Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVI till MPEG2


Max654

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har skaffat mig en DV-kamera med DV-in respektive DV-out. Kvalitén ifrån DV-kameran är kanon!

Mitt problem är att när jag kodar om på datorn AVI till MPEG2 och spelar upp filmen på DVD försämras kvaliten avsevärt.

Jag ligger ca på 2500 Kbit/sek och gör efter alla konstens regler, använder TMPG...

 

Är det så att man inte kan få lika bra kvalité efter omkodning som orginal AVI ifrån DV-kameran?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har testat att öka bitraten också men det gör bara en markant skillnad. Provade faktiskt att ta in filmen (från Adobe Premiere i avi-format) i Pinnacle Studio 8 och bränna direkt - blev lite bättre kvalitet men ändå inte så markant som jag hade hoppats på. Har också testat DVDit PE för att bränna ut filmen. Att konvertera filmen från avi till mpeg har jag använd Cleaner XL 6.0.

 

Störs mycket av taggiga konturer runt människor speciellt om de är i rörelse. Annars är väl bilden ganska bra - kan dock tycka att det stundtals är mycket brus i bilden också men det stör jag mig inte så mycket på iofs. Mest är det taggigheten jag stör mig på.

 

Problemet verkar vara mpeg-komprimeringen. Synd bara att de flesta dvd-skaparprogram verkar utgå fån mpeg och inte avi. Har testat DVDit PE och den tar visserligen in avi-filmer men konvertar in sin tur innan bränning så....

 

Hoppas på Adobe Encore DVD nu när den nu kommer i sommar :)

 

Micke

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-17 11:07:55 av Micke28]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Synd bara att de flesta dvd-skaparprogram verkar utgå fån mpeg och inte avi.

 

Beror på DVD är MPEG....

 

Har testat DVDit PE och den tar visserligen in avi-filmer men konvertar in sin tur innan bränning så....

 

Ja, så måste det vara...

 

 

Egentligen är AVI inget format, det är bara ett sätt att spara ljud och bild i en fil. Själva formatet bestäms av de coded som används.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad krävs då för att få bra kvalitet på en mpeg-film? Inte med de brister som jag påtalat.

 

Finns det andra program som kan ge bra resultat vid bränning av dvd? Konvertering till mpeg? Tips emottages tacksamt.

 

Det känns ju litet trist att man inte kan redigera sina filmer och få bra kvalitet på slutresultatet på DVD. Blir ju bättre om man kopierar direkt till vhs - och det tycker jag väl inte är riktigt meningen. Hade man sedan en vhs-bandare också så........

 

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag använder själv den MPEG-export som finns i Premiere 6.5 och den tycker jag ger bra resultat, men det finns kanske bättre?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaså, finns det en mpeg-export i AP? Måste jag ha missat totalt - i den bibel jag köpte till AP pratar de bara om Cleaner XL.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I 6.0 tjatade man om Cleaner, i 6.5 finns det en MPEG-exporter inbyggt. Finns under File > Timeline Export > Adobe MPEG (tror jag (har inte tillgång till den datorn nu)).

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-17 13:18:35 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat lite med APs inbyggda mpegexporter (var tvungen att aktivera den hos adobe först) och jag måste säga att jag är mer nöjd med resultatet från den än det från Cleaner XL.

 

Möjligen förvillar jag mig bland alla inställningar i XL. Men jag har uppnått det resultat jag är ute efter med mpegexportern i AP. Ska dock fortsätta testa lite mera.

 

Micke

 

[inlägget ändrat 2003-06-17 18:01:29 av Micke28]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligennöjd med resultatet nu faktiskt. Bra färger och inga störningar, bra djup i bilden. Nästan som köpt dvd-film men okej kameran sätter ju sina begränsningar. Använde AP mpeg-export och brände ut mpegfilen med Sonic DVDit PE.

Ändrade lite inställningar bland annat ändrade jag "bitrate" till "constant" och höjde den till 8000. Nåt annat behövdes egentligen inte :)

 

Jag är mer än nöjd nu med kvaliteten - nu kanske man kan börja visa filmerna också :)

 

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har testat med just DVDit och resultatet är jag inte nöjd med... använder jag däremot Ulead DVD workshop så är jag mycket nöjd.

