Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EMU-argumenten


Lowtek

Rekommendera Poster

Tycker ordgången fram och tillbaka är så lustig. Den liknar EU-valet så mycket att det verkligen behöver uppmärksammas.

 

De personer som är emot EMU säger att det handlar om mera än att inte behöva växla pengar när man reser utomland.

 

Dessa var samma personer som under EU-valet klagade på att man inte längre skulle kunna handla tax-free när man reste inom europa.

 

hur ska dom ha det? är det i turist-synpunkt vi ser på det eller inte?

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De personer som är emot EMU säger att det handlar om mera än att inte behöva växla pengar när man reser utomland.

 

Dessa var samma personer som under EU-valet klagade på att man inte längre skulle kunna handla tax-free när man reste inom europa.

 

hur ska dom ha det? är det i turist-synpunkt vi ser på det eller inte?

Vilka personer menar du? Samtliga EMU-motståndare? Det verkar i så fall vara en lätt generalisering. För övrigt tycker jag att växel- och taxfreefrågan har varit av underordnad betydelse i debatten och förekommit sparsamt. Både nu och inför EU-valet, tack och lov.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka personer menar du? Samtliga EMU-motståndare? Det verkar i så fall vara en lätt generalisering. För övrigt tycker jag att växel- och taxfreefrågan har varit av underordnad betydelse i debatten och förekommit sparsamt. Både nu och inför EU-valet, tack och lov.

 

Så här tänkte jag mera:

 

Under EU-omröstningen anklagade ja-sidan nej-sidan för att använda ett sådan argument som tax free:n.

 

Nu anklagar nej-sidan ja-sidan för att använda ett sådant argument som växlingsfrågan.

 

lowtek.

 

Nej till Euro! Ja till Dollar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Likaså är det skumt med JA-sidans argumentering om den ökande konkurrens som dessa vill uppnå för att sänka priserna - läs lönerna. Jag menar först vill de att det ska vara strid på kniven mellan människorna... och andra stunden försöker de skuldbelägga oss att vi inte "är solidariska" och att det är så synd, så synd om de andra och att vi i Sverige inte får vara "egoistsiska" och "nationalister"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag stör mig på är att jasidan aldrig pratar om EMU utan om "Euron" vilket är ren lögn. Vi ska inte rösta om Euron utan om EMU. Det skulle vara intressant att se hur jasidan har tänkt sig att sverige ska stoppa Euron om svenskarna röstnar nej...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aldrig pratar om EMU utan om "Euron" vilket är ren lögn.

 

Förklara gärna var det lögnaktiga i det ligger.

 

Vi ska inte rösta om Euron utan om EMU.

 

Du får rösta om vad du vill men på mina valsedlar står det (och det grundar sig på ett riksdagsbeslut):

 

"Anser du att Sverige ska införa euron som valuta?" och som svar på den frågan kan man välja "Ja", "Nej" samt en blankröst (som tillskillnad från vanliga val faktiskt inte räknas som en ogiltig röst utan just som en blank röst).

 

Det skulle vara intressant att se hur jasidan har tänkt sig att sverige ska stoppa Euron om svenskarna röstnar nej...

 

Om svenskarna röstar nej så är det väl rimligt att man stoppar just införandet av Euro som valuta i Sverige.

Eftersom både Vänsterpartiet och Miljöpartiet backat från sina krav att rulla tillbaka de två första stegen av EMU-inträdet så är det rätt rimligt att tro att ett nej resulterar i att vi fortsatt har en fristående riksbank där penningpolitiken är utanför politisk kontroll och att vi har budgettak och inflationsmål som stämmer överens med vårt deltagande i stabilitetspakten (som vi har ställt upp på tillsammans med övriga i huvudsak Euro-länder).

