Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam?


Per_A

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har den senaste tiden fått massor av e-post med porr-reklam som jag inte vill ha!

 

Måste jag skaffa ny e-postadress för att slippa ella dessa? Nån som vet?

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hur definierar du "massor"?

Allt från 10 i veckan till 100 talet?

 

Strunta i att öppna mailen eller överhuvudtaget försök att avregistrera dig. Då borde spammarna ge upp eftersom de inte får någon respons från mottagaren.

 

Byte av e-postadress kan hjälpa för stunden, men den hittar de säkert på två röda. Om de nu vill. Beror på om du sen använder adressen på internet.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder med anti-spam-program, och dessutom har oftast mailklienterna inbyggda möjligheter att filtrera spam-mail...

 

MEN... dessa fungerar ju lite si och så. Min jobbmail-adress blir fortfarande bombarderad av sån där spam, trots enorma filter som jag lagt in. Dessutom så gör ju spammarna allt dom kan för att få igenom sina mail genom filtren (sedan tror dom att vi ska falla för reklamen efter detta, håhå ja ja)....

 

Det är så klart väldigt irriterande att behöva byta mailadress bara för en sådan här sak, men det är ofta enda sättet att slippa helt.

 

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spam kan vara oerhört irriterande oavsett om man öppnar dom eller ej. Jag får så mycket spam på jobbet att jag knappt orkar kolla mailen längre...

 

"Avregistrera dig"... den var bra. Det funkar bara i typ 3 av 10 fall, och oftast leder det bara till att man stannar längre på listorna som cirkulerar eftersom dom då fått en "bekräftelse" på att adressen fortfarande funkar.

 

Byte till ny e-postadress kan ju hjälpa väldigt bra, beroende på var man skaffar den. Ju mer "privat" den är, desto mindre risk är det att man blir spammad direkt igen. Skaffar man däremot en adress på typ hotmail, spray, passagen eller gud vet, då är det nog kört igen från första början =)

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med att spammfiltren fungerar lite si och så.. Risken är ju stor att man någon gång förlorar ett mail som var "riktigt". I alla fall om man kör med hotmails.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika att få spam till någon av de mail-adresser som jag använder privat så har jag skaffat en webmail adress (på beer.com) som jag använder enbart när jag registrar mej på sådan ställen där jag anser att det finns en risk för att jag ska få spam. Det har minskat mängden spam i min ("riktiga") inkorg.

 

Many that live deserve death. And some die that deserve life. Can you give it to them? Then be not too eager to deal out death in the name of justice, fearing for your own safety. Even the wise cannot see all ends.

J. R. R. Tolkien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hamna i spammarnas register för att du:

 

1. Lämnat din e-postadress på webbplatser med mycket trafik.

2. Lagt upp eller svarat på inlägg på Usenet.

3. Lagt upp eller svarat på inlägg på öppna webbaserade diskussionsforum.

4. Registrerat din e-postadress hos en sajt som sedan går i konkurs och säljer adresslistan.

5. Registrerat din e-postadress hos en webbplats som säljer sin adresslista.

6. Anmält din e-postadress när du anmält dig till en porrsajt.

7. Svarat på ett e-postmeddelande som du måsta avanmälda dig från eller klickat på en avanmälningslänk i ett sådant.

8. Använt en e-postadress med ett vanligt namn som spammarna lätt kan gissa sig till.

9. Registrerat ett domännamn.

10. Använt din e-postadress i ett chattrum.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat möjligt tips är att skaffa en email under en .info domän (eller annan med de nya toppdomänerna).

 

Det verkar inte riktigt som dessa kommit in i spamkedjan ännu, får enormt mycket mindre spam på min .info än på min .com address trots att jag använder dessa på liknande sätt.

 

Möjligtvis har jag varit försiktigare med .info emailen men det tror jag inte.

 

En nackdel dock med att ha en email under .info är att på var och varannan webshop så tror deras fantastiska email validerings scripts att .info är ogiltig då den har fyra bokstäver.

 

Förmodligen därför jag får mindre spam också på den addressen.

 

[inlägget ändrat 2003-06-19 19:15:36 av Plub]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått någon spam överhuvudtaget till min .se-adress. Så det är väl antagligen de mer vanliga (över hela världen) TLDerna som råker som mest illa ut.

 

Many that live deserve death. And some die that deserve life. Can you give it to them? Then be not too eager to deal out death in the name of justice, fearing for your own safety. Even the wise cannot see all ends.

J. R. R. Tolkien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att spamen på jobbet har minskat lite grand sen jag stängde av möjligheten för epostprogramet att komma ut på port 80, men det är förmodligen inbillning.

 

Är det någon som vet om det går att stänga av hämtningen av länkade bilder på något annat sätt? Eudora har ett kryss någonstans, men jag har aldrig hittat det i någon av outlookerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, textläsning är alltid ett alternativ. Tror i och för sig bara att det fungerar i o-express. Men det stora problemet är att folk vägrar att använda text-läget. Dom tror att dom missar någonting viktigt...

Senast jag gick igenom mitt epostarkiv hittade jag 2 brev (av några tusen)som var obegripliga utan HTML. Det var tabeller med info, och dom tabellerna fanns ändå i dokumentbilagan.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...