Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!!


Ahmedo

Rekommendera Poster

De e så att jag har aldrig haft en brännare och har köpt en dvd spelare för nårra veckor sen...

 

Nu så tänker jag köpa en bra brännare! Jag har kollat många men vilken tycker ni är bäst? Samt får man program som medföljer eller ska man köpa egna själv?

 

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du CD eller DVD-brännare?

 

Gäller det CD-brännare så är Plextor ruggigt bra, och när det gäller brännarprogram så är Easy CD Creator hyfsat bra, men bäst är nog Nero Burning Rom.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Dada, jag menade DVD-brännare...

Jag tänkte att ni skulle märka för att de e väl DVD avdelningen =P

 

men tack för informationen om CD-brännaren...

 

 

mvh

http://www.ahmedo.co.uk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå, var lite väl snabb att skrriva, utan att kolla vilket forum det var. Har ingen aning om DVD-brännare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Köper du retail-versionen så brukar det följa med program.

 

Ska du ha en brännare som tar båda dvd-r/w och dvd+r/w eller bara ett av dom ?

 

NEC-1300 klarar ju båda, men den är visst lite kinkig med olika skivor. Men priset är helt ok...under 3000 spänn för retail-versionen på dom flesta ställena.

2325 kr hos http://www.calmarecomputer.se

 

 

Programvara som följer med enligt

http://www.nec.se/templates/NEC_ProductSpec.asp?id=4589

 

Programvara

NEC har som alternativ till bulk versionen av DVD brännarna en uppsättning med programvara. Dessa levereras på en CD och den innehåller bland annat följande:

 

NERO 5.5 (inkl InCD 3) Program för att bränna skivor men innehåller även funktioner för att skapa tex VCD och Audio skivor.

Mer info på www.nero.com

NERO Vision Express Program för att enkelt göra DVD och VCD filmer.

Mer info finns på www.nero.com

Sonic MyDVD Program för att göra DVD filmer.

Sonic Cineplayer Program för att titta på DVD filmer.

Mer info finns på www.sonic.com

Arcsoft Showbiz Program för att redigera och göra filmer.

Mer info finns på www.arcsoft.com

 

Observera att vissa återförsäljare skickar med andra programvaror än dem NEC kan tillhandahålla. Hör med din återförsäljare vad som ingår i leveransen. Till Retail versionen så ingår ovanstående programvaror.

 

[inlägget ändrat 2003-06-04 12:26:31 av Viking Virus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nec ND-1300 är en bra dvd brännare, har hört mig för då jag själv ska köpa en privat, tyvärr känner jag inte till vilken programvara som medföljer retail versionen, medans bulk versionen har väl inget alls.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj!!

 

va e skillnaden mellan dvd-r/w och dvd+r/w?

Och vad e retail-version?? förlåt för mina många frågor =P e första gången jag köper en DVD joh =)

 

Tack för alla svar

 

mvh

http://www.ahmedo.co.uk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Skillnad mellan DVD-r/w och DVD+r/w

DVD-R and DVD-RW

DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.

DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and all DVD-ROMs.

DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 72% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).

These formats are supported by DVDForum.

 

DVD+R and DVD+RW

DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.

DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 83% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 72% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).

These formats are supported by the DVD+RW Alliance.

 

Taget från http://www.dvdrhelp.com/dvd

 

Skillnad mellan retail-versionen och bulk är att du med retail-versionen får med mjukvara och instruktioner i en fin kartong. :)

Medan bulk-versionen oftast bara består av en påse med hårdvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

Hej!

Skulle rekomendera sony dru-500 ,har en själv och den fungerar utmärkt. Är nog dock lite dyrare än tex nec 1300. Har också hört att nec 1300 ska ha problem med bla prinko skivor som står för en stor del av de billigare media som finns. Frågan börjar väl dock bli om man snart inte kan satsa på en ren + brännare då de är väldigt billiga och priserna på skivor börjar gå ned till ungefär samma som 4* - media.

Angående programvara beror det nog till stor del vad du har tänkt bränna. Som grund program funkar ju tex en ny nero eller stomp record now max. Ska du sedan börja redigera egna filmer från videokamera eller göra backup på dina egna filmer behövs det en del annat i programväg men det är nog sällan sånt som följer med brännarna.

MVH/Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...