Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppladdningsbara Batterier - Canon a70


deamhan

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Canon PowerShot a70. Läste i instruktionsboken att man var tvungen att antingen använda Alkaliska Batterier lr Canons NiMH. Deras batterier med laddare kostar hutlösa 850:-. Måste gå att använda andra batterier utan att skada kameran eller hur? Vilka batterier använder ni? GP:s batterier tycker jag borde vara riktigt bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en PowerShot A40, i princip samma kamera fast förra årets modell och 2 MP. Funkar kanon med GP powerbank-ackar (PowerBank2 1600 mAh). Batterierna håller läääänge.

 

Vil du ha riktigt bra batterier så köp powerbank smart(ca 700kr) eller rapid (ca 500kr) (laddar på en timme och har delta-v avkänning för att inte ladda sönder baterierna)

 

EDIT: "Tjocka fingrar"

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 10:38:46 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, vad skriver tillverkare egentligen i sina manualer? Försöker de gardera sig fullständigt från alla möjliga reklamationer eller försöker de enbart sko sig lite mer på sina kunder genom att få dem att tro att enbart deras batterier eller minneskort duger?

 

Nä, ett NiMh batteri är likt ett annat. Ingen skillnad i hur kameran upplever dem. Så strunta i den uppmaningen och följ det råd [Esc] ger.

 

Likaså kan du strunta i att skaffa en nätadapter till kameran. Den behövs enbart om du tänkt ha kameran ständigt ansluten till datorn. Batterierna räcker gott och väl för normal användning av kameran, dvs nedladdning av bilder.

 

En liten fråga:

Sitter själv med en A70. Den tar utmärkta bilder, men ofta tycker jag att de är ett snäpp överexponerade. Inget som inte går att korrigera i datorn, men lite irriterande.

Upplever du detta?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-08-07 12:30:05 av Monshi]

[inlägget ändrat 2003-08-07 12:40:21 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter själv med en A70. Den tar utmärkta bilder, men ofta tycker jag att de är ett snäpp överexponerade. Inget som inte går att korrigera i datorn, men lite irriterande.

 

Kan du inte ställa in kameran på att underexponera 1/3 steg då? Det borde vara bättre än att komprimera dem en gång extra.

 

Själv tycker jag att mina s50-bilder är för mörka på skärmen, men jag vet att det beror på att min skärm är lite för mörk, så det är inget jag bryr mig om. De blir helt perfekta när jag skickar dem till nätlabb, och om jag skaffar ny skärm nån gång ser de ju bättre ut då också.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ställa in kameran på att underexponera 1/3 steg då? Det borde vara bättre än att komprimera dem en gång extra.

Jovisst går det. Testade det idag och det verkar vara ett alternativ. Nu har jag inte testat kameran i alla miljöer och förutsättning och kan inte säga att den alltid överexponerar. Främst har jag märkt det på bilder tagna utomhus.

 

Och visst kan det även bero på skärmen till datorn, tror dock inte det. Jämför jag med bilder tagna från en s60 (tror jag det var) så är mina bilder klart ljusare.

 

 

mmm, ta en titt på denna bild och säg vad du tycker.

 

http://w1.876.telia.com/~u87639880/105_0549_4.jpg

Ärligt talat, ingen vidare bra bild.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm, ta en titt på denna bild och säg vad du tycker.

 

http://w1.876.telia.com/~u87639880/105_0549_4.jpg

 

Tja, himlen är ju väldigt ljus, men resten av bilden tycker jag är helt okej exponerad. Och eftersom den ser okej ut på min mörka skärm är den nog lite ljus. Men jag tycker den är helt jämförbar med bilder från andra A70s, så det är inte din det är fel på.

 

Var i bilden är ljuset mätt och i vilket läge var kameran inställd på? Min Zoombrowser kan av nån anlednint inte läsa EXIF-data från den bilden.

