Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Server och backup


Shine

Rekommendera Poster

Hej

Jag jobbar på ett mindre företag (vi är tre stycken) och jag tänkte byggan en server med backup.

 

Det bästa vad jag förstår är backup band.

Har varit och kollat lite och det är ganska höga priser!

 

Tänkte bara höra om det finns någon som är lite bättre insatt och som kan tipsa om någon som inte kostar skjortan men som samtidigt är bra.

 

Jag har varit och tittat på Komplett, där finns det två stycken jag har kollat lite på men som sagt jag vet inget om detta.

 

Seagate Intern Tapestore Travan 20 IDE och

Onstream DI-30 15-30 GB Intern IDE

 

Jag vet inte.. jag kanske är ute och cyklar?

 

Säg du!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om ni vill ha en backup som ni ska kunna lita på - dvs att det ska fungera den dagen ni ska läsa tillbaka bandet - är det AIT eller DLT som gäller.

 

Onstream fungerar för det mesta och Travan fungerar för det mesta, men jag litar inte på det.

 

DAT är bra säger många. Och det är det - om man byter band ofta. Banden är för känsliga och blir lätt "dåliga" (de sträcks något i längd och blir i praktiken värdelösa).

 

Men som sagt , bara mina erfarenheter. Andra har säkert andra erfarenheter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mr Andersson

 

Vad är AIT eller DLT?

Är det band typer?

 

Om det är det vilka backupstationer ska jag ha då? (märke)

 

Mvh

Sofia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I ert fall tror jag att DLT är för dyrt. AIT finns i vettiga prisklasser nuförtiden.

 

AIT är en typ av backupstandard, precis som DAT eller OnStream (eller ADR som det också heter)

 

Sony och HP/compaq gör AIT-bandare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Fast, det blir en ganska ömtålig backup i jämförelse med "riktiga" backupband, speciellt som man oftast vill lagra åtminstone en kopia utanför företaget (ex. i bankvalv)

 

Håller dock med om att DAT inte är optimalt, men, de är trots allt inte konstruerade för att lagra data på.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Ja, fast det "kan" vara en chansning.

Exabyte har haft dåligt rykte.

För ett par år sen gick det i princip inte att köpa exabyte i Sverige, det fanns ingen som ville leverera.

Man har haft ungefär samma problem som med DAT-spelare, dvs. hög frekvens av returer och osäkert ifall det man sparar finns kvar efter ett par år.

 

Men, samtidigt har exempelvis IBM oem:at en hel del exabyte, så..

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka krav har du på backuppen egentligen ... ska den sitta i datatorn, ska det var portabel media ,gå att ta med hem, mängd data som ska säkerhetskopieraras osv.. så kanske vi kan ge lite råd..

dvs vad ska backuppen skyda mot?

 

[inlägget ändrat 2003-06-10 22:45:26 av Axel G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Axel G

 

Jag hade tänkt att bygga en server med backup som jag ska kunna ta med hem. Det kan ju börja brinna, datorn kan krascha osv.

 

mvh

Sofia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Men, som Axel skrev, några frågor som kan vara bra att ställa då:

 

* Hur mycket data skall säkerhetskopieras på en och samma gång.

 

Man vill oftast att exempelvis att en veckobackup skall rymmas på ett band.

Det är mycket jobbigare att tvingas hålla reda på två band istället för ett och risken finns att man glömmer att byta band också.

Ryms det inte så väljer man en bandrobot eller en sk. autoloader (billigare än robot men betydligt jobbigare att administrera).

 

 

* Hur länge får backupen gå ?

 

En modern backupstation vill ha data snabbare än exempelvis en IDE-disk kan leverera kontinuerligt, det gör att medan backupen pågår så blir servern så seg ut mot nätet så att användarna lessnar.

Därför vill man oftast låta backupen gå på natten då det är låg aktivitet.

Kan man inte det så kör man oftast väldigt tätt mellan backuperna och/eller tar backup till flera stationer samtidigt (ungefär som RAID).

Vanligt är också att man tar backup till disk och sedan vidarekopierar data till band.

 

En annan faktor med långa backuper är slitaget på bandstationen, DAT exempelvis slits oerhört om man låter den snurra många timmar per dygn (man kan i princip köra slut på en DAT på ett halvår) medan exempelvis en DLT är byggd för att hålla.

AIT 1 och 2 är ett mellanting, de rekommenderas inte för "heavy duty"-bruk (dvs. att stationen arbetar i princip dygnet runt, oftast i större bandrobotar) men de lär säkert fungera bra i din miljö.

 

 

* Vad är det som skall tas backup på ??

