Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstiga prickar på bilderna.


Misse1

Rekommendera Poster

Hej!

när jag tar kort med blixt blir det ibland vita prickar som ser ut som stjärnor. större eller mindre och på olika ställen på olika bilder.

Har lämnat in kameran till reparation och fick tillbaka den med följande förklaring:

 

"Snöflingorna" på bilden är ett fenomen som kan uppstå när man fotar med blixt och oftast inomhus. Det är partiklar i luften (damm) som reflekterar blixtljuset, som i sin tur leder till "snöflingorna".

 

VAd tror ni om denna förklaring?

JAg har en Canon ixus v2. Är det någon annan som har sett liknande fenomen? HAr aldrig sett detta på någon annans digitalbild. Trist med denna effekt tycker jag, iblnd hamnar ju en missprydande stjärna mitt på motivet :-(

 

mvh /Misse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Susanne Östh

Har en Canon powershot A70 och har knäppt en del inomhusbilder. Har inte stött på nåt sånt som du beskriver. Så jag tycker det verkar konstigt. Men det kanske är så som du fick förklarat. Men ändå...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
ffekt tycker jag, iblnd hamnar ju en missprydande stjärna mitt på motivet :-(

 

Hur vore det om du släpade fram dammsugaren åtminstone en gång ibland? :-)

 

G

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett litet test. tog en filt och skakade runt den så det dammande sen tog jag ett kort, men för mig blev det inte som du beskrev.

Jag har en kodak easyshare 2400

 

Haha gondor :P

[inlägget ändrat 2003-06-19 09:50:27 av Lezter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett känt fenomen. Det är helt rätt att det kan uppstå "snöflingor" av partiklar i rummet när du använder blixt. Detta beror nog inte så mycket på kmeran mer än att blixten sitter nära linsen på en ixus. Det hade varit bättre om blixten satt en bra bit ifrån linsen.

 

Eftersom du säger att fenomenet bara uppstår då du använder blixt så måste jag säga att det nog knappast är något fel på din kamera. Det är nog tyvärr bara att damsuga =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lämnat in kameran till reparation och fick tillbaka den med följande förklaring: "Snöflingorna" på bilden är ett fenomen som kan uppstå när man fotar med blixt och oftast inomhus. Det är partiklar i luften (damm) som reflekterar blixtljuset, som i sin tur leder till "snöflingorna".

 

Jepp. Förklaringen stämmer, och även om Felldin redan har svarat helt korrekt vill jag tillägga att det gäller alla kameror där blixten sitter nära linsen, och att problemet även ofta uppstår utomhus på kvällen i närheten av grusplaner, -vägar och liknande dammiga ytor.

 

Lösningen är (förutom att bli av med partiklarna) att antingen använda en extern blixt (slavblixt i ditt fall eftersom ixusen inte har blixtsko) eller använda en kamera där blixten hamnar längre ifrån linsen. I och med att objektivet och det infallande ljuset från blixten kommer får en större vinkel mellan sig reflekteras ljuset inte direkt tillbaka i objektivet, och alltså syns inte partiklarna (lika mycket).

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara hemma jag fått snöflingor, tvärtom, just hemma har jag knappast haft några. kan ju kanske bero på att väggarna är så ljusa hemma att de inte syns. De syns bara på på mörkare ytor.

 

Har bl a fått snöflingor i Högalidskyrkan, både i själva kyrkan och uppe i tornet! och på ett museeum bl a !

 

mvh /Misse (som fnissade lite åt svaret)

[inlägget ändrat 2003-06-19 20:48:03 av Misse]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... det låter som jag får bita i det sura äpplet och acceptera den trista egenskapen hos kameran.

Hade hoppats på att få felet fixad, men det tycks inte gå då.

 

Och så vill jag tacka alla ni som svarat :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid köpa en extern blixt, som reagerar på din inbyggda blixt, en så kallad slavblixt, om du inte kan montera på en extern blixt på själva kameran.

 

De ställen du nämde låter som riktiga dammsamlingar, de dammtorkar väl inte så ofta antingen i kyrkan eller i tornet. :)

 

Du kan ju - vid någorlunda bra ljus - använda lägre ISO, eller använda stativ för att ta blixtfria bilder i omgivningar där det är risk för mycket damm.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova att ändra ISO. Jag har även fotat med längre slutartid, vilket ofta går bra, men har ju ofta inte lust att släpa med ett stativ.

 

Men på museet borde de ju städa tycker jag. iallafall _såg_ det väldigt välstädat ut.

 

Trevlig helg.

mvh /Misse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...