Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åtta sekunder ...


AHard

Rekommendera Poster

Jag hade en mycket intressant stund tillsammans med en person som leder ett företag som enbart sysslar med rekrytering. Av ren nyfikenhet frågade jag hur man går tillväga när man annonserat ut en tjänst och sedan får mellan 800 och 1500 svar - vilket inte är ovanligt idag för en IT-tjänst i Stockholmsområdet.

 

Svaret jag fick var att man gjorde en första gallring. Två högar, en med tänkbara kandidater, en med resten.

 

Men hur i all världen görs då denna grovgallring? Jo, varje personligt brev ägnades i snitt ÅTTA sekunder, innan det placerades i någon av de två högarna.

 

Vad lär vi oss av det? Jo, du har ÅTTA sekunder på dig att fånga intresset hos personen som handhar rekryteringen. Misslyckas du med detta, spelar inte din kompetens eller slutkläm någon roll.

 

Naturligtvis är inte ÅTTA sekunder en regel, en del tar sig tid andra inte, men här finns en viktig poäng.

 

Med andra ord, skriv inte:

"Hej! Jag heter Kalle Nilsson, bor i Rågsved, är 28 år och har två katter..." då är du väck! Inled med något som fångar intresset.

 

Personen berättade även att kvaliten på papperet spelar roll... Om papperet väger lite mer eller har en aning av annan nyans, ex.vis aningen grått eller gult, fastnar det lite längre i handen hos personen, vilket gör det lite lättare att hamna i "rätt" hög ... Sticker färgen ut för mycket, ex.vis klargult eller blått är det kört, men diskretion och kvalitet märks. Manipulation, men det hjälper!

 

Jag frågade även om det här med e-mail contra brev när man ansöker. Min upplevelse är ju att ett e-mail är lättare att radera än ett brev och därför väger lättare i urvalsprocessen. Hmmm... inte riktigt sant menade denna person, men gav mig ändock rådet att använda BÅDA sätten. Ett brev är mer fysiskt påtagligt än ett e-mail.

 

Så... när du skriver ett personligt brev ... tänk på dessa första ÅTTA sekunder. Det är kortare tid än vad det tar att läsa detta inläggs första stycke :-)

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

[inlägget ändrat 2003-08-01 20:45:45 av AHard]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om man har svårt att skriva och berätta om sig själv.

 

Hur ska man skriva för att väcka intresset då?

 

Det är ju inte precis i vår kultur att skryta vitt och brett om oss själva som det är i USA t ex. Man vill ju inte verka som om någon besserwisser inför en arbetsgivare precis. :-)

 

Stämmer det jag hört att om man har en bild av sig med sin arbetsansökan så minns arbetsgivaren en bättre bland alla ansökningarna. Ansökan blir ju mer personlig då, menar jag.

 

Åtta sekunder är ryslig kort tid...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kortare tid än vad det tar att läsa detta inläggs första stycke :-)

 

Huh... snarare typ tiden det tar att läsa de fyra-fem första styckena i ditt inlägg - full tillräckligt för en komplicerad story med andra ord :)

 

(jo jag förutsätter att de som gallrar åtminstone har en läshastighet motsvarande en eforumräv?)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... vi svenskar brukar ha svårt med detta - även om vi är duktiga på att skriva *skratt*

 

Vi är ofta mera sakliga och vill på detta sätt visa oss lojala och duktiga, men det blir liksom lite för trist.

 

Världen går mot en allt mer globaliserad standard, där den svenska sk meritförteckningen bytts ut mot ett CV. Skillnaden mellan ett CV och en meritförteckning är att den senare endast är en lista med dina meriter, medans CV är mer beskrivande, en levnadsberättelse.

 

Vi är tyvärr för dåliga på att framhäva oss själva - men vi skall inte heller överdriva eller bli "besserwissrar". Har du jobbat som utvecklare på Ericsson, skriv då att du gjort detta och vad arbetet innebar. Allt för ofta ser man raden:

 

"Ericsson AB, utvecklare, 1998-2000."

 

Men vadå "utvecklare"??? Språk? Applikationer? Projektmodell? Ansvar? Test? Kvalitetsäkring? Utvecklingsmodell? Kundrelation? Sälj? Ansvar?

 

Inte sällan har utvecklaren arbetat med projektstyrning, dokumentation, främmande språk, unit testing, RUP, tids- och kostnadsberäkningar osv osv...

