Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Karaoke?


F1

Rekommendera Poster

Kan någon tipsa om program/tillvägagångssätt för realtidsuppspelning av ljud som kraxas in i pc:ns mikrofon?

 

D.v.s så man direkt hör i högtalarna det som sägs i mikrofonen...

 

Tacksam för svar

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tycka det var kul att ha ett karaokeprogram på datorn, så om du känner till något får du gärna tipsa. Alltså, bara ett program som kan spela upp bakgrundsmusik med nån snyggt synkad textprestentation. Finns det något standardiserat filformat för karaoke? Jag tänkte om det fanns något liknande som i fallet med .sub (subtitles) till filmer, där varje textrad är märkt med ett tidsintervall.

 

En del ljudkort klarar av att sampla en ingång samtidigt som det spelar upp någonting annat. (Är det detta som brukar kallas för full duplex?) Det är i så fall inte beroende av karaokeprogrammet du kör utan enbart på ditt ljudkort och dess drivrutiner. En annan lösning är förstås att köpa en liten mixer där du kan slå ihop datorns ljud med mikrofonljudet. Då behöver du kanske en separat mikrofonförstärkare, men ljudet brukar å andra sidan bli bättre då.

 

Edit:

Knepigt ord det där. Stavas det karaoke eller kareoke? Gjorde en sökning på google efter bägge orden och "karaoke" var vanligare så jag hoppas att det är rätt. :)

 

[inlägget ändrat 2003-07-11 16:31:48 av Daniel Thornberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt program för karaoke (eller i alla fall synkad textprestentation) återfinnes t.ex på:

http://www.hiker.org.il/lyrics.htm.

***

Ljudkort av nyare modell och högre klass har full duplex (d.vs. förmågan att på en linje spela upp och sända data samtidigt), så det är inte problemet.

Datorn gör det man "säger åt den" att göra och för det krävs det program.

Så frågan är fortfarande om någon känner till ett program som i realtid kastar mikrofonens ljud till högtalarna (visulaisering av ljuden görs ju av många program i realtid medan uppspelningen sker efteråt).

 

Tack för tipset om mixer, men det borde väl gå att lösa ändå? känns onödigt att köpa mer grejor när man sitter med ny dator, högtalarsystem och mikrofon och "bara" vill få ut ljudet i högtalarna...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att ett flertal ljudeditorer klarar av att monitorera en insignal och spela upp ljudet i högtalarna samtidigt. Datorn jag sitter med nu är så otroligt långsam så jag orkar inte testa. Du kan ju pröva med t ex Cool Edit. Kan mycket väl vara så att du har rätt i att signalen inte går ut till högtalarna.. :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett smidigt format för karaoke på datorn är .CDG, filer som innehåller textinformation och kombineras tillsammans med .MP3 som innehåller bakgrundsmusiken. Dessa får du knappast tag på gratis, såvida du inte knappar in .CDG i Direct Connect...

 

Annars gillar jag .KAR-formatet - MIDI-karaoke. En MIDI-fil sammanslagen med textinformationen. Musiken låter naturligtvis inte lika proffsig, oftast långt ifrån, men å andra sidan kan du justera tempo och tonart på MIDI-uppspelningen, vilket gör det läpligt för sångträning.

 

Både .CDG/.MP3 och .KAR kräver särskilda uppspelningsprogram. Tror det finns gratisversioner för båda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...