Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jag-mig...


PPC

Rekommendera Poster

Var det någon som såg "Värsta språket" med Fredrik Lindström när han avfärdade hela den här snobbismen med "som mig - som jag" ?

 

Jo, han gjorde en liknelse:

 

Berzeli park var tydligen fram till sent 1800-tal en havsvik, men fylldes alltså igen med schaktmassor och blev sedermera en park.

 

Om man då satt där på en parkbänk så kunde det alltså komma förbi en man i en roddbåt och påpeka att det EGENTLIGEN var en havsvik, och lite överlägset/nedlåtande ifrågasätta att man satt där i tron att det var en park.

 

På samma sätt som när man säger "som mig", och någon språkvårdande besserwisser påpekar att det heter "som jag" eftersom man EGENTLIGEN skulle ha sagt "som jag är/har" eller liknande. Förstår ni liknelsen?

 

Visst skall man vårda språket, men jag motsätter mig ändå det här lite högtravande märkandet av ord. Oftast handlar det ju ändå inte om tacktal på Nobelprisutdelningen...?

 

Kommentarer?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel:

 

"Jag är längre än dig" Skulle alltså egentligen vara: "Jag är längre än du (är)" osv..

 

Vanligt i talspråket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> "Jag är längre än dig" Skulle alltså egentligen

> vara: "Jag är längre än du (är)" osv..

 

Fast argumentet med hur det skulle låtit om man fortsatt meningen håller inte...

 

Jämför:

"Thomas har fler skivor än sin bror."

"Thomas har fler skivor än hans bror."

 

Det är väl ingen som tvekar om att första alternativet är rätt, men om vi fullföljer meningen med det ord som vi egentligen utelämnat...

 

"Thomas har fler skivor än sin bror har."

"Thomas har fler skivor än hans bror har."

 

Fast nu är ju inte det här så intressant eftersom min bror har fler skivor :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Brukar inte höra folk säga ordet "Mig", om de inte pratar om rysk flygindustri förståss. Jag läser dock ordet "mig" mer än jag hör det, även förnyelsen "mej" ser man här och där i text.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte höra folk säga ordet "Mig",

 

Ja ja, självklart menade jag talspråkets "mej"...

 

Andemeningen i inlägget/tråden var iaf att det har gått en viss snobbism i det här med språkvård.

 

All heder åt Fredrik Lindström, om ni frågar mig/mej :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla mig gärna "språksnobb" men meningen "Jag är längre än dig" känns helt utesluten! Klingar det inte falskt i era öron?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Stenström

Jag är längre än vad du är. Om man alltid måste vara exakt grammatiskt korrekt ser det bra ut i skriftspråk. I talspråk får man säga så. Annars kan man verka tröttsam.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andemeningen i inlägget/tråden var iaf att det har gått en viss snobbism i det här med språkvård.

 

Javisst har det det, men någonstans måste man dra gränsen för vad som hör till språket och vad som inte gör det!

 

Sätt en genomsnittlig 14-16 årig kille vid ett bord, ge honom en penna, ett papper, en halvluddig rubrik och be honom skriva en uppsats. Jag kan slå vad om att minst 50% av de meningar han lyckas plita ner innehåller antingen grova meningsbyggnads- eller stavfel. (Ja, det må vara diskriminerande att säga 'en kille', men jag tror tjejer skulle klara sig bättre!)

 

Var går gränsen? (Obs! Inte 'vart' som förekommer mer och mer åtminstone i talspråk.)

 

Utan tvekan förstår hans kompisar vad han skrivit! Detta innebär ju rimligen, i jämförelse med mig/jag-debatten, att killen har rätt att skriva 'som han vill' eftersom majoriteten förstår vad han menar!

 

Bör man i så fall skrota alla stavnings- och meningsbyggnadsregler eftersom vi ju ändå förstår varandra?

 

Personligen tror jag det blir kaos om man inte har regler för skriftspråket, och eftersom SA har fått till uppgift att reglera svenska språket så bör vi rätta oss efter deras rekommendationer.

