Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lust att förklara???


MrBarton

Rekommendera Poster

Jag är lite fundersam över Pro Tools. Verkar vara många som går över till det nuförtiden och det finns säkert en anledning.

 

Jag har inte hunnit sätta mig in i det än, så jag undrar om någon kan förklara vad det handlar om. Vad är det som gör Pro Tools så speciellt? Vad har det för fördelar/nackdelar. Vad är minimum för ett fungerande Pro Tools system (vad behövs)?

 

Jag håller på med elektronisk musik och har ett gäng synthar, en PC samt en 24 kanalers mixer som det är nu.

 

Tacksam för alla svar!

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En anledning till att många går över till ProTools kan vara att Logic inte längre görs till PC. Alternativen för tidigare Logic-användare som vill hålla sig kvar i PC miljön blev Cubase SX, Nuendo, Samplitude och Protools LE. Program så som reason och FL är inte alternativ eftersom de inte gjorda för samma typ av användning.

 

Macanvändare borde nog minska nu när logic har blivit optimerat till G5:an men man bör dock påpeka att protools används nog mer i ett senare skede av en produktion så som mixning och mastering.

 

Så vaför då välja ProTools LE (LE är den billigare varianten av TDM)? För att kunna ge ett bra svar på detta så måste man dela upp programmet i mindra bedömningsdelar. Så till att börja med så låter ProTools väldigt bra. Då menar jag inte antal bitar osv utan att jag tycker Protools låter mycket bättre än tex cubase sx. Det ända program som kan komma upp till samma ljudkvalitet är Samplitude 7. Tyvärr så har Protools ett eget pluginformat(RTAS) så vst/dx fungerar inte. Fördelen är att de pluggar som finns har mycket bra kvalitet.

Ljudhanteringen är intuitiv och detaljerad om du klara dig med 32 ljudkanaler dvs spår med ljudfiler i.

I protools tycker jag att midi fungerar bra men är inte alls lika bra som tex cubase sx.

 

Så till hårdvara. Du måste ha ett digidesignkort om du vill köra Protools på PC medans mac-användare kan klara sig med det inbyggda ljudkortet(inte så bra i jämförelse med riktiga ljudkort).

 

Generellt så ser Protools tråkigt ut (men det tjänar ett syfte) och det fungerar alltid.

 

Själv använder jag alltid protools i slutet för att mixa en låt. Jag brukar spara alla ljudspår från tex cubase i enkilda ljudfiler som jag sedan importerar till protools(eller använda OMF).

 

Hoppas detta har hjälpt dig. Det finns en del info och fakta på digidesign.com om du vill läsa mer.

 

/ Strooder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Anledningen att fler och fler "går över" till Pro Tools tror jag beror på främst två saker.

 

1. Digidesigns filosofi är att tillhandahålla såväl hård- som mjukvara, vilket innebär att ljudkortet och programmet är gjorda för varandra. Detta ger ett minimum av bekymmer, man slipper jaga drivrutiner för att ett visst ljudkort ska passa till ett visst program o.s.v.

 

2. Mjukvaran Pro Tools är ett ypperligt verktyg, som är väldigt enkelt att använda utan att för den sakens skull dra ner på möjligheterna.

 

Andra program, främst Cubase och Logic, kan i vissa fall framstå som "roligare" och mer innovativa, men som ett verktyg för att ta dig genom en produktion är i mitt tycke Pro Tools oslagbart på grund av stabilitet, effektivitet m.m.

 

Det finns olika system från Digidesign beroende på budget och behov, så kontakta din musikaffär så kan de guida dig fram.

 

Mvh,

 

Jan Johansson

Andreasson Musik & Data, Göteborg

[inlägget ändrat 2003-09-17 21:46:59 av neworld]

[inlägget ändrat 2003-09-17 21:47:33 av neworld]

[inlägget ändrat 2003-09-17 21:48:43 av neworld]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...