 

Ett tips - om du har använt AUTO-läget, är att ställa kameran i P-läge och använda centrumvägd ljusmätning.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoläge rakt igenom. Trots allt brukar kanmeror fungera bar på autoläget. Ska fungera bra... Men du säger att bilden är i klass med andra A70, så kanske man får ta och anpassa kamerans inställningar lite

 

 

Testade med de olika ljusmätningsmetoderna, centrumvägd gav ett något mindre överexponerat resultat.

 

Kan du inte läsa EXIF informationen??

ACDsee har packat om filen, kanske därför. Den var 2Mb stor till en början...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoläge rakt igenom. Trots allt brukar kanmeror fungera bar på autoläget.

 

Jepp, har inga problem med det heller, men P-läget är ju egentligen också automatiskt. Åtminstone vad gäller exponering. Det jag känner är fördelen med P över AUTO är att man har bättre kontroll över ISO-värde, focuspunkt och ljusmätningspunkt.

 

Kan du inte läsa EXIF informationen??

ACDsee har packat om filen, kanske därför. Den var 2Mb stor till en början...

 

ACDsee kunde läsa det. I Zoombrowser brukar man kunna se vilket exponeringsprogram som har använts, men där såg jag ingen EXIF-data alls. Lite mysko, men inget viktigt.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, Exif.

 

Sant Zoom-browser ser inte hela infon om bilden efter Acdsee packat om den.

 

Mer Exif info/skoj.

1: Zoombrowser skriver en kommentar.

* Acdsee ser den inte.

* Exifer ser den.

2: Exifer skriver en kommentar

* Acdsee ser den, allt utom sista tecknet.

* Zoombrowser ser den.

3: ACDsee skriver en kommentar

* Exifer ser den, men en hel del bild-info blir förstörd.

* Zoombrowser, samma som för Exifer...

 

Kommentaren i alla fall skriven i EXIF-informationens comment/user comment fält.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer Exif info/skoj.

1: Zoombrowser skriver en kommentar.

* Acdsee ser den inte.

* Exifer ser den.

2: Exifer skriver en kommentar

* Acdsee ser den, allt utom sista tecknet.

* Zoombrowser ser den.

3: ACDsee skriver en kommentar

* Exifer ser den, men en hel del bild-info blir förstörd.

* Zoombrowser, samma som för Exifer...

 

Tragiskt. :/

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kasta ut ZoomBrowser. Sämre program får man leta efeter, efter att ha uppgraderat till 4:an (som var något av det värsta jag sett) återgick jag till 3.2. Men skall du bara ladda ned bilder från kameran så använd Cam4you. http://jpegclub.org/cam4you/ - litet, smidigt och många inställningsmöjligheter. Fungerar tillsammans med Irfanview (för att titta på bilder) och WXP's/W2000 "miniatyrer" mycket bättre än Zoombrowsern. För att editera bilder har jag Photoshop 7.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser spontant ingen fördel med Cam4you kontra Zoombrowser. Visserligen lämnar Zoombrowser en del att önska, men inget som Cam4You klarar av att uppfylla.

 

Nä, min bildcykel ser troligen ut så här, kamern är ganska ny och helt säker är jag inte på hur jag ska göra, men:

Zoombrowser för att ladda ned bilder, troligen även för att skriva kommentarer till bilderna.

Exifer för hantering och backup av EXIF-info.

ACDsee för lättare bildbehandling. (om behövs)

Om behövs, något mer avancerat program.

JAlbum för att snyggt presentera bilderna.

 

Som sagt. Kameran ganska ny, inte helt säker på att bilderna kommer att hanteras på detta vis, bättre program kan komma att dyka upp.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av ZoomBrowser?

 

Jag höll på att avlida efter uppgraderingen till 4.0. Mycket irriterande att kamerafönstret stängdes efter att man laddat ner bilderna (vilket gjorde att man måste öppna det igen om man ville ta bort bilderna efter nedladdning)

 

ZoomBrowser 3.2 blev strul med databasen någon gång, samt att den lade till ytterligare "thumbnail filer". Men faktiskt bättre än ZoomBorwer 4.0. Att ZB dessutom är ganska långsam gjorde ju inte saken bättre.