 

Talspråket skall inte och kommer aldrig att kunna regleras på samma sätt som skriftspråket. I talspråket kan man ju använda sig av tonfall, minspel etc. etc. för att förstärka eller visa vad man menar, medan inkorrekt skriftspråk kan få anmärkningsvärda konsekvenser.

 

Detta är mitt första, och sista, inlägg i språkdebatten. Jag kommer fortsättningsvis att försöka skriva begriplig, och så långt jag förmår, korrekt text.

Hur ni vill skriva är helt upp till er!

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är mitt första, och sista, inlägg i språkdebatten

 

Kategoriskt..

 

Jag anser förstås också att man skall försöka uttrycka sig så korrekt som möjligt i skrift, men jag vänder mig ändå emot sådana som tar alla chanser att trycka till de som brister på den punkten.

 

Det där med "mig-jag" gäller ju främst talspåket, eller hur?

 

Detta var nog lite som att röra med en pinne i en myrstack tror jag. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Kalla mig gärna "språksnobb" men meningen "Jag är

> längre än dig" känns helt utesluten! Klingar det

> inte falskt i era öron?!

 

Nej, faktiskt inte. Det låter helt normalt. "Jag är längre än du" däremot känns väldigt fel. Låter alldeles för högtravande.

 

Men i vissa fall betyder "än du" och "än dig" olika saker. Jämför exempelvis:

 

"Jag har fler än dig."

"Jag har fler än du."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i vissa fall betyder "än du" och "än dig" olika saker. Jämför exempelvis:

 

"Jag har fler än dig."

"Jag har fler än du."

 

Utveckla gärna.

 

Jag förstår inte hur du menar då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tonybollo1

Coleburn

Detta är mitt första, och sista, inlägg i språkdebatten. Jag kommer fortsättningsvis att försöka skriva begriplig, och så långt jag förmår, korrekt text.

Hur ni vill skriva är helt upp till er!

Tycker att ditt första, och sista, inlägg i debaten är värt en poäng

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brorsan skrev:

"Jag har fler flickvänner än dig!" (Sagt till en av flickvännerna)

 

OK, det köper jag. Det är ju en helt korrekt meningsbyggnad antar jag. Men det var inte riktigt så det hela var tänkt från början.

 

Tack för klargörandet iaf!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Alltså, tanken var ju att han skulle komma hasandes på torra land med den där båten... i nutid.

 

Och påpeka att det EGENTLIGEN är en havsvik.

 

Men visst, finns utrymme för egna tolkningar där..

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

Skulle man inte kunna bestämma att vi ska säga "Tydal har mer skivor än mig har" så sluppe vi problemet helt?

 

Jo, det låter vansinning men man vänjer sig. Jag var oerhört emot bortagandet av verbens pluralisformer, men har sent om sidor fått ge med mig. Idag låter det ju nästan onaturligt att säga "vi voro".

__________________

http://staffan.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

st@ffan.com

Faktum är att nuvarande Birger Jarlsgatan upp mot och en bra bit norr om Stureplan var havsvik. Så bli inte förvånade om mannens farfar kommer kajkande förbi Svampen i en eka :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...
Breehc Nicdoll

De flesta skulle säga: "Han är längre än sin broder" och icke: "Han är längre än hans broder".

 

Eftersom "sin" är ett reflexivt pronomen (pronomen som syftar tillbaka på subjektet i satsen), är "än" i denna användning ingen subjunktion (som inleder en bisats), utan en preposition. Efter prepositioner skall pronomina stå i objektsform, och alltså bör det heta: "Han är större än mig".

 

SAG (Svenska akademiens grammatik) förklarar det, som att "än sin broder" är en subjunktionsfras (en ickefinit konstruktion som inleds av en subjunktion), och säger därmed att både "än" och "som" är subjunktioner, men ändå kan stå i en mening som: "Jag är längre än dig".

 

/* B.N */

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...