alltid köra minne långsammare än det är specat, tex kör jag SDRAM PC133 i 66MHz utan problem i en burk.

Jag rekommenderar att ha så få minnen som möjligt dvs bättre skaffa 1 x 512MB än 2 x 256MB

Till sist, det lönar sig normalt inte att köra minne osynkat mot Athlon. Jag hade satt både minne och XP på 133MHz.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så om jag förstår dig rätt så är det bättre att köra med minnet klockat till 133(pc2700?).

 

eller?

 

/Mirandir

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har diskuterat detta tidigare i den här tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=450372 . Jag påpekade redan då att jag inte trodde på erik6 när han säger att det bara är att klocka ner minnena, men visst jag kan ju ha fel. Läs gärna tråden.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...