 

Ex. kör du Exchange eller SQL-server så vill man oftast ha speciell (oftast kostsam) programvara för att hantera sådana backuper.

 

 

 

Det är en ganska hög ingångskostnad för att göra tapebackup men man får se på det på samma sätt som när man tecknar en företagsförsäkring, irriterande kostnad som inte tillför nåt för intäkterna men oumbärligt ifall katastrofen är ett faktum..

Men, ett råd är att inte köpa det billigaste, man får i princip vad man betalar för.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Man vill oftast att exempelvis att en veckobackup skall rymmas på ett band.

 

Aldrig i livet. Går det bandet sönder, är hela veckans backuper väck...

 

En modern backupstation vill ha data snabbare än exempelvis en IDE-disk kan leverera kontinuerligt,

 

Inte vill ha, men KAN ta.

 

det gör att medan backupen pågår så blir servern så seg ut mot nätet så att användarna lessnar.

 

Backup bör man köra på natten, då ingen (eller så få som möjligt) jobbat mot servern.

 

(man kan i princip köra slut på en DAT på ett halvår)

 

Japp. Och det GÖR man. Vet inte hur många DAT-spelare jag klassat som döda.

 

Ex. kör du Exchange eller SQL-server så vill man oftast ha speciell (oftast kostsam) programvara för att hantera sådana backuper.

 

Jag brukar lägga upp ett backupjobb i MS-SQL som skapar ett gäng filer på en disk. Sedan låter jag bandbackupen ta backup på dessa filer. Då stannar inte driften SQL-servern.

 

Bra inlägg i övrigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många band och vad man tar backup på är ju lite olika, hur långt bak vill man kunna återskapa/hitta ev borttappat/saknat/skadat material.

 

När vi körde egna Novelservrar på jobbet (ett gymnasium) hade jag ett band för varje dag måndag till torsdag samt 4 olika band för fredagarna samt ytterligar 4-5 band som jag tog en gång varje månad under terminen.

Resultatet blev att man kunde återställa varje dag en vecka bakåt, samt till varje fredag en månad bakåt samt till ett tillfälle varje månad.

 

Allt det här verkar vara ett jäkla jobb, men om servrarna hade krachat, blivit stulna eller något annat hänt, var man nog vartit mycket lättad över att ha backuper.

 

Test ibland att backa filer od, lita inte bara på att programvaran för backupen säger att den är gjord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Aldrig i livet. Går det bandet sönder, är hela veckans backuper väck...

 

Jag kanske var lite otydligt där, borde kanske ha skrivit totalbackup eller nåt sånt.

Dvs. den maximala mängd data man brukar ta backup på vid en och samma körning (exempelvis att man tar backup på ALLA data natten mot lördag)

Sen kan man ju hålla på med måndagsband, tisdagsband osv..

 

 

Inte vill ha, men KAN ta.

 

Det beror på teknologi, ex. LTO (förutom HP) vill ha en konstant dataström på minst 15 MB/s, levererar man inte den så börjar den spola fram och tillbaka vilket sänker prestanda och ökar slitaget.

 

Backup bör man köra på natten, då ingen (eller så få som möjligt) jobbat mot servern.

 

I regel är det ju så, medans exempelvis en dagstidning eller ett sjukhus har andra krav.

 

 

Då stannar inte driften SQL-servern.

 

Det gör ju inte en backupagent heller, fördelen med agenten är ju att återläsningarna blir enklare.

Man gör hela proceduren i ett och samma program direkt från tape.

 

Bra inlägg i övrigt.

 

Tack så mycket :-)

 

 

 

/Johan

 

[inlägget ändrat 2003-06-11 14:13:24 av johan pålsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det beror på teknologi, ex. LTO (förutom HP) vill ha en konstant dataström på minst 15 MB/s, levererar man inte den så börjar den spola fram och tillbaka vilket sänker prestanda och ökar slitaget.

 

Man lär sig något varje dag! Jag har ibland upplevt att vissa DAT-backuper fortsätter att köra bandet även om det inte kommer data, vilket kan sänka bandets kapacitet rejält (eftersom det blir "tomrum".

 

I regel är det ju så, medans exempelvis en dagstidning eller ett sjukhus har andra krav.

 

Givetvis. Jag har mest jobbat mot kommuner och företag.

 

Det gör ju inte en backupagent heller, fördelen med agenten är ju att återläsningarna blir enklare.

Man gör hela proceduren i ett och samma program direkt från tape.

 

Med agent är det inga problem. Dock brukar dessa agentlicenser kostar en slant.... Så vill man inte hosta upp 5-6 kkr, är det en fullt fungerande lösning att göra som jag föreslog.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...