Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DHCP-server delar inte ut IP-adresser


Cariad

Rekommendera Poster

Jag har installerat DHCP-servern på Windows 2003, men lyckas inte få den att dela ut några IP-adresser.

Jag har lagt till och aktiverat ett scoop, samt testat att starta om DHCP-servern ett antal gånger, men utan resultat.

 

Klienterna verkar inte ens hitta servern i nätverket.

 

Är det någon som har några idéer? Allt är uppskattat, då jag egentligen är en Linux-administratör och dessa inställningar i Windows Server ter sig väldigt ologiska för mig. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Har du "authorized" dhcp servern? Är så på 2000 versionerna iallafall. Högerklicka på servern i dhcpkonsollen och välj authorize.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det hade jag missat.

Det löste delvis problemet; nu får Windows XP-klienten en IP-adress, men Linux-klienten får fortfarande ingen.

 

Detta är väldigt konstigt, då jag nyligen provade med en DHCP-server på en Linuxserver, och då fick båda dessa datorer IP-adresser. Sedan dess har jag inte konfigurerat om någon av dem, eller kopplat om några sladdar. Hur kan detta komma sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

Tja...... det skall fungera.

Om du kör dhcpcd (eller vad du nu kör på linux maskinen) i verbose/debug så du får ut lite mer log text, står där nått roligt då?

Kan ju köra lite tcpdump och se om du får kontkakt öht med dhcpservern och det är nått annat sen som blir fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte går att köra något på Linux-klienten, då denna är tänkt ska vara en tunn klient, och startar från en Etherboot-diskett.

 

När Etherboot försöker skaffa sig en IP-adress från DHCP-servern står den bara och tuggar, dvs. hittar ingen DHCP-server/får ingen adress.

 

Men det fungerar ju som sagt på Windows-klienterna.

Mycket konstigt tycker jag.

 

Nu tänkte jag prova en annan DHCP-server för Windows, istället för den inbyggda. ska se om det fungerar bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian...

ah.. ok. det blir rätt media valt då från etherboot?

blir de fel med halv/full duplex så kan det lätt bråka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, svårt att säga... Jag bootar från samma disk som tidigare (då jag försökte med en Linuxbasrad DHCP-server, vilket fungerade utmärkt), och använder exakt samma kabeldragning och hubbar.

 

Det vill säga, Etherboot-klienten är helt orörd sedan det fungerade tidigare, vilket borde betyda att det ska fungera nu också.

 

Jag blir helt tokig på det här, och känner att jag snart lägger ned hela projektet med tunna klienter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att stänga av automatisk uppdatering av DNS på servern och scope't, borde inte spela någon roll, men man vet aldrig.

Annars får du kanske börja sniffa lite paket för att få reda på om det är klienten som frågar så att servern inte förstår, eller om klienten inte förstår serverns svar.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att Etherboot-disketten har en BOOTP-klient iställer för DHCP?

Fast vad vet jag om hur stor roll det spelar..?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vill helst också köra Linux, men nu är det så att det bara finns en server, och mot den ska jag köra tunna klienter (med Terminal Server).

 

För att spara lite på pengarna är det tänkt att man ska köra en Linux-kärna på klientmaskinerna (som kan hantera Windows RDP).

Denna laddas ut till klienterna med TFTP och DHCP. Men jag får inte den biten att fungera... Bara om jag kör Linux DHCP-server som jag har erfarenhet ifrån... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...