 

Sen betvivlar inte jag heller att det är massor med människor som går och röstar nej för att de ogillar Göran Persson, Moderaterna eller nåt annat som inte har med saken att göra, men precis som du får tro att du röstar nej till EMU så får de tro att de röstar nej till Moderaterna eller Göran Persson:-)

 

 

[inlägget ändrat 2003-08-24 15:52:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte ovidkommande om många svenkar röstar nej i EMU-valet då ju många svenskar reagerar mot Ja-sägarnas jante-skrämselpropaganda där de försöker få väljarna tro att Sverige är värdelöst och att vi ens är kapabla att själva .bestämma om våra inre angelägenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte ovidkommande om många svenkar röstar nej i EMU-valet

 

Det sa jag inte, om många röstar nej i folkomröstningen så är jag övertygad om att det inte är ett dugg ovidkommande. Vad sa jag som fick dig att tolka in det?

 

Vad du syftar på för skrämselpropaganda vet jag inte, jag tycker det i huvudsak känns som om det är nej-sidan som ropar vargen när de berättar om hur hemskt allt ska bli med Euro och hur mycket makt vi ska förlora.

 

Beslutande om några inre angelägenheter kommer vi inte att lämna ifrån oss oavsett vad vi gör.

Politisk makt över penningpolitiken har vi inte utan nu (Riksbanken är fristående från politiken och får inte påverkas av politikerna/regeringen) och kommer inte att ha om vi byter ut kronan mot Euro.

Finanspolitiken förblir i landet, det är en del av designen bakom EMU att penningpolitiken ligger hos ECB och finanspolitiken hos respektive land.

 

Är det någonting som är skrämselpropaganda tycker jag det är detta eviga tjatet om att vi skulle lämna ifrån oss nån makt till EU om vi bytte valuta. Det är precis lika korkat som när Göran Persson går ut och lovar en massa nya jobb om det blir ett ja. Bägge sakerna saknar helt grund i verkligheten.

 

Anyway, jag har bättre saker för mig än att argumentera för eller mot. Jag är den första att skriva under på att både ja-sidan och nej-sidan håller på med helt sjuka kampanjer där man utan problem kan såga nästan samtliga argument. Tack och lov är det inte ett val av rörelse utan en folkomröstning om sakfrågan så oavsett vad man röstar på behöver man inte ha dåligt samvete för att man "väljer in" idioter utan hållbar argumentation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte hålla med mera om argumenten. Eftersom ingen vet vad som kommer hända och resultatet om/om inte vi går med är slumpmässigt så ska man rösta likadant.

 

Jag tänker singla slant om saken.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Anser du att Sverige ska införa euron som valuta?" och som svar på den frågan kan man välja "Ja", "Nej" samt en blankröst (som tillskillnad från vanliga val faktiskt inte räknas som en ogiltig röst utan just som en blank röst).

 

en väldigt kontroversiell text av regeringen... Men i klartext är det vad det innebär för "svensson"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så vi ska alltså införa euron som svensk valuta utan att gå med i EMU? det låter ju lite vrickat.

"Om svenskarna röstar nej så är det väl rimligt att man stoppar just införandet av Euro som valuta i Sverige." Du menar väl införande av Euro som svensk valuta, eller tänker de förbjuda införsel av valutan Euro? Vad skulle de betyda för alla svenska företag som använder Euron i hela verksamheten idag?

 

"Eftersom både Vänsterpartiet och Miljöpartiet backat från sina krav att rulla tillbaka de två första stegen av EMU-inträdet så är det rätt rimligt att tro att ett nej resulterar i att vi fortsatt har en fristående riksbank där penningpolitiken är utanför politisk kontroll och att vi har budgettak och inflationsmål som stämmer överens med vårt deltagande i stabilitetspakten (som vi har ställt upp på tillsammans med övriga i huvudsak Euro-länder)."

Men vad har det med valutan att göra?

 

Vad det handlar om är att ja-sidan bara talar om att vi ska "rösta om Euron" och bara talar om valutan, de vill aldrig kännas vid resten av EMU, speciellt sedan OECD sågat deras argument för just EMU.

Växelkurser och valutor har inte mycket med detta val att göra. Skillnaden för företagen blir att valutan Kronor försvinner och att bokföring mm sker i Euro, de kan redan idag både ta betalt och betala löner i Euro så där blir det ingen skillnad.

