Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från MD till PC!


hazze

Rekommendera Poster

Såvida du inte har en Net-MD (kanske bara Sony som heter det?) så är det väl inte direkt filer du har på MD'n. Det som gäller då är även inspelning från MD'n och har du inge digital ljudingång på datorn så är det analogt som gäller.

 

A door is what a dog is perpetually on the wrong side of.

Ogden Nash

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte har en Net-MD (kanske bara Sony som heter det?) så är det väl inte direkt filer du har på MD'n.

 

Är det verkligen så? Jag fick för mig att själva grejen med net md är att den kan spela in snabbare, men att det ändå inte är filer som överförs.. att man helt enkelt har ett program på datorn som kodar om mp3:orna "on-the-fly" till ATRAC3 och sen spelar upp dem jättefort. Men jag kanske har missuppfattat det hela.

 

Nån som har järnkoll?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll alls, jag har bara för mej att man ska kunna "föra över" filer till net md's och även hämta dem från dem. Men i vilket format de lagras har jag ingen aning om.

 

A door is what a dog is perpetually on the wrong side of.

--Ogden Nash

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll alls, jag har bara för mej att man ska kunna "föra över" filer till net md's och även hämta dem från dem. Men i vilket format de lagras har jag ingen aning om

 

Jag har ite heller nån koll, men har för mig att det är fejkat, att det bara är interfacet som ger intrycket av att man för över filerna, men i själva verket konverteras de till något helt annat (dvs atrac3) och spelas in med hög hastighet.

 

I och för sig är det ju på sätt och vis ändå filer, med en slags filallokeringstabell (TOC) och så, men ni fattar säkert vad jag menar.

 

Någon som vet säkert?

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har ite heller nån koll, men har för mig att det är fejkat, att det bara är interfacet som ger intrycket av att man för över filerna, men i själva verket konverteras de till något helt annat (dvs atrac3) och spelas in med hög hastighet."

 

Ganska precis vad jag själv trott.

 

A door is what a dog is perpetually on the wrong side of.

--Ogden Nash

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Johansson

Håller faktiskt på att föra över musik till md:n just nu. Först komprimerar den filerna till atrac3 och sen flyger filen över via usb. Eftersom ljudet lagras digitalt på skivan borde väl själva överföringen bara vara en enkel kopiering från hårddisken.

Fort går det i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är inte datorn som "spelar upp dem jättefort", utan det ÄR filer. Eftersom ljudet redan kodas om i datorn till MiniDisc-formatet Atrac3, är det en "färdig fil" som skickas till MD:n och skrivs som en vanlig datafil.

 

Datorn är snabb på att koda om en "befintlig" ljudfil till MD-formatet, så det behöver inte ta lika lång tid som om man skulle låta själva MD:n spela in musiken i realtid. Det är därför överföringen med NetMD går så snabbt.

 

Jämför detta med att bränna en musik-cd i datorn. Det går snabbare att bränna skivan än det tar att lyssna på skivan, eftersom musiken redan är inspelad på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...