Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Databas problem bara i Netscape


erka

Rekommendera Poster

hej, jag har fixat det jag frågade om 3 inlägg nedanför detta. Men nu är det ett problem. I Internet Explorer så fungerar mina länkar. Jag länkar från en databas till en "standard" sida som visar lite info om den valda saken. Men i Netscape kommer följande upp..

---------------------

HTTP Error 400

400 Bad Request

 

Due to malformed syntax, the request could not be understood by the server. The client should not repeat the request without

modifications.

---------------------

 

Länkarna ser ut så här...som ett exempel på en drink då, default.asp?namn=mozarella

 

Det fungerar i netscape så länge jag inte har en sak som har mellan slag tex. default.asp?namn=Dry Martini

 

Men det fungerar oavsett mellanslag i Internet Explorer...Vad beror detta på? Sliter mig i håret snart...Snälla hjälp !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser mina länkar ut i asp koden

 

<a href="drink.asp?namn=<%=RS("namn")%>"><%=RS("namn")%></a>

 

Jag fattar ju att jag måste använda server.urlsencode . Men jag får det inte att fungera, hur ska jag skriva den in den för att få det att fungera..?

Hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk skall se ut så här:

<a href="drink.asp?namn=<%=Server.URLEncode(RS("namn"))%>"><%=RS("namn")%></a>

 

//Clas Ericson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, nu ungerar det underbart...INga probs med svenska tecken heller..Vet du varför netscape inte klarar databasposter som har ett mellansslag ? är det bara för asp är utvecklat av microsoft eller ?

 

Ibland är man så nära målet att man inte kan se svaret för man är förblindad av skärmens vågor..eller något..TACK en en gång..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte databasposten som är problem, vad som händer är att när du skickar iväg ett namn ex. "Kalle Karlsson" i explorer så klara den av att "sätta ihop" de två namnen till ett medans i NS så får du bara Kalle som namn, vilket kommer att medföra problem när du skall söka på kalle karlsson i en databas, eller lägga in hans namn där....

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...