 

Jag arbetar just nu själv inom rekrytering i nära samarbete med arbetsgivare. Detta som följd av en usel IT-bransch, men jag ser det som ett gyllene tillfälle att lära mig något nytt :-) Slående är sökandes vilja att vara ärliga, så man beskriver alla sina nackdelar ingående ... men glömmer det som är bra.

 

Beträffande foto: Jo, ett foto är alltid bra. Det gör ansökan personlig och arbetsgivaren uppskattar att "känna igen dig" när det är dags för intervju.

 

Ännu ett litet tips: Skippa att skriva ut datum på meritförteckningen. Skriv från vilket år till och med vilket år du jobbade på ett ställe. Anledningen är två: det döljer eventuella luckor och många rekryterare tittar på fullständiga datum och tänker "Vad är det här för en petimeter-människa?"

 

Så det tredje lilla tipset:

 

Anpassa CV och brev till jobbet du söker! Är det viktigt för jobbet att du är 28 år och har två katter??? Kanske om du söker jobb på ett katthärbärge, men knappast om du söker jobb på Siemens. Är det viktigt att du är mamma till 3 barn? Kanske om du skall jobba på dagis och vill visa att du är van med barn, men knappast om du skall jobba på Nilssons Elektriska HB.

 

Har du massor med utbildning, men jobbet du söker kräver bara hälften? Glöm bort att ta med allt. Låt arbetsgivaren komma på det senare och låt det bli en bonus för arbetsgivaren och ett skäl till framtida löneförhöjningar.

 

Lön? Tja, lön är väl bra ... men lön är inte allt. När det står "Ange löneanspråk" i annonsen, svara att du sett denna begäran, men att du önskar återkomma till frågan i en eventuell diskussion med arbetsgivaren. Du har ju ingen aning om ansvar, arbetsuppgifter, andra förmåner etc etc som jobbet medför. Kanske finns det andra saker än lön som du kan påverka? Semester? Pensionsförsäkring? Sjukvård? Arbetstider? Allt detta ingår i "lön". MEN, när du väl sitter på intervjun skall du kunna ge ett besked om vad du vill ha i lön!

 

Nåväl... undrar just hur lång tid det tog för Wey att läsa detta *skratt*

 

Ha en bra helg, ni eforum-uvar! Hoppas att ni har fått några uppslag så att ni kan fila lite till på CVt där hemma. Alltid bra att ha ett liggande - även om man just nu sliter på hos en bra arbetsgivare. *s*

 

 

---

vänligen

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så väldigt mycket AHard för dina två inlägg. Jag pluggar just nu och ska skriva både personligt brev samt ett CV. Det du har sagt ger mig en stor hjälp på vägen. Just detta är ju knepigt för oss svenskar som du säger. Jag har så otroligt svårt att själv framhäva mina positiva egenskaper. Får rycka upp mig, jag vet ju med mig att jag är duktig på många saker. Skulle dock aldrig tala om mina barn då det alltid är en "belastning" så tillvida man inte ska jobba inom barnomsorgen (som du ju själv sa). Tack för att du delade med dig. Poäng!!!!

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl... undrar just hur lång tid det tog för Wey att läsa detta *skratt*

 

Mindre tid än att dra ner en patch från windowsupdate.. (var visst någon ipv6-stack iofs) :)

 

...intresset fångades upp i tredje stycket så det var lugnt ;)

 

Annars är det väl som du säger, fråga en typisk svensk vad denne är bra på... brygg sedan te medans denne funderar en lååång stund för att komma på ens en bra sak med sig själv *generalisera*

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det Wey! Skumma var ordet!

 

Nej, jag menade faktiskt att uppfatta varje mening... men, men..

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menade faktiskt att uppfatta varje mening... men, men..

Jag förstod det men jag glömde smileyn i vanlig ordning. Det vet jag väl att det gäller att (snabbt) lusläsa varenda ord på forumet. Varje misstag kan stå en dyrt! Det har man väl fått erfara...men, men...

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> Vi är tyvärr för dåliga på att framhäva oss själva.

 

Den bristen har jag gjort mig av med. Jag har inga problem med att skryta om mina kunskaper, för en del nyutbildat datafolk skriver sagor och fantasier på sina CV's och försöker övertyga företag att deras certifikat intygar deras problemlösnings förmåga vilket är komplett and utter bullshit.

