Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

UPS som åskskydd??


|Surfarn|

Rekommendera Poster

Hej, jag så i senaste Datormagazinet att de skrev om en UPS som kostade från 699kr, vilket jag tycker låter överkomligt.

 

Den skulle tydligen reagera på 9ms och kan då ta hand om eventuella spänningstoppar och spänningsfall...

 

Jag funderar nu på hur bra denna är som åskskydd på sin dator och modem.

 

Klarar den bara spänningsfall och toppar som tex en blixt kan medföra eller kan den även skydda mot ett "direkt" blixtnedslag som kommer via el ledningen?

 

Skulle vara mycket intressant att veta.

 

Är nämligen mycket irriterande att man skall behöva stänga ner och dra ur datorn hela tiden nu på sommaren när det åskar så mycket...

 

Mvh Surfarn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag funderar nu på hur bra denna är som åskskydd på sin dator och modem.

 

Inte alls. Har den spänning in, går denna tvärsigenom UPSen och matar datorn, eventuellt finns det ett mindre överspänningsskydd. Det är först när strömmen in försvinner som den går över på batteridrift.

 

"Riktiga" UPSer matar alltid med batteriet och inkommande spänning används enbart för att ladda batterierna.

 

 

Klarar den bara spänningsfall och toppar som tex en blixt kan medföra

 

Dom klarar normala spänningsvariationer, men någon blixt tror jag inte står emot...

 

Jag har själv en sån liten UPS, men enbart i syfte att hinna spara om strömmer skulle försvinna....;) Jag har helt enkelt blivit förbannad för många gånger så det bliv en UPS.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Den som du länkar till kostar dubbelt så mycket som den som vi diskutterar.... Klart det skiljer på UPSer beroende på vad de kostar!

 

Den som jag har (APC's minsta) klarar enligt specen _inte_ åska.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 23:30:39 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Jag tror det finns billiga överspänningsskydd på typ Claes Olsson/Teknikmagasinet för en billigare peng.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp ett modem med åskskyddsgaranti så är det löst =)

inte datorn då men modemet .. =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...