Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intel eller AMD?


Sasja

Rekommendera Poster

Har tänkt plocka ihop en egen datorkonfigurator men blev ställd på direkten. Den stora och viktiga frågan... vad ska jag välja AMD eller Intel???

 

BAKGRUNDSFAKTA

Jag prioriterar stabilitet samt att datorn EJ är tänkt att vara en speldator.

 

 

så... vad tycker ni jag välja alla eforumare?

 

[inlägget ändrat 2003-06-02 19:13:34 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Den frågan, i alla fall i samma stil, har ställts ett antal gånger här på eForum.

 

Så du kan säkert hitta svar om du söker runt lite. :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som svarar här skulle nog säga Intel, men jag anser att det inte spelar någon större roll.

 

Du tjänar en del pengar på att välja AMD som kan läggas på annan hårdvara istället.

När det gäller såna saker som stabilitet och värme så är det väldigt liten skillnad på en modern Athlon och en P4. De snabbaste P4:orna är något snabbare än Athlon, men inte så att det kommer att märkas direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den frågan, i alla fall i samma stil, har ställts ett antal gånger här på eForum

 

Fast svaret på den frågan ändras ju då och då.

För t.ex. 2-3 år sedan var Athlon ett självklart val då den spöade skiten ur allt Intel hade att komma med.

Nu är ju läget ett annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
För t.ex. 2-3 år sedan var Athlon ett självklart val då den spöade skiten ur allt Intel hade att komma med. Nu är ju läget ett annat.

 

Jojo, det förstås! :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Malm2

Athlon är billigare och marginellt långsammare. Förmodligen märker du ingen skillnad i prestanda. Däremot lär du känna av skillnaden i plånboken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa köpte en bärbar celeron på 1800 Mhz. Inte direkt den snabbaste men räcker mer än gott och väl till Office Program och sånt. Om du inte ska göra sånt som behöver mycket cpu kraft så köp det billigaste av dem.

 

Om du fortfarande inte kan bestämma dig, ta fram tärningen och kasta. 1, 2 eller 3 blir Intel och 4, 5, 6 bli AMD :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt hur man tjänar pengar på att köpa AMD, hm, om en amd kostar 10 kr, och en intel 15 och jag köper amd, inte blev jag rikare för det, kanske midre fattigare, men jag tjänade ingeting, eller?

 

/Henrik - mohehehhe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prioriterar du stabilitet är AMD/Intel likgiltigt.

Däremot är valet av moderkort viktigt. Alla har det inte.

Motherboard

AMD resp Intel under

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out2.pl

som synes verkar KT333 vara ett stabilt chip som de flesta tillverkare lyckats med.

Detta styrks av inlägg i dessa trådar från force2

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=449061#449720

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=451554

det moderkort force2 har finns som FYNDVARA

hos www.datorbutiken.com

med en Athlon XP Thourobregh till vettigt pris tex 1800+ 2000+

en Vantec VA4-C7040 kylfläns, bäst kompromiss kylning / fläktbuller i detta test (+ nån droppe Arctic Silver kylpasta)

http://www17.tomshardware.com/cpu/20030113/cooler5-33.html

och bra minne tex Corsair 512MB PC2700 eller mer så bör du ha en stabil grund så länge du inte överklockar till gränsen som force2 (tacksam att nån gör det så jag får veta vad som går utan behöva göra det själv) Tyst grafikkort (fläktlöst) Sapphire Radeon 9000 http://www.komplett.se

erik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tja, det beror väl på vilken favorit man har som processor också. :-)

 

Själv tycker jag bra om AMD. Har inget emot den processorn. Kör inte så mycket spel heller, så jag märker inte så mycket av marginalerna.

 

Gissar att man väljer Intel P4 om man kör väldigt prestanda krävande program, 3D med mera. Medan AMD kan duga för programmering, kontorsjobb med mera.

 

Usch, nu blir jag väl offentligt hängd! :-)

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
om en amd kostar 10 kr, och en intel 15 och jag köper amd, inte blev jag rikare för det, kanske midre fattigare, men jag tjänade ingeting, eller

 

Helt rätt. Du har två framtida utgifter som är värderade till olika mycket. Tjänar kan man då inte använda eftersom man inte ökar sin egen förmögenhet. Att använda spara kan man dock göra då man kan se sparandet som differensen mellan de två alternativen.

 

Sedan måste man även se till livslängden. (kom ihåg att en krona idag är värd mindre än en krona imorgon, så att om en processor håller ett år längre så blir inte differensen så stor som man kan tro)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, vi får be den där SYS64738 att tänka sig för innan han skriver, (hm kanske jag med ska göra)

 

 

/Henrik - har 4 fps i cs, fattar inte varför...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

korrigerar:

kom ihåg att en krona idag är värd mindre än en krona imorgon

 

kom ihåg att en krona idag är värd MER än en krona imorgon

 

Så ska det såklart vara!!!!

[inlägget ändrat 2003-06-02 21:18:44 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, vi får be den där SYS64738 att tänka sig för innan han skriver

 

Look who's talking...

[inlägget ändrat 2003-06-03 05:00:04 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot lär du känna av skillnaden i plånboken.

 

Och i hårväxten då han slitit sitt hår över det där jävla VIA-chipsetet han troligvis kommer dras med...

Jag gillar dom inte, om ni inte redan listat ut det...

Och ändå kör man det... Men som sagt... Känns bättre i plånboken...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte priset spelar något större roll tycker jag du ska satsa på en Intel-processor. Dyrare men jag tycker de känns stabilare. Detta är kanske bara fördomar...men det känns iaf. bättre med Intel processorer.

 

Idag är nog skillnaden (om det nu finns någon) dock väldigt liten. Och AMD är ju som bekant bra mycket billigare.

 

Svårt val, men lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag svarade kan du se på följande länk...

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=415492#Top

 

 

 

 

 

Gillar strategispel av alla sorter :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppnå stabilitet med AMD är inte något som helst problem, jag har haft flera moderkort för AMD-CPU's och ett antal olika AMD-CPU's och hittills har jag inte haft några som helst problem med stabilitet.

 

Det finns fördelar med såväl Intel som AMD, vid valet av det ena eller det andra tycker jag plånboken ska styra lite grand och vilken övrig hårdvara som ska installeras i datorn.

 

Jag plockade ihop lite grejer som inte skulle vara svårt att gå stabilt, kanske inte några prestandamonstergrejer - men de är billiga!

 

+ CG-6012-L Miditower 300W ATX

+ Sapphire ATI Radeon 7000 64Mb SDR TV-out Retail AGP

+ Maxtor DiamondMax Plus8 6E040L0 40Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 Fluid IDE

+ Standard 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5

+ AMD Athlon XP2000+ Thoroughbred 1666MHz/1.66GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA

+ EPoX EP-8K3A+ KT333 6PCI 1AGP 3DDR-DIMM RAID 6CH-Audio SocketA ATX

+ GlobalWin CBK68 cpu-cooler SocketA/FCPGA

+ Papst 612N/2GML 60x60x25 19dBA 3-pin

+ Samsung CD-RW SW-248F/HPC 48x24x48x 2Mb buffer Black bulk IDE inkl brännarprogram.

= Totalt inkl moms 4195.00

 

Det som kan saknas i listan ovan är nätverkskort, DVD-ROM, floppy samt förstås monitor/tangentbord/mus

 

/f2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...