Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upload problem ...igen!


Patrik Andersson

Rekommendera Poster

Ja, som du ser är det $_FILES variabeln som används och fungerar bra.

Antagligen använder PHPNuke alltså något gammalt skript, som bör uppdateras genast.

 

Är du säker på att du har senaste versionen av PHPNuke också?

De kanske även kräver några andra inställningar i din php.ini (som register_globals osv). Kolla i installationsinstruktionerna för PHPNuke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Andersson

Du är den bästa!!!

 

NU FUNKAR DET!!

Jag tittade i min windownburk´s php.ini, där upload fungerar, letade efter "register_globals".

register_globals var där satt till "On" och på Linuxburken var den satt på "Off".

Hmm.. jag testar att ändra till "On" och genast fungerade det!!

 

register_globals = "Kunna hålla saker i minnet på flera sidor eller"?

Det låter som det, om du vill kan du med några korta meningar förklara vad det är.

 

Tusen tack för hjälpen!

 

Jag lovar dig att det är många ,många på nätet som har samma problem som jag har haft, och INGEN av dom på dessa forum som jag har läst har nämnt "register_globals"

 

/Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du, det var ju inte egentligen en speciellt glad nyhet, utan snarare en väldigt tråkig sådan.

 

Det register_globals gör är att den registrerar variabler med inkommande data globalt.

 

För att ge ett exempel kan vi anta att du besöker ett skript med följande URI:

skript.php?test=data

 

Innehållet i den bifogade variablen "test" kan då kommas åt med $_GET['test']. Men om du har register_globals påslaget, kommer du även åt den genom den enkla variablen $test.

 

Som du säkert har förstått dig det här laget handlar det om en säkerhetsfråga, då besökare i vissa fall kan skriva över dina fördefenierade variabler, och på så sätt utföra ogiltiga kommandon.

 

Därför är register_globals avslaget som standard i nya PHP-versioner, men finns kvar för bakåtkompabilitet.

 

Det rekommenderas att man fortsätter ha register_globals av, och istället korrigerar skripten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att ett enkelt sätt att fixa till sina gamla skript är att skriva $test = $_GET['test'] innan man använder variabeln $test.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Andersson

Fy.. detta var ju inte så bra!

 

hmmm... Jag gjorde en sökning på nätet på "phpnuke" och "register_globals".

Jag fann då att phpnuke i sig klarar att köra utan register_globals PÅ.

PhpNuke fungerar så att man plockar in moduler i skriptet så att man får en ny funktion. Denna modul jag har problem med heter "My_eGallery 2.7.9" och det är då den som har skrivit denna modul som "klantat" sig eller vad man ska kalla det.

 

Man kanske skulle ta och skriva en egen modul, det kan väl inte vara så svårt när jag har ett fungerande uploadskript att bygga på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...