Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudisolera


Ljudkraft

Rekommendera Poster

Vad ska man använda för att ljudisolera rummet/hemma studion? Man vill inte att grannarna ska klaga, och man vill inte att ljudet ska blir käzz.. Äggkartonger känns lite B att använda... ;)

 

 

/Ljudkraft

 

[inlägget ändrat 2003-07-18 13:48:16 av Ljudkraft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning om ljudisolering. Det mesta hade jag redan experimenterat mig fram till, men det där med dubbla väggar är något jag inte testat än.

 

Även jag skulle vara intresserad av bra material i budgetklassen.

 

Äggkartoner på väggarna måste ju fungera som diffusor/ljudabsorbent. Har funderat på om man inte lika gärna skulle kunna hänga upp några tjocka tygmattor/gardiner på väggarna. Betydligt snyggare än äggkartonger iaf. Stomljuden verkar bli svårare att få bort med enkla medel. Får väl flytta ut till nån liten stuga på landet där är det inte är så mycket trafik och borrmaskiner. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se överst på sidan för lite dämpmaterial: http://www.jam.se/studiomo.htm

 

Dom svaga länkarna för att isolera ljud från grannar är först och främst fönster och dörrar.Basen är mer svårdämpad och det räcker inte med tunna plattor men dom hjälper mot övriga frekvenser.

 

Att använda studiomonitorer som man kan sitta nära vid minskar rummets påverkan betydligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...