Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Manual focus


Minimi

Rekommendera Poster

När det i beskrivningarna står att det inte finns manual focus. Vad exakt är det man inte kan ställa manuellt? Jag menar om det i samma kamera finns Aperture.- och shutterpriority...eller det betyder väl att man själv kan ändra bländar och slutartider (eller är jag ute och cyklar)...

Vad gör Auto focus, och hur viktig är autofocus lampan?

 

Någon som kan detta???

/Nina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran kommer själv att mäta avstånd till föremålet du ska ta en bild på och ställa in så skärpan blir som skarpast på det föremålet.

 

På min kamera fungerar det så att om du trycker ner "avtryckaren" halvvägs så beräknar kameran focus. och sen kan du flytta kameran men ha focus kvar på det avståndet du valde, (då tänds autofocus lampan) sen trycker du ner knappen helt och en bil tas.

 

ex: om det står två personer brevid varandra och du vill ha dem mitt i bilden, kommer kameran att ställa in focus efter föremålet i mitte (bakgrunden) tar du nu bilden kommer personerna att bli suddiga medan bakgrunden blir skarp. här måste du först ställa in focus på en av personerna och sedan flytta kameran till rätt position och ta bilden. (autofocus lampan lyser då du låst focus)

 

På en vanlig kamera ställer du själv in focus genom att

vrida på objektivet(eller trycka på någon knapp)

men detta kan du inte göra med den kameran du läst om

 

/A..

lite trött idag.. så inte någon bra förklaring kanske....

 

[inlägget ändrat 2003-07-09 10:33:52 av Anders Jonsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dit svar..jag måste ännu fråga dig...

Är autofocus det att man trycker ner "avtryckaren" halvvägs så beräknar kameran focus. Men vad är då manual focus på en digitalkamera...?

H:nina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej... inte att du trycker ner den.. det är bara ett sätt å utnyttja det för å inte få fel focus på bilderna..

 

Alltså kameran ställer själv in focus så du får skarpa bilder på det objekt du riktar kameran mot.. kameran ställer själv in focus

 

med manuell focus måste du själv vrida in objektivet

så focus läggs på det objekt du vill ta kort på !

 

det enklaste är om du går in på en foto affär å provar en vanlig systemkamera med manuellt fokus så förstår du vad jag menar! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursekta om jag är envis..men tex Canons s30 digitala kamera har 'manual focus', det var därför jag började fundera hur 'manula focus' fungerar på en digitalkamera.

 

Tex kodaks 6340 har INTE manual focus men ändå möjlighet att ändra slutar och bländartid..hur går det månne ihop???

 

Hoppas du förstår vad jag menar.

 

H:Nina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursekta om jag är envis..men tex Canons s30 digitala kamera har 'manual focus', det var därför jag började fundera hur 'manula focus' fungerar på en digitalkamera.

 

Jag har en s50, vilken är en efterträdare till s30. Jag förklarar exakt hur det fungerar på s50n:

 

Med automatisk fokus är det precis som Anders säger. Om du trycker ner avtryckaren till hälften ställer kameran automatiskt in fokus, antingen i mitten av bilden eller så försöker den lista ut själv vad du vill fokusera på. Autofokuslampan hjälper här till genom att belysa objektet för att skapa högre kontrast. Fokusen försöker nämligen få kanter och konturer så skarpa som möjligt, och det underlättas väldigt mycket om det är höga kontrastskillnader mellan dem, vilket är svårt att uppnå om det är för mörkt.

 

Den manuella fokusen fungerar i denna kamera på så att man kan trycka på en knapp (MF) för att tala om för kameran att man vill fokusera själv. Då förstoras centrum av bilden upp på digital väg för att man enklare ska kunna se att det verkligen är skarpt, och man kan justera fokuspunkten genom att trycka upp/ner på "joysticken" som finns. (är egentligen en flerfunktionsknapp, men fungerar nästan som en joystick). Dessutom får man i displayen se en stapel som visar i siffror hur stort avstånd det är till fokusplanet. Detta kan man välja att se i antingen m/cm eller tum/fot.

 

När man har ställt in fokus på manuell väg kan man dessutom välja att kameran försöker autofokusera utifrån ditt manuella värde. Nån slags kombination av manuell och automatisk fokus alltså. Detta använder jag ibland när jag inte vill använda autofokuslampan och det är lite för mörkt för att autofokusen ska klara sig på egen hand.

