Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt lilla projekt


pepino

Rekommendera Poster

Jag har tänk å bygga en liten kul sak, nämligen en radiostyrd (läs wlan/gprs/3g) bil.

 

Jag vet inte en som jag ska sätta stora servon i brorsans Renault 5 eller om jag ska bygga en liten fyrkantig klump på en meter med en 125 cc växlad 2 taktsmotor. Men vi får se. Är nog roligare om det kommer en liten mini-truck på vägen än en Renault 5 utan förare. Eller tvärtom kanske va vet jag.

 

Men är det olagligt att köra obemannade (ööh) farkoster på vägar?

 

Var går gränsen? Små barn kör ju runt med små r/c bilar. Då kan la jag ha en webcam/itx-kort i brorsans bil...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Idén låter skoj!

 

Alla gånger, men att köra runt en personbil obemannad.

 

Nja, tror inte farbror Polisen uppskattar det. :)

 

Satsa då på något mindre format.

Meka ihop en liten radiostyrd bil och fräs runt med den på parkeringen eller inne på gården. Du får kanske ha en kamera i bilen så du ser vart åt det går.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag bygger då en liten bil på 1 x 0.5 x 0.4 m. Som får ha en liten motor i sig. Så kan jag köra runt med den på gården.

 

Men det vore kul å köra iväg med den till sthm eller nåt. Så när man kommer till linköping så ringer man Statoil å säger att om fem minuter kommer (ööh) ett halv meter högt fordon inåkande, kan ni tanka det?

 

Jamena man har wlan täkning i tätorterna så man kan få bättre upplösning på webcamen, å på landsvägarna får man använda gprs, bara man inte har en ping på 2s så.

 

Nä nu ska ja kolla upp lufttrycksgrejor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är du osäker kan du ju alltid slå en pingla till farbror Polis och fråga.

 

Då är du ju på rätt sida lagen, menar jag. :)

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
Jamena man har wlan täkning i tätorterna så man kan få bättre upplösning på webcamen, å på landsvägarna får man använda gprs, bara man inte har en ping på 2s så.

 

Kan bli spännande om man kör in i ett område utan täckning.. Men det går ju att konstruera som så att om täckning saknas så slår bromsarna till och motorn stängs av. Sen får du väl utrustta den med gps så du kan hitta den igen.

 

G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, men jag kan nog iof gissa meig till svaret, även om det kanske inte finns någon lag som säger, man får inte köra med en liten obemannad farkost på svenska vägar, inte en i vägkanten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det går ju att konstruera som så att om täckning saknas så slår bromsarna till och motorn stängs av.

 

if (getpong = NULL) {

broms = NULL;

system("halt -p");

}

 

....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad ni har för erfarenhet av GPRS, men att styra en bil ute på vägarna med hjälp av bildinformation över GPRS och samtidigt skicka styrdata över GPRS... vojne, vojne :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WLAN 802.11b hade nog varit en betydligt mer ekonomisk signalbärare.

Fanns det inte en tråd ang. ett liknande projekt för nåt år sedan?

 

- add -

Hehe, det var ju jag själv som påbörjade den tråden.. Tänk vad fort man glömmer.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=372138

 

\\Anp

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-07 19:34:29 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...