Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver råd om komponenter!


jonspion

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har äntligen fått lite pengar så nu skall köpas ny dator.

 

Behöver dock lite råd, man blir ju blind på alla benämningar och produkter.

 

Detta har jag tänkt mig:

 

1) CHASSI: AcoustiCase AC C6606B Ljuddämpat chassi black without PSU

1599.00

 

eller, Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX (AMD&P4 OK) 1399.00 kr. (behöver då ej köpa till nätaggregat)

 

2) NÄTAGGREGAT: QTechnology PA-QT-02350 Papst Series 18-23.5dBA 350W ATX (AMD&P4 OK)

649.00

3) MODERKORT: Asus P4P800/GD I865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA GB-LAN Audio Socket478 ATX

1299.00

4) PROCESSOR: Intel Pentium 4 Northwood 2.8GHz 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478

2649.00

5) MINNE: Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)

894.00

6) HÅRDDISK: Western Digital Caviar XL WD1200JB 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA100 IDE

1059.00

7) CD-ROM: LITE-ON CD-RW LTR-52327S 52x32x52x Burn Proof Bulk black front intern IDE

499.00

8) MONTERING

990.00

 

PS: Har redan 3DGrafikkort (128MB), diskettstation, tangentbord, mus och skärm.

SUMMA: 9638 kr

 

Tanken är att få en riktigt bra, uppgraderingsbar och framförallt en TYST dator, då den står i sovrummet.

 

Mina viktigaste frågor::::::::

-Spelar det någon roll vilka minnnen (märke, benämningar) man väljer?

-Vilket moderkort skall man välja som är grymt men billigt?

-Vilket chassi är bäst och tystast?

 

Tacksam för hjälp!

 

/Jon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8) MONTERING

990.00

Det är inget svar på dina frågor men jag skulle ändå vilja rekommendera dig att bygga datorn själv. Av två anledningar: det är inte värt 990:- och det är mycket roligare att bygga själv!

 

Dessutom skriver du att du redan har grafikkort och diskettstation så du måste ändå skruva lite. Om du inte har tänkt lämna det till någon annan...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kan det vara bra och få reda på vad du skall använda datorn till och om du skall överklocka, vilket jag inte tror eftersom du har beställt montering. Då har man nämligen lite större chans att kommentera enskilda komponenter.

 

Om du skall ha en tyst dator byt ut Hårddisken till en Seagate eftersom de skall vara de tystaste hårddiskarna. Sedan kanske du skall satsa på en ny CPU kylare eftersom i min dator är det den som låter mest, dock ej speciellt störande men byter jag ut den får jag det nog nästan ljudlöst. Dock vet jag inte hur bra AcoustiCase AC C6606B dämpar ljudet.

 

Själv sitter jag på en Antec SONATA men en seagate HD och störs inte när den är igång, (när jag ska sova, har den också i sovrummet) så länge inte min CD-RW (ASUS) kör igång den kan ibland låta ordentligt. Tycker SONATA uppfyller alla krav jag hade, alltså tyst, sjysts nätagg. och någorlunda ok utseende.

 

Minnena spelar mest roll om du bryr dig om små prestanda ökningar och överklockning där bra minnen kan ge en väldig skillnad i prestanda när det gäller Intel-system. Jag själv ångrade lite att jag inte satsade på bättre minnen. Sen skulle jag välja en processor med en 800 MHz buss istället för 533MHz, blir ju mer prestanda på så sätt.

 

Mvh tischan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svaren tischan och ni andra! Kanon!

 

1) Tanken med att jag beställt montering är att jag aldrig byggt en hel dator förut. Och att skruva dit moderkort, processor och nätdel skrämmer skiten ur mig. Tänk om man sätter dit något fel/snett? En bekant råkade skruva dit moderkortet fel och hela kortslöts... hemskt. Att slänga in grafikkort och diskettstation är inte så svårt dock. Det har jag gjort många ggr förut. Men ni tror att en novis (som jag) kan bygga en hel dator från scratch..?

 

 

2) Om jag vill köra med en 800mhz buss PROCESSOR, hur hittar jag ett ok MODERKORT till det och vilka MINNEN skall man ha då? Det är kruxet tycker jag; har ingen riktig aning vilka komponenter som fungerar bäst ihop med varandra, man vill ju inte ha en jobbig flaskhals som drar ner prestandan.

 

3) Överklockning är nog inget för mig. Jag vill bara ha en bra fungerande dator. Överklockning känns överkurs.

 

Hoppas

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på mer tips skall det såklart stå över... blev fel.

 

Nu har jag iaf kollat på sweclockers och tagit åt mig av era ideér. Detta är min senaste datorkonfig:

 

1) CHASSI: Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX (AMD&P4 OK)

1399.00

2) MODERKORT: Abit IC7 i875P 4DDR-DIMM 5PCI FireWire Audio SATA Raid Socket478 ATX

1324.00

3) PROCESSOR:Intel Pentium 4 Northwood 2.6GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478

2279.00

4) MINNE: TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

929.00

5) HÅRDDISK: Seagate Baracuda 7200.7 ST3120026A 120Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE

1118.00

6) CD-RW: ASUS CRW-5224A CD-RW 52x24x52x Black Retail intern IDE

529.00

 

7) Montering/test av dator _utan_ installation av beställt OS

990.00

 

Summa totalt: 8568.00

 

Det jag undrar nu är om det är rätt minnen jag köpt till moderkortet? Det fans olika benämningar "pc2700" och mhz "333" var dyrare än "400"? är inte 400 mhz bättre? hmm.

 

Vad tror ni om datorkonfigen nu?

 

/Jon

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner inte skriva ett utförligt svar just nu men, jag hade aldrig heller byggt en dator förut. Men det var faktiskt inga problem, det svåraste var att vet vart alla sladar skulle gå men det fanns ju utförligt beskrivet i moderkortshandboken. Ok, jag har en viss datorvana sen förut men inte inom det praktiska.

 

Är man inte överdrivet klumpig så är det inget problem om man bara tar det lungt och inte ha bråttom. Säg till dig själv att du får två kvällar på dig att bygga så har du mycket tid över att läsa manualer och såvidare. Vilket gör att det känns säkert. Så svaret är ett solklart JA du kan bygga datorn själv tror jag. Det är faktiskt inte svårt.

 

Angånde flaskhalsar och minnen får jag svara på lite senare, men skriv som sagt vad du tänkt att använda datorn till och vad det är för grafikkort du har så blir det lättare att ge dig råd.

 

Mvh tischan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok, om jag känner mig modig när jag beställer skippar jag monteringen av burken. Vi får se...

 

Datorn skall jag använda till det klassiska; Film, spel och surfning. Mest Film och Spel.

 

Jag har ett Sapphire Radeon 9000Pro 128 MB TV-out grafikkort. Funkar bra.

 

Får du tid tar jag gärna emot råd!

 

/jon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jo, har en sån också. Men sådant är sekundärt. Huvudsakligen vill jag ha en bra bas med komponenter som funkar med varandra (chassi, moderkort, processor, minnen).

 

/Jon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...