Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hobby kanske!


Jonas Jönsson

Rekommendera Poster

Jonas Jönsson

Morsning!

Har funderat ett litet tag på att fixa en egen liten hobby-hemmastudio som skulle bestå av ett par mickar, ett litet mixerbord och datorn som jag redan innehar. Det skulle alltså inte vara mer kraftfullt än en liten portastudio eller något sådant. Jag spelar slagverk, gitarr och bas men kommer nog även att fixa nån typ av klaviatur också.

 

Men... jag kan absolut ingenting om studio. Behöver man ngt mer än mickar, mixerbord, sladdar och dator med program och ljudkort för att få en grund? Ljudkortet jag har är Creative Soundblaster Live 5.1. Är det tillräckligt vettigt för mitt ändamål?

 

Vad kan man räkna med för prislapp på mickar och ett litet mixerbord? Nytt/begagnat.

 

Det vore bra om någon kunnig känner för att delge mig lite kunskap, så att jag kan fundera vidare på det här, för det vore jädrarns kul att sätta igång.

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micar är något som är väldigt viktigt för att få bra ljud på det du ska spela in så det kan man kosta på sig rätt så bra. Ett mixerbord är ganska dyrt så det kan man köpa begangnat. ("Se bara till att få ett mixerbord som e gjort fördatorer ;)") Program finns det mängder av, bara att prova lite så hittar man nog något att mixa låter at, själv kör jag sound forge 6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För (el)gitarr räcker det egentligen med en pre-amp som du pluggar in instrumentet i och sedan kopplar den till ljudkortet. Ett exempel är V-amp 2 som emulerar lite olika typer av förstärkare:

 

http://www.fuzz.se/nermark/artiklar/div_artk/2001/Behringer%20Vamp/Vamp.htm

 

...kostar numera runt 1800:- och funkar antagligen fint med basen också.

 

Jag vet inte om du riggar upp ett trumset i lägenheten..? Många mickar blir det. Och bökigt blir det om du är ensam och ska spela in. En idé är att satsa på en mjukvarusampler istället. Typ Halion, SampleTank eller Kontakt. (brukar kosta runt 2-3000:-) Visserligen rätt dyrt (fast billigare än 3-4 mickar till trummorna), men det finns mängder med välljudande ljudbibliotek - allt från olika trumset till obskyra instrument - som rätt enkelt kan styras med ett keyboard och ett bra sequencerprogram, exempelvis Cubase SX eller Cakewalk Sonar. Dessa två är dyra; runt 7-8000:-, men det finns budgetvarianter för tusenlappen.

 

Ditt ljudkort är okej, men för att trivas ordentligt så kan du kliva upp ett snäpp. M-Audios Audiophile 2496 för ca 1900:- rekommenderas av många.

 

Mixerbord tycker jag inte är direkt nödvändigt, men ganska smidigt om du har en bunt instrument och tycker det är jobbigt att plugga in och ur varje gång du byter instrument.

 

En sångmikrofon kanske du skulle ha i alla fall. Shure SM-58 (ca 1 300:-) är ett gjutet val.

 

Som synes blir det rätt dyrt i längden. Börja med det nödvändiga och leta begagnat. Om du inte har köpt det första numret av Studio kan du även göra det. En del bra kom-igång-tips att fundera på.

 

Här finns lite info om det jag har nämnt också:

 

http://home.swipnet.se/Nermarks_hemstudio/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte för att du frågat men,,

Vart hemmet ska du ha denna studio, avgörande i många fall är akustiken, för att få en bra medhörning, kunna micka-up osv. Är rummet tyst osv. Dvs: kan du skapa ett bra ljudrum till att börja med?

Kanske där du måste börja planera..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Jönsson

Ah, V-amp ja. Har ingen själv men den är ju hyllad så det vore nåt kanske. Har funderat på den tidigare. Ska kolla lite extra nu.

 

Som tur är bor jag inte i lägenhet, trummande gillas nog inte av grannarna. Det är sant att det blir en del mickar om man vill ha bra ljud och bra styrning. Att köra det hela med sampler är ju ett alternativ, men... trummor är mitt huvudinstrument o det vore kul att få fixa det hela själv :-) Men man kan ju börja med sampler för att spara slantar, och sedan bygga på. Mjukvara kan man ju fixa på annat sätt än den för plånboken tunga vägen. (hyyysch.. :-) Så det är lugnt, Cubase och några andra program har jag redan t.ex.

 

Jag tackar för infon! Väl beskrivet! Jag ska titta på dina förslag och göra lite efterforskningar.

 

// Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Jönsson

Jag kommer inte att bo här så länge till antar jag, så att göra det så seriöst är inte aktuellt till en början. Jag vill mest bara ha nåt att lattja med just nu och se vart det leder. Men visst är akustiken viktig om man vill göra nåt lite mer ordentligt, men den just delen har jag lite bättre koll på. Tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med ljud rumm osv är väl inte så viktigt om han bara ska ha det som en kul grej som han skrev. Tror inte att sånt spelar så stor roll. det är väl bara om man ska göra något riktigt bra man bör tänka på sånt, eller har jag fel ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. beror på vad man tycker är kul, men ska du "micka" något annat än extrem närmickning så hörs rummet, tydligt....och att arbeta med klanger och ljud blir betydligt enklare om du har bra medhörning och där spelar rummet en stor roll.

Sedan är ju frågan vad man prioriterar och tycker är kul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...