 

Har du kollat på Cam4you? Möjligheten att välja filnamn hur filnamnet skall se ut är ju bra. Själv har jag mina med datum+tid. Kommentarer går utmärkt att skriva in.

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev GP PowerBank Rapid med 4 st 2100mAh AA batterier. Men så mycket ström så behöver man nog inte ladda de så ofta. (499:- på teknikmagasinet, helt överkomligt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zoombrowser 4.1.0.46

 

Inte upptäckt några problem med det prgrammet ännu, även om det som du säger stänger nedladdningsfönstret efter nedladdning.

 

Det fungerar som du säger utmärkt att ladda ned bilder och visst är det bra att kunna välja filnamnet lite friare än i ZoomBrowser. Kommentarerna i Cam4You skriv i JPEG-kommentars fältet, ZommBrowser skriver i EXIF-fältet. Vet ärligt talat inte ännu vilket jag föredrar, EXIF eller JPEG.

 

 

En grej apropå Canons programvaror. Varför begränsar det möjligheten till ITPC information till de mer avancerade kamerorna. Jag kanske själv önskar addera information om var bilden är tagen osv. Nu kan jag visserligen göra det i Exifer, men ändå.

 

Nåja, jag ska testa vidare. Cam4You kanske är värt en andra chans inser jag. Litet och enkelt och går att konfigurera. Det låter bra...

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra val tror jag.

 

Eftersom jag också köpte den laddaren och batterier till kameran. Fungerar utmärkt.

 

Rekommendation:

Konditionera batterierna ett par tre gånger så att de snabbt uppnår sin maximala kapacitet.

 

Ladda upp dem.

Ladda ur dem, avsluta när någon cell underskrider 1 V. Gissar att lämplig urladdningsström ligger mellan 200-500 mA.

 

Fast, det ovan kanske inte är nödvändigt egentligen. Batterierna kommer att fungera bra ändå, men en konditionering skadar aldrig.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kasta ut ZoomBrowser. Sämre program får man leta efeter, efter att ha uppgraderat till 4:an (som var något av det värsta jag sett) återgick jag till 3.2. Men skall du bara ladda ned bilder från kameran så använd Cam4you. http://jpegclub.org/cam4you/ - litet, smidigt och många inställningsmöjligheter. Fungerar tillsammans med Irfanview (för att titta på bilder) och WXP's/W2000 "miniatyrer" mycket bättre än Zoombrowsern.

 

Tack för tipset, men.. Jag använder inte Zoombrowser av en slump, utan har själv valt att köra det. Använde Win XP:s inbyggda Camera and Scanner Wizard förut, men för det första så överför den inte alltid bilderna i rätt ordning och för det andra klarar den inte att föra över de bilder som är tagna i RAW-format. Canon s50 har ett nytt RAW-format, så gamla plugins och liknande för Canon RAW klarar inte det.

 

Dessutom är jag som jag tidigare har sagt helt galen i ZUI:s. Jag tycker det ofta är det överlägset bästa sättet att lägga upp ett gränssnitt på.

 

Det går utmärkt att välja filnamn även i Zoombrowser. Jag lägger alltid mappnamnet och filnamnen som "datum- händelse"

 

Kollade på Cam4you-sidan och det verkar ju iofs vara ett okej program, men som det är nu ser jag inget behov av det.

 

Dessvärre är Zoombrowser helt värdelöst när det gäller att titta på bilder, så till det använder jag ACDsee 5.

 

För att editera bilder har jag Photoshop 7.

Bildredigering görs naturligtvis med Photoshop. :)

 

För att visa bilderna för allmänheten använder jag Coppermine photo album (http://www.chezgreg.net/coppermine/) som är PHP/MySQL-baserat. Det är det överlägset bästa albumscriptet som jag har testat.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-08-08 18:11:40 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...