Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

interlace eller 25 fps?


Anp

Rekommendera Poster

Jag har en film i upplösningen 768 x 576, 25 fps. När jag spelar upp den i datorn lämnar alla horisontella rörelser stora "taggar" efter sig. Monitorn har en svepfrekvens på 85 Hz.

 

När jag spelar upp filmen via TV-out syns inte dessa taggarna utan alla konturer är helt jämna. Min ena TV har 50 Hz och den andra 100 Hz.

 

Kan nån förklara fenomenet?

 

Om jag sänker upplösningen till 352 x 288 blir konturerna jämna även på monitorn, men bilden blir ju lite pixligare förstås.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men min 100 Hz-TV påstås ju vara "flimmerfri". Är det interlace även på den alltså?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Även din 100 Hz TV interlacar bilden. Det finns två typer av 100 Hz TV, där den ena är bluff, anser jag.

 

Typ 1 (billig), sveper samma field 2 ggr efter varandra, vilket ger "100 Hz" svepfrekvens. Detta ger inte alltid flimmerfri bild.

 

Typ 2 (dyr), lagrar båda fielden i en frame digital i TV'n, därefter visar den dessa i rätt ordning, men i dubbla hastigheten, vilket ger äkta 100 Hz, flimmerfri bild.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

TV bilden skickas ut i 25fps och en normal tv visar först varje udda rad senda varje jämn rad så att man i princip kommer upp i 50fps (iofs halva bilder men ...)

 

Med olika tekniker så påstår vissa tillverkare att ritar upp bilden i 100Hz, men bilden kommer fortfarande i 25fps, vilket innebär att samma bild visas i princip 4 gånger!

 

[inlägget ändrat 2003-06-22 12:48:49 av Gunnar Dahlström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
vilket innebär att samma bild visas i princip 4 gånger!

 

Nja... Inte riktigt....

 

Man visar inte samma frame 4 gånger...

 

En frame innehåller två field, jämna och udda linjer. En vanlig 25 Hz TV ska hinna visa båda dessa fields på 1/25 sekund, vilket ger 1/50 sekund (50 Hz) för varje field. En bra 100 Hz TV visar istället varje frame 2 ggr på samma tid (alltså 1/100 sekund per field), vilket gör att vi inte upplever flimret i bilden.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Nja, nu skrev jag "samma bild visas i princip 4 gånger" inte samma "frame".

 

Är du med på följande? :)

 

* Bildinnehållet växlas 25 gånger/sekun

* En "vanligt" tv ritar först upp dom udda linjerna på bilden, sedan dom jämna, först därefter byts bilden.

* en "100Hz" tv ritar först upp udda linjer, sedan jämna, sedan udda, sedan jämna, innan den byetr bild.

 

Det var detta (det senare) som jag menade med att den i princip ritar bilden (eg halva bilden) 4 gånger.

 

ps. jag tror vi menar samma sak fast vi skriver det på olika sätt :) ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
ps. jag tror vi menar samma sak fast vi skriver det på olika sätt :) ds.

 

Det är jag övertygad om! Det finns flera sätt att uttrycka sig på.... ;)

 

Vi ska i alla fall inte fördjupa oss i detta mer, då den ursprungliga frågan är besvarad!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Typ 2 är inte särskilt mycket bättre eftersom när framen digitaliseras så nedsamplas (i dom flesta tv-apparater) färginformationen vilket kan ge effekter som blödande färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska i alla fall inte fördjupa oss i detta mer, då den ursprungliga frågan är besvarad!

Jag har en ny fråga ni kan få fördjupa er i.

Det är ju en avsevärd skillnad mellan en svensk studioinspelning och en amerikansk långfilm. Jag tänker inte på färger och innehåll, utan det känns som att fps är lägre i en vanlig spelfilm. Är det så?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för hastighet då? 15 fps?

Och hur fungerar interlacen när fps inte är jämnt delbart med 50?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Vanlig långfilm har 24 bilder per sekund, om jag inte minns fel.

 

Hur man gör konverteringen från film till video (TV) vet jag inte! På min videokamera kan man välja mellan interlaced scan och progressive scan där progressive scan ger en filmkänsla medan interlaced scan ger videokänsla...

 

Tror att man låter både jämna och udda linjer innehålla samma information i progressive scan, dvs 25 riktiga bilder per sekund.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Man kör filmen snabbare, dvs. med 25 fps. Det är därför långfilmer är några minuter kortare i TV än vad de är på bio. Ingen smygscensur, vilket man annars skulle kunna tro..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Misstänkte det var så... Det är det ända sättet att göra det "snyggt" på.... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Man kör filmen snabbare, dvs. med 25 fps. Det är

> därför långfilmer är några minuter kortare i TV än

> vad de är på bio.

 

En som gjorde lumpen samtidigt med mig hade absolut gehör. Han hörde skillnad när filmerna visades på tv, för musiken stämde ju inte då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Så spelfilmer visas inte interlaced då?

Rättare sagt, Min TV visar ju fortfarande interlace, men den visar samma image bägge framearna?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som gjorde lumpen samtidigt med mig hade absolut gehör.

Det har jag också, fast inte lika skarp "finetune" som din lumparkompis hade. :)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket ingående och lättförståelig förklaring om de olika formaten (film, PAL, NTSC åså) och deras olika framerates får man i readme-filen som följer med i zipfilen till ReClock:

http://ogo.nerim.net/reclockfilter/

 

ett utdrag:

As you know there exist 3 common broadcasting formats: cinema, TV, and computers

 

Cinema is the oldest. It is the format of the movies you see in your favourite theater. Cinema movies play at 24 frames per second (fps). It’s very simple: every 1/24 th of a second, your see a new frame. This is also called “progressive scan”...

[snap]

...PAL material is played at 25 fps (or 50 fields per second). You see the first problem here: how can we play a 24fps movie on a 50 fields per second PAL TV?...

[snip]

...And now here is NTSC which plays somewhere near 29,97 fps (to be exact it is 4,5 Mhz/286/525). You see a bigger problem here. How can we play cinema movies on NTSC. Accelerate them? Sure no, because you would notice that the film plays much too fast (a 60mn movie would play in 48mn3s). So NTSC engineers came with a solution called “telecine” or “3:2 pulldown” which is quite complicated. To convert a film that runs at 24 fps to run at 29.97 fps, it is first...

[usw]

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-06-23 22:30:56 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jo, filmen scannas givetvis av med 50 delbilder per sekund. FILMEN körs i 25 rutor/sekund, så att man kan scanna av i PAL (25 bilder/50 delbilder interlaced)

 

Sen finns det DVD som är scannade i progressive scan. (Och digitaltv som kör progressive). Detta är betydligt bättre.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...