 

Skulle jag vilja det skulle jag själv kunna införa euro för eget bruk. de flesta stora butiker där jag bor tar emot euro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att formuleringen, men vad ska man skriva för att alla ska förstå?

 

"Jag tycker att Sverige skall gå med i den tredje fasen i EMU-samarbetet enligt §xxx EGF"

Hur många skulle vara införstådda i det?

 

Formuleringen på valsedeln är bara i kortversion. Hela grundvalen för valet (inklusive fullständig förklaring på ett par sidor) kan man kvittera ut från närmaste valmyndighet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så vi ska alltså införa euron som svensk valuta utan att gå med i EMU? det låter ju lite vrickat.

 

Vad var det du inte förstod?

Om vi inför valutan så är vi naturligtvis med i EMU fullt ut, om vi inte inför valutan så stannar vi där vi är med de första två av de tre stegen för ett EMU-inträde.

 

Det är inte ett dugg vrickat.

Du menar väl införande av Euro som svensk valuta

Jo, jag tog förgivet att du förstod att det inte handlade om att förbjuda införsel av främmande valutor.

 

Men vad har det med valutan att göra?

Mycket, om de inte hade backat på de punkterna så hade det funnits en chans att valet i praktiken hade handlat om inne eller ute ur EMU. Iom att de backade så kommer vi varesig du vill det eller inte att fortsätta att stå där vi står med minst två av tre steg genomförda. Makten över penningpolitiken får du inte tillbaka hur gärna du och folket än vill, allt tack vare vänstern och MP.

Vad det handlar om är att ja-sidan bara talar om att vi ska "rösta om Euron" och bara talar om valutan, de vill aldrig kännas vid resten av EMU

Om du inte kan läsa innantill på valsedlarna vad det handlar om utan fortsätter att tro att folkomröstningen gäller nåt annat än valutan så är det lixom ditt problem, jag kan tyvärr inte hjälpa dig där. Jag kan bara råda dig att inte bli för besviken när det visar sig att de som ska tolka resultatet verkligen tolkar resultatet av folkomröstningen baserat på vad den går ut på och inte baserat på vad du tycker att den går ut på.

Folkomröstningen går ut på att fråga svenska folket om de anser att Sverige ska införa Euro som valuta, inget annat. Att hävda att det skulle vara lögn är antingen lögn eller ett bevis på att man inte har läst på.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folkomröstningen går ut på att fråga svenska folket om de anser att Sverige ska införa Euro som valuta, inget annat.

 

Bockar och bugar... en som tycker som jag!!!

 

Som folkomröstningen är formulerad gäller den bara själva valutan. Om det blir ett ja innebär det att vi även går med i tredje fasen. Formuleringen på valsedeln hade lika gärna kunnat vara:

"Vill du gå med i den tredje fasen i EMU-samarbetet"

Men hade "allmänheten" förstått det?

 

Jag råder dig, falde, att gå/ringa till närmaste valmyndighet för att få hela folkomröstningsförklaringen (kommer inte på ordet nu)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politisk makt över penningpolitiken har vi inte utan nu (Riksbanken är fristående från politiken och får inte påverkas av politikerna/regeringen) och kommer inte att ha om vi byter ut kronan mot Euro.

Finanspolitiken förblir i landet, det är en del av designen bakom EMU att penningpolitiken ligger hos ECB och finanspolitiken hos respektive land.

 

Är det någonting som är skrämselpropaganda tycker jag det är detta eviga tjatet om att vi skulle lämna ifrån oss nån makt till EU om vi bytte valuta.

 

Nog måste det vara bra mycket bättre att Sverige äger sin egen valuta, än att ístället börja använda en valuta som troligen ägs av världens rikaste bankirfamiljer. Vilka strävar efter att kunna kontrollera hela världen.

Läs gärna http://www24.brinkster.com/vaksidan/Ks030811LG.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vilken källa (källkritik, hmmm)

 

Det stämmer precis med vad jag har läst också på andra håll! Euron är ett avgörande steg för att en världsregering ska kunna ta över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Euron är ett avgörande steg för att en världsregering ska kunna ta över.

 

Ojojoj, nu överger USA dollarn också :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...