Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ansluter till mixerbordet?


Enter the Music

Rekommendera Poster

Enter the Music

Hej!

 

Jag skulle uppskatta lite hjälp.

Jag har köpt ett mixerbord (Behringer MX3282A), studiomonitorer och några synthar. Jag undrar hur man kopplar ihop detta så att det fungerar;

 

Tack på förhand!

/ Nicklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Line-out på syntarna till Line-in på mixerbordet.

Line-out på mixerbordet till Line-in på förstärkaren.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enter the Music

Tack så mycket!

 

Men jag har ingen förstärkare, utan aktiva monitorer.

 

Vad behöver man för att koppla in mixerbordet till datorn? (Vad för uttag på ljudkortet?)

 

Tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in varje synts 2 line out till 2 kanalingångar på mixern.

Koppla main out eller line out till line in på ljudkortet.Koppla line out på ljudkortet till dom aktiva monitorerna.Se till i datorn att volymreglarna och inställningar är rätt så du får ljud.

I manualerna till instrumenten brukar det finnas skisser på uppkopplingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos behringer så står följande att läsa:

 

"2-Track in/utgång"

Cinch-jack (vanliga stereo kontakter) för anslutyning av kasettrecorder, dat, etc.

Utgångssignal är detsamma som main-mixen"

 

Här kopplar man för det mesta ljudkortets utgångar (om man bara har 2 kanaler ut vill säga)

och ingångar, eftersom det finns samma information som i main-out.

 

Då får du inte knappa i tape - Mix (om du har en sådan liten knapp)för då får du en rundgång, alltså spelar in samma informatiomn som redan finns på datorn = inte vad du vill:-

 

Monitor och control room-utgångar

Signalen som ligger här skall kopplas till förstärkaren - i ditt fall dina aktiva monitorer

 

Syntarna kopplar du med fördel in på dina 4 stereokanaler, då kan du ansluta 4 syntar samtidigt, behövs fler så fortsätt med dina 24 monoingångar.

 

"Basisten"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enter the Music

Tack så jätte mycket för eran hjälp!

 

:::

 

Jag har alltid kört mjukvara, men tänkte nu att jag skulle satsa stenhårt på riktiga grejer; Men man vet ju inte så mycket om hur det fungerar. Därför är det tur att det finns människor som kan hjälpa en.

 

Önska mig lycka till!

 

ps.

Kommer garanterat med mer frågor =)

ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

Hmmmm...

Jag har alltid kört hårdvara men har nu helt gått över till mjukvara för att just slippa det som Enter the Music ger sig in på just nu.

 

För skojs skull räknade jag just alla inkopplade kablar i min ytterst enkla hemstudio. 82st! Här är det dammråttornas stora årsfest varje dag.

 

Jag blir lite nyfiken på varför du skriver "riktiga grejer". Menar du att mjukvarusynthar är mindre riktiga bara för att de är program som körs i en dator istället för program som körs i en dedicerad, fristående hårdvara? Eller menar du med "riktiga grejer" analogsynthar?

 

Jag trodde mycket länge inte att datorn skulle kunna ersätta hårdvara, men har fått tänka om 180 grader.

 

Och, givetvis, lycka till! Du kan alltid maila mig om du undrar nått.

______________________

http://staffan.com

 

[inlägget ändrat 2003-07-17 01:13:18 av st@ffan.com]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enter the Music

Jag anser att man inte kan få lika bra ljud med mjukvarusynthar, de är väl inte mindre riktiga för det men...;

Jag har använt Fruity Loops, Reason, absynth och alla de programmen. Och de kommer inte i närheten vad min "Supernova 2", "Nordlead 2" eller "Waldorf Q" kan göra, långt ifrån. Jag skulle vara mycket intresserad om du kunde namnge någon i sådana fall...

 

Och det här med att det blir många kablar... Det är en liten detalj som jag kan leva med.

 

Hur mycket grejer har du egentligen?...82 kablar. Jag behöver nog högst 20.

 

Tack för din åsikt, alltid bra med olika syn på saker och ting.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

Just nu har jag bara en Korg MS2000, en Yamaha QY70 och en Nord Modular i form av riktiga synthar och dom låter iofs helt OK, men Reason är mycket mer lättjobbat och jag tror ingen hör nån skillnad. Dessutom så måste ju de "riktiga" ljuden in via mixer och bli digitala.

 

Jag har inte så mycket grejor men det blir massa sladdar ändå. Dom ska ju ha ström, MIDI och signal ut. Bara gitarren kräver 12 kablar för att funka (går bla via en VG-8EX) och det vore otroligt skönt att kunna plugga in den direkt i datorn via tex USB.

 

Vad säger ni andra - är det så stor skillnad på hårdvara och mjukvara? Ljudmässigt.

________________________

http://staffan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...