Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort med inbyggd mik.förstärkare/mixer


Pez

Rekommendera Poster

Aloha

 

Jag undrar om det finns något ljudkort med inbyggd mik.förstärkare och/eller mixer ?

Så man alltså inte behöver köpa mixer separat, utan endast behöver mikrofon och ljudkort.

 

Tips ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://mgroover.sytes.net/

Fantommatning eller?

 

Vanlig mic pre-amp brukar ju de flesta micingångarna ha annars..

 

Om du vill ha ett ganska bra kort kan jag rekommendera ST Audio Media 7.1 .. Kanske lite overkill om du bara vill spela in från mic men ett hejdundrande bra kort.. =oD

// martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade in kortet, och det ser ju onekligen läskande ut :)

Jag använder mig inte utav syntar, utan spelar in sång/gitarr (både akustiskt och el) samt elbas.

Hur bra klarar kortet det? Blir det OK eller grym ljudkvalitet för sådana inspelningar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

speedtribes:

Man kopplar in den i facken där man har cdbrännare osv?

Men fungerar den även som ljudkort, för det är det jag letar efter?

Ett ljudkort med mixer/mikförstärkare, som även fungerar som vanligt ljudkort där man spelar upp ljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar in den på USB-porten. På baksidan har du en mikrofoningång (XLR, med fantommatning till kondensatormikrofoner), en instrumentingång, en stereoingång, en stereoutgång och hörlursutgång...

 

Den har ju ingen mixer i traditionell mening, men du kan köra in en synt på stereoingången och få den i lyssningen tex.

 

Vad ska du använda ljudkortet till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkortet jag har tänkt mig är alltså till för att spela upp ljud och musik, SAMT att det ska fungera som mikförstärkare för inspelning av sång,gitarr,bas.

Min tanke var att det hela skulle vara "inbbygt" i ljudkortet då, annars är alternativet att köpa ett vanligt soundblasterkort eller dylikt, samt köpa en mik.förstärkare eller mixer med inbygg mik.förstärkare och koppla till line-in på kortet.

 

Vad tror du är bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa en separat låda som kopplas in via USB eller firewire. M-Audio har lite olika lösningar med inbyggda mikförstärkare, sen finns ju M-Box från Digidesign som har Focusrite mikstärkare.

 

Soundblaster är väl inte direkt att rekommendera, även om jag har hört SB-inspelningar som låter bra. Men man får nog slita lite extra då...

 

Kolla här:

 

www.m-audio.com

www.digidesign.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren...

Nu är bara frågan exakt vad jag ska välja..det finns ju massa..

 

Vad skulle Du välja att köpa? :)

Alltså, vilket ljudkort och vilken låda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med en separat låda är att datorn ofta är en relativt "elektroniskt förorenad" miljö med mycket brum och sånt, så oftast blir det svårt att komma upp i tillverkarnas specifikationer på typ 108 dB signal/brusförhållande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duo med USB verkar helt okej, den fungerar alltså som en mik.förstärkare? Vad jag inte riktigt förstod av hemsidan var om det följde med ett pci ljudkort, eller om man fick köpa till ett själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...