 

Hoppas det klarnade lite.

 

//jonasn

 

[inlägget ändrat 2003-07-09 12:30:28 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manual focus för mig, Canon A70, är en inställning via menyer/knappar. Ingen vridning på objektivet men en i små steg elektronisk styrning av objektivets fokus från några centimetr till evigheten. Tror detta är mest användbart vid mörka ljusförhållanden, när autofokus kan ha svårt att hitta nödvändiga kontraster för korrekt fokusering, eller vid makrofotografering.

 

Autofocus sker normalt som beskrivits vid lätt nedtrycking av avtryckaren. Hur kameran fokuserar skiljer i viss mån mellan de olika tillverkarna. En del fokuserar enbart i centrum av bilden, andra försöker mer eller mindre intelligent "hitta" det du vill ha fokus på i bilden och fokusera på det.

 

Att en kamera inte har manuell inställning av fokus, men har det vad gäller blädnare och slutare är inte konstigt.

Priset på kameran bestäms av finesserna som finns. Allting kostar pengar/utrymme i kameran. Autofokusering lyckas för det mesta. Genom att justera bländaren och slutaren kan du påverka bilden som tas och möjliggöra bilder som automatiken kanske inte klarat av.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj jag blir så imponerade då ni kan så mycket:)och delar med er av era kunskaper!

 

Det är alltså möjligt att kunna välja tex högra övre hörnet av ett foto som focuspunkt mha autofokus.

 

Tycker ni att manuell fokus är 'nödvändigt' eller klarar man sig utan det? Om man tar många mörka krog-bilder kanske det är bra att ha:) eller...

H:nina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får en känsla av att det är ett mer grundläggande svar som behövs. F'låt om jag har fel.. ;-)

 

Men manuell inställning av fokus - skärpan - har inget direkt med manuell inställning av bländare eller slutartid. Det är tre olika saker. En kamera kan vara helautomatisk eller så ger den möjlighet att manuellt ställa in något eller några av dessa tre saker. Det kan vara en av dem, två eller alla tre.

 

Skillnaden mellan manuell fokus och autofokus beskriver f ö Anders m fl bra nedan.

 

Så det är inget konstigt med att en kamera har möjlighet till att ställa in bländare och slutartid manuellt men inte fokus. Det gäller säkert många lite mer avancerade analoga kompaktkameror också. Men det har jag inte undersökt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså möjligt att kunna välja tex högra övre hörnet av ett foto som focuspunkt mha autofokus.

nä, riktig så fin är inte sanningen. Snarare att det inom centrumområdet av objektivet finns ett antal rutor/områden som autfokus väljer emellan. Hur stort detta område är skiljer sig säkerligen mellan kamerorna.

 

Vill du ha fokus på något uppe i högra hörnet får du nog utföra följande manöver: Placera "högra hörnet" i centrum av bilden, tryck ned avtryckaren halvt, håll nedtryckt, sikta in dig, fyra av.

 

Manuell fokus är inte nödvändigt, går oftast att hitta något att fokusera emot. Men fel är det inte...

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare komplettering till Monshi:

 

- ska du fota mycket i mörka krogmiljöer kan du leta efter kameror med en bra stödbelysning. Det innebär att kameran när det är mörkt t ex skickar ut rött ljus i ett mönster som autofokusen kan mäta mot.

 

Manuell fokus tror jag ofta är svåranvänd, svårt att se om det verkligen är skarpt på skärmen om ljuset är dåligt. Men det vet jag inte säkert.. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- ska du fota mycket i mörka krogmiljöer kan du leta efter kameror med en bra stödbelysning. Det innebär att kameran när det är mörkt t ex skickar ut rött ljus i ett mönster som autofokusen kan mäta mot.

Sant - testade i mörka skrubben nu. Med AF-hjälpbelysning blev bilderna fokuserad (på något). Hade svårt att själv se vad jag fotade för något...

 

Utan AF-hjälpbelysning. Känns som om kameran chansade då...

 

Manuell fokus tror jag ofta är svåranvänd, svårt att se om det verkligen är skarpt på skärmen om ljuset är dåligt.

Också sant. Om det är mörkt ser du inget på skärmen, dock om du vet vilket avstånd det är, så kan du ställa in det på ett ungefär. Nä, mer användbart vid makrofotografering skulle jag tro.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...