 

Hörde av en kompis att en stor del folk ljuger på sina CV och lägger på sånt de inte kan i listan. Därför har jag inga problem med att skryta alls. Jag står iaf för min kunskap: http://www.geocities.com/Ichinin/cvuk.htm

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-08-03 20:19:28 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Glenn.. att tänka på i din CV:

 

1. Undvik stor bokstav mitt i meningar då det inte behövs (engelskan använder förvisso mer stora bokstäver mitt i meningar än svenskan, men som du sätta det överallt är fel).

 

2. "European" är inget citizenship, inte än iaf.. tacka fan för det.

 

3. "Entrepreneur" stavas det..

 

4. Är dina svårigheter att sluta använda datorer efter jobbet en dålig sida din potentiella arbetsgivare är intresserad av? Ställ dig den frågan och tänk sedan över om du inte bör fylla ut "weak sides" med något annat istället..

 

5. Jag är inte 100 här, men kan man verkligen använda ordet "through" i det sammanhang du använder det under "Operating systems skills" och "Software applications skills"? Har aldrig hört detta..

 

MVH Ola L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re: Glenns CV och kommentarerna på det

 

Jag är inte 100 här, men kan man verkligen använda ordet "through" i det sammanhang du använder det under "Operating systems skills" och "Software applications skills"?

 

Det är korrekt sätt för att ange versionerna från och med -> tillochmed

 

Undvik stor bokstav mitt i meningar då det inte behövs (engelskan använder förvisso mer stora bokstäver mitt i meningar än svenskan, men som du sätta det överallt är fel).

 

Vet inte riktigt var du ansåg att det var överflödigt. Produkter, namngivna metodiker och egennamn ska alltid inledas med Versal. (Eller hann han kanske göra förändringar innan jag läste hans CV)

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en aspekt av inledningar i skrivna (och naturligtvis orala) rapporter/texter/böcker/osv. som jag inte ser att någon berört djupare ännu. Det behöver ju inte vara signifikant information som fångar intresset de första 8 sekunderna (i det här fallet) utan sättet att uttrycka sig intressant i ord och meningsuppbyggnad.

 

"Hej! Jag heter Kalle Nilsson, bor i Rågsved, är 28 år och har två katter..." är inte främst ointressant information utan ett exempel på dålig fantasi och ger dessutom ett "obildat" intryck.

 

Här behöver man inte vara expert för att lyckas utan det räcker bra med att bara ha läst en hel del böcker i allmänhet för att få ett rikare språk.

 

När man väl fångat intresset, kan man börja imponera med konkreta och relevanta kunskaper.

 

- Chris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produkter stor bokstav, ja.

Egenmamn stor bokstav, ja.

 

Men INTE namngivna metodiker, såvida de inte är egennamn.

 

För att nämna några av de felaktiga versalerna:

 

"Civil status: Single, Not Married"

 

"Languages: Swedish (Native)" <- Swedish ska såklart vara med stor bokstav eftersom landsbenämningar / nationaliteter skrives med versal på engelska, men INTE "native".

 

"Health: (...) Alcohol"

 

"(...), Enjoy programming"

 

"Strong sides: Autodidact, Entreprenour, Multi tasker, Good listener as well as speaker"

 

Och på den vägen fortsätter det.

 

I övrigt är det felaktigt av dig att skriva "Versal" med inledande versal mitt i en mening..! :)

 

-Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn:

English (Fluently; no accent)

Says who?

 

Är du säker på det? Många svenskar tror att de inte har accent, men ojsan vad fel de har. Ok, att du inte pratar som Manuel i Fawlty Towers, men det räcker väl med "fluently"

 

...och ta till dig lite av vad Ahard skrev i //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=475019#475059

 

[Esc]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Duger mitt CV?

Hej du som råkat få det här i din hand!

(förhoppningsvis är du IT-ansvarig, annars får du skicka det vidare)

 

Jag är en trött och utsliten kvinna som just passerat mina bästa år. Att du får det här brevet beror på att jag tvingats omskola mig från vården till att arbeta med datorer i stället, och ditt företag ligger tillräckligt nära mitt hem för att jag ska ha lust och ork att ta mig dit. Helst hade jag ju velat gå i förtidspension då jag anser att jag redan tillfört arbetsmarknaden det jag hade att ge. Nu är jag slut som människa men som samhället ser ut så måste man ju visa någon slags god vilja.

