Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig


as

Rekommendera Poster

Jag har problem med minna hårdiska. Jag har koppla en 13GB Hd som master, en 80GB som slave men när jag koppla in en hd till på 120GB som slave så försvinner båda slave diskar. När jag starta om dator så fick jag en medelande "Primary slave drive fails" Jag trycke på F1 föratt forsätta startprocess. Är det någon som vet eller har varit med om min problem. Hoppas ni kan hjälpa mig isåfall. OBS att alla tre diskar är koppla till samma IDE-kabel. Jag har provat att koppla in en slave disk åtgången det fungera men inte två samtidig. Hoppas någon kan visa vägen för hur man kan koppla in två hd förutom Bootdisken C:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men en IDE-kanal klarar väl inte mer än två enheter? Så med andra ord går det inte att lösa ditt problem utan att du sätter en av diskarna på en egen IDE-kanal.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns det mer än två kontakter på en IDE-kabel då om det bara gå att koppla till hårdiska ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av samma anledning som du alltid kör bilen i 200 eftersom den går så fort..

Bara för att "kabeln passar" behöver det inte vara eller bli rätt..

Som anges ovan, är det en standard IDE-kanal klarar den bara två (2) enheter per kabel/kanal..

 

[inlägget ändrat 2003-07-25 15:46:05 av Pigge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Varför finns det mer än två kontakter på en IDE-kabel

 

Det finns tre kontakter på en standard IDE-kabel, två till hårddiskar och en som sätts i kontrollern/moderkortet.

 

Vad är det för kabel du har?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en extra lång IDE-kabel från Datorbutiken.com med 5 kontakter. Jag har två IDE-utag på moderkorten. Går det att koppla ena slave disk till den andra IDE-kontakter, för där har jag en dvd-spelare och en cd-brännare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du kan bara ha TVÅ enheter per kanal.

 

Som jag förstått det så har du två diskar på ena kanalen och dvd + brännare på andra kanalen?

 

Då kan du inte få in fler enheter, utan måste skaffa ett extra IDE-kort.

 

Sedan förstår jag inte varför det säljs IDE-kablar med 5 kontakter...

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-25 18:35:26 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så det är två enheter per IDE-kabel och inte två hårdiska. koppla man IDE-kortet i PCI-kortplats eller gör man? och vad hitta man en sån kort?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mr Andersson och alla andra. Nu vet jag lite mer om IDE standard och vet vad problemmet ligger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus
Sedan förstår jag inte varför det säljs IDE-kablar med 5 kontakter...

 

Om man vill ha hårddisken och en dvd-läsare på olika ställen i lådan...var ju tydligen en extra lång kabel.

Med 5 kontakter har man ju alternativ. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan får ju inte en IDE-kabel vara längre än 40 cm för att det ska fungera bra.

Dom med 5 kontakter är väl längre än 40 cm?

 

Varför blev inte SCSI standard på PC förresten, det är ju mycket bättre?

[inlägget ändrat 2003-07-25 21:12:01 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...