Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur Fjärrstyr jag lättast "Exchange administrator"


Intet

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en exchange 5.5 server som jag nu skulle vilja fjärradministrera. Jag vet att det finns olika former av "Remote Desktop" men man har alltid fått lära mig att det finns en stor säkerhetsrisk med sådana program. Är det någon som kan komma på den bästa lösningen när det gäller att bara fjärrstyra ett program. I detta fall "Exchange administrator" .

 

Tack på förhand !

 

/Intet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det över internet eller över LANet?

 

Om det är över LAN kanske Terminal Server passar bra? Det finns i win2k server.

 

Klienter kan installeras från skivan till win2k server.

 

Om det är över internet vette sjutton vad som är bäst :) En VPN-lösning+Terminal server förmodligen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är över internet. Jag skulle kunna testa VPN och TS. Men när jag har startat en TerminalServer-förbindelse, hur gör jag då konkret för att styra "Exchange administrator" ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte "Exchange Administrator" ett vanligt program? I så fall är det ju bara att starta det som vanligt? Jag kanske missuppfattar din fråga...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns olika former av "Remote Desktop" men man har alltid fått lära mig att det finns en stor säkerhetsrisk med sådana program.

Hmm... riktigt så enkelt är det väl inte.

Visst, det är alltid en risk att öppna något övehuvudtaget. Men med ett VPN eller Web-access med en vettig autentsiering (kanske engångslösenord) är det nog inga problem.

 

När du väl har kommit in så du kan fjärrstyra en server är det ju bara att starta de admin-program du vill köra. Ev. kan du installera admin-programmen på din PC direkt, men det förutsätter oftast att du har VPN. Dessutom får du ibland sämre prestanda (det är mer data som ska skickas än i din terminal-session).

 

Om din brandvägg inte stödjer VPN tycker jag du ska titta på någon reverse-proxy, t.ex Squid. Kommer du bara in till nätet krypterat och med vettig autentsiering är det inga problem att exekvera de olika programmen.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...