 

Det ska bli _extremt_ kul att testa Adobes DVD-authoring verktyg (Adobe DVD Encore) när det kommer i Juli. Är det bra, är det ett givet köp!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför anser du att ulead är bättre? Jag tog hem en 30 dagars trial av ulead men har inte hunnit med att testa så mycket. Vore intressant att höra dina åsikter.

 

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det jag syftade på här, var kvaliteten på resultatet. Jag testade med samma projekt i båda programmen och av någon anledning blev resultatet mycket bättre med DVD Workshop.

 

Sen gillade jag inte DVDit alls. DVD Workshop är något bättre, men långt i från som jag vill ha det. Hoppas att Adobes DVD encode blir bra!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki jag är med. Verkade lite omständligt att få till det hela i ulead, det är ju inte enbart ett program för dvdframställning som DVDit är. Men jag har bara testat lite igår kväll - ska testa mera i eftermiddag.

 

Dessutom kunde jag inte importera mpeg-fil och en separat ljudfil i ulead vad jag kunde se. Så jag måste skapa en sådan fil först innan jag kan bränna nåt. DVDit stöder ju multiplexed mpeg-filer men när jag använder dem för att bränna ut dvdn med får jag inget ljud i dvd-spelaren till tvn :( - så jag har kört separata mpeg-filer och ljudfiler.

 

 

Trevligt att du har fått ännu bättre resultat än det jag fick igår med DVDit för jag är verkligen nöjd med kvaliteten nu. Nu kan det bara bli bättre :).

 

Ser också fram emot ett verktyg som DVD Encore vilket blir till viss del integrerat med AP.

 

 

Micke

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-18 12:29:47 av Micke28]

[inlägget ändrat 2003-06-18 12:30:39 av Micke28]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Verkade lite omständligt att få till det hela i ulead, det är ju inte enbart ett program för dvdframställning som DVDit är

 

Jo? Vad mer kan man ha DVD Workshop till då...?

 

Dessutom kunde jag inte importera mpeg-fil och en separat ljudfil i ulead vad jag kunde se

 

Det är en klar nackdel. Som tur är har jag inte behövt det ännu...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo? Vad mer kan man ha DVD Workshop till då...?

 

Blev bara lite förvånad först över att man kunde ta in video från kamera i programmet. Det går ju inte i DVDit...

 

Men jag har nu testat lite med Ulead DVD Workshop och jag tycker mig finna att bilden blev ännu lite bättre. Mindre brus i bilden men å andra sidan kan det lika gärna bero på att jag tar ut en multiplexed mpegfil och använder den i ulead DVD worskshop...

 

Men nu börjar det i allafall likna saker - blir ett helt utmärkt resultat. Precis vad jag är ute efter ju :)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Precis vad jag är ute efter ju :)

 

Det var ju bra!

 

Lycka till med dina projekt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har själv hållit på i tre veckor för att få bra kvallite på mina heminspelade filmer redigerade i Premiere 6.5. Jag har inte lyckats ännu och har prövat Adobe Premiere MPG encoder. Det resulterade i en fil som inte gick att använda i Nerovision och en ljudfil. När jag öppnade filmfilen i Adobe var inte hela filmen med. Hur gjorde du egentligen?

 

video@hillared.nu

 

Intresant tråd dett som tar upp ett ämne sm är svårt att hitta på andra ställen. Är det någon som vet hur man exporterar från Premiere, direkt till en DV-kamera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Premiere Pro (7.0) rekommenderas, där är stödet för dvd och andra mpegformat betydligt bättre. Att spela tillbaka materialet till kameran? Är väl inga problem så länge kameran klarar av inspelning, vilket inte alla gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer nog. Problemet är att jag har en Philips dvdr 75 stationär videobrännare med Firewireingång som ska fungera som en kamera om den känner av en dv-signal. Hur ställer man in Premiera för att skicka en sådan och jag har tyvärr inte råd att även skaffa AP Proo (7).

 

I det första fallet har jag försökt föra över filmen till min Nec 1300 dvd-brännare med hjälp av Nerovision men har ännu inte lyckats. Det har däremot gått bra att skapa s-vcd med hyggligt resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...