Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta Jaguar till WinXP genom brandväggar med Fe


Siss

Rekommendera Poster

Vi är ett par stycken som har problem att kontakta WinXP-ftp-servrar från Jaguaren. Även om man öppnar alla upptänkliga portar i brandväggen får man bara Invalid PORT command på allt. Någon som känner till, har hjälp och tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skapa en ftp-connect mot andra ftp-servrar dvs icke winxp-ftp-servrar?

 

Om ni kopplar in en mac utanför brandväggen fungerar det då?

 

Vad användre ni för ftp-klient eller använder ni terminalen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi kan skapa ftp anslutning till andra typer av servrar. Jag kan skapa ftp anslutning till en XP-maskin innanför min router. Problemet tycks vara att XP inte kan hantera passagen genom en router. Men jag vet inte säkert. Jag har provat både fetch 4.0.3 och terminalen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-14 13:40:59 av Emron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte problem med aktiv kontra passiv ftp?

Tror default är aktiv men det brukar väl funka sådär med brandväggar :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de flesta brandväggar tycker bättre om passiv ftp och idag så löser även de flesta ftp-servrar och ftp-klienter det genom att automatiskt ställa om sig till passiv om det behövs men i vilket fall som helst så skulle resultatet inte bli som det blev i det här fallet "invalid PORT command" eller iofs. I passiv ftp går ju ut på att datakanalen i ftp-sessionen går genom en "säkrad" port och eventuellt (mycket eventuellt) så skulle det kunna vara så att XP-ftp servern skickar något (icke standard) m$-kommando för att initiera datakaneln för ftp sessionen. Men det låter långsökt.

 

det vore nog klokt att testa via terminalen för att lite bättre kunna se exakt vad som händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...