Jag pluggar alltså till webbtekniker men kommer långt ifrån att vara fullärd när jag ”tar examen” Jag var nybörjare när kursen startade och kurstiden är alldeles för kort för att jag ska hinna lära mig det som behövs.

Att jag hamnade inom detta med datorer beror på att jag sökte som lapplisa men de ville inte ta emot mig, så då återstod detta. Mitt andra intresse förutom att göra så lite som möjligt och vila min arma arbetsskadade kropp är nämligen att slösurfa på nätet.

Alltså, jag söker i första hand en praktikplats på ditt företag. Det krävs ganska mycket intresse från din sida för att ta emot mig, det är ju en hel del du behöver lära ut. Under tio veckor ska praktiken pågå och sen ser jag gärna att du anställer mig, deltid och med ordentlig lön. Dock är förmånen att få ha mig som praktikant gratis.

 

Jag har några utmärkande karaktärsdrag som är sina motsatser, men som jag känner mig tvingad att avslöja. Jag är både otålig och envis som en åsna. Kan sitta uppe hela natten om det är trassel med datorn, vilket hämnar sig dagen efter. Det struntar jag blankt i eftersom jag anser att jag själv ska komma i första hand. Övriga intressen har jag skippat, detta är det enda jag bryr mig om numera.

 

Det enda positiva i kråksången är att jag är synnerligt trevlig, ingen ledartyp men jag är duktig på att intrigera, samt ovanligt intelligent för att vara tjej. Har svårt att samarbeta med fel personer men hamnar jag på rätt ställe tycker jag om att gå ut och ta en öl efter jobbet med vissa, av mig utvalda!

 

En annan aspekt är att jag numera får supporta i stort sett hela vänkretsen och i takt med att mitt tålamod tryter så vänder de mig ryggen. Får jag en praktikplats så kan jag ju skylla på den och slippa engagera mig i varenda korkskalle som inte begriper hur man rensar Cookies och Tillfälliga Internetfiler för att dölja spåren efter sitt surfande. Somliga vet inte ens hur man ska kolla vilket IP-nummer man själv har!

 

Hör av er snarast så vi kan diskutera villkoren och utformningen av min praktikplats, som för övrigt börjar V 41. Man kan ju säga att det börjar hasta lite med det hela. Väntar ivrigt att du ska ringa. Har f.ö. inget val för jag har bara sökt hos dig.

 

Hälsningar och glada tillrop

xxxxxxxxxxxxxx

xxxxxxxxxx

 

Utbildningen har tilldragit sig (eller är pågående om man ska vara petig) i xxxxxxxxxxx på xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx. xxx är de som, som inhyrda konsulter, i praktiken har visat mig vägen. Ett stort tack till min magister Dane som varit min ledstjärna!

 

Har körkort för bil men tycker inte längre om att använda den. Min dotter är 18 år och min son 16 år så det är dags att de tar över.

 

P.S. Ska beställa boken ”Hacking i Focus”. Vem vet, jag kanske inte ens behöver något jobb när jag lärt mig den. Och kanske inte du heller om du har tagit mig under dina vingars skugga, och räddat mig från ett ännu hemskare ställe ;) D.S.

 

Oj då! Jag glömde säga att jag är 44 år. Ja, brevet är lite rörigt men det är ännu en av mina egenskaper så…

 

 

------

MVH//Lena Marie

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har jag inte sett, men den är kul. Min är SERIÖS hörru Tico! Jag har gjort ett ärligt försök att vara ärlig, fast på ett annat sätt!

------

MVH//Lena Marie

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-18 23:11:13 av Lena Marie]

[inlägget ändrat 2003-09-18 23:13:48 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och VAD menar PPC med det? ;)

Ska kanske tillägga att det kom med för det är bara killar som "räknas" inom det här. Är man tjej och s.k. datornörd betraktas man med misstänksamma ögon.

------

MVH//Lena Marie

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-18 23:32:20 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lena Marie skrev:

Och VAD menar PPC med det? ;)

 

Precis som det står: Jag antar att du kanske är just det, ovanligt intelligent för att vara tjej?

 

Återstår att värdera det påståendet, eller?

 

Snart jul, har du tänkt på det?

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju mest ironi när jag citerade dig, PPC. Men det är klart att jag undrar...hehe! Nåja

Glömde säga: Bäst i test 2002! *fniss*

------

MVH//Lena Marie

 

 

[inlägget ändrat 2003-09-18 23:36:56 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...