Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Storbilds-TV utan bra ljud!


Haren

Rekommendera Poster

Kan nån tala om för mig varför det är så vanligt med storbilds-TV som har så mycket kräm nerlagt i ljudet? Jag har börjat leta en storbilds-TV nu, och jag har redan en bra stereo som jag tänkte använda till den. Det måste väl vara ganska så vanligt att folk som har storbilds-TV även har en bra stereo?

 

Jag efterlyser alltså storbilds-TV-modeller utan speciellt bra ljud. Då kunde man säkert komma ner lite i pris också. Någon tillverkare lär väl tänkt på detta?

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Projektor + duk, jättebra bild,(om man gör rätt) obefintligt med ljud. :P

 

sen är det ju en definitions fråga vad du menar med "storbilds-TV" vissa kallar en 32" widesreen storbilds tv... och vissa andra av oss bara ler, och tycker man iaf ska komma upp i 40+"...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

I USA kallade man allt över 20 tum för inte så länge sedan för storbildstv...

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag var väl lite slarvig i min fråga... fast jag menar egentligen främst plasma- och bakprojektions-TV.

 

Sen är projektor inget för mig, jag har för litet vardagsrum samt att jag inte har lust att lägga flera tusen på nya lampor titt som tätt.

 

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp i privcip vilken du vill. Skulle vilja påstå att högtalarna i TVn inte kommer i närheten av ens surroundanläggning.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt under 100" är pyttebildsTV ;p

 

Men i alla fall, många dyrare TV-apparater finns i två modeller, med eller utan extra ljud-trams. Vidare är väl en 'storbildstv' en såpass stor investering så det är oftast trevligt att ha lite ljud i den tills man hunnit/fått råd att få ordning på ljudanläggningen :]

 

....alternativt tar en bakprojjetv så'n fanatiskt stor plats och kanske ska användas i något offentligt sammanhang där ljudanläggning är ovidkommande?

 

...btw, har klockat 500 timmar på min projje, nu 6 månader senare och haft den på nästan varje kväll även när jag inte suttit framför den. Snacka om slösaktigt - men en genomsnittlig brinntid på 5000 timmar gör juh att den i alla fall håller i 5 år då - det kallar inte jag 'titt som tätt', köper förmodligen ny projje då istället :)

 

Go projektor, go projektor!

 

Vidare, vadå för litet vardagsrum? Det är juh tv-apparater som tar plaaaaats, en projektor och duk _sparar_ enormt mycket plats i ett vardagsrum - så det där resonemanget förstår jag inte alls. Allvarligt.

 

 

Själv har jag bemödat mig med ett par Philips 9617 (som finns i en modell utan skräpiga surroundhögtalare, tror den heter 9527 eller något) - en svindyr hypad TV som bleknar i jämförelse med den 5kkr billigare (gamla) AE100 jag numer kör med istället. Stabil och flimmerfri bild som inte hoppar omkring vid kontrastförändringar som alla CRT-TV-apparaters bilder gör mer eller mindre, inga geometrifel och så vidare... LCD för livet ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Jo jag vet att en CRT-projje tar plats, men en bra hemmabio-LCD-projektor duger juh extremt långt. Har man massor med kosing över kan man satsa på DLP för bättre tryck i bilden :)

[inlägget ändrat 2003-06-03 09:47:30 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag slänger in en alternativ produkt som jag personligen diggar mer än Garbo :)

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=2604

 

Den har även RGB-SCART vilket verkligen får sägas är ovanligt på projektorer, samt väldigt hög upplösning för prisklassen, låg ljudnivå samt en nästan eliminerad screen door.

 

 

Åså det där med spara plats, som sagt - en duk på väggen tar juh ingen plats alls jämfört med en stor (och ofta väldigt ful) TV-apparat som dessutom har ett stort djup och rent allmänt förfular ens vardagsrum :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att få tv-signal så krävs det väl en dator med diverse extra utrustning, så som tv-kort mm.?

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att få tv-signal så krävs det väl en dator med diverse extra utrustning, så som tv-kort mm.?

 

Precis, du har väl en video?

 

...vidare, ska du ha storbildstv vill du väl inte köra analog TV? Digitaltvbox alltså.. ;p

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menhallådär!

 

Du förordar väl inte digitalTV..? Isåfall läste jag senaste M3 helt fel. :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förordar väl inte digitalTV..? Isåfall läste jag senaste M3 helt fel. :P

 

Självklart förordar jag digitalTV! Dock inte med Comhem som leverantör förstås! :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Svensk digitalteve är rena bluffen"

 

Jaja, Europa och HDTV - det är ett sorgligt kapitel :(

 

Personligen har jag bott hemma på landet och i ett par hyreslägenheter i Stockholm och Eskilstuna. Bilden från de analoga kabeltvnäten och från antennen på landet har alltid varit markant sämre än till och med comhems usla digitaltvprestation :), oftast mest beroende på oönskat brus.

 

Så personligen är svensk digitalTV ett lyft på grund av att man slipper allt brus... precis som ip-telefonin från BBB ger otroligt mycket bättre ljudkvalitet än vad Telia fixar i de fastigheter jag bott (brus och reverb). Men att det sedan inte är tillräckligt är kanske en annan sak, sitter man med projektor eller storbild är bruset mer störande än en låg med knivskarp upplösning (tycker jag).

 

Så vem ska man påverka för att få HDTV i det här landet då? Det lär juh vara tämligen stensvårt inom de närmsta åren...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-06-04 15:50:33 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det finns väl HDTV-kapacitet i nuvarande digitalnät? Skillnaden är väl bara att man får dra ner antalet kanaler per frekvens... (Kanske 2 HDTV-kanaler per frekvens än vad som nu är fallet med 5 IDTV-kanaler)

 

Jag plockade för cirka 10 år sedan ner en HD-MAC sändning ifrån Tyskland. 1200 linjer.. Hur bra bild som helst, trots att min tv bara var en IDTV.)

 

(IDTV=Improved Definition TV, vilket innebär digitala kamfilter, bättre bildrör etc. etc.)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl HDTV-kapacitet i nuvarande digitalnät?

Visst - kapacitet finns det, och det går nog att få fram tillräckligt med kapacitet för många fler kanaler, bara lite annan radiotrafik makar på sig.

 

Dock, om NyTekniks skribent skriver, så klarar inte de dekodrar, och troligen inte heller den sändarutrustning som installeras, av att ta emot/sända HDTV. Om nu HDTV är så mycket bättre än dagens digitala TV kommer många vilja att vi byter upp oss igen om några år.

 

Och karusellen börja snurra igen.

 

Oj, vi klev visst av spåret. OT

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Dock, om NyTekniks skribent skriver, så klarar inte de dekodrar, och troligen inte heller den sändarutrustning som installeras, av att ta emot/sända HDTV. Om nu HDTV är så mycket bättre än dagens digitala TV kommer många vilja att vi byter upp oss igen om några år. "

 

Beror ju helt på vad RAMDAC etc. klarar av. Det mesta av digitaltekniken är ju ganska "hårdvarusnäll" eftersom man kan byta "skärmupplösning" etc. tills hårdvaran inte klarar mer. Kunde min 10 år gamla MAC-mottagare ta emot HDMAC, kan säkert dagens digitalmottagare ta emot HDTV också. Frågan är nog inte om hårdvaran klarar av det, utan om politikerna och programbolagen klarar "av det"..

 

(Vilken sunkig hårdvara som helst klarar ju av "HDTV" idag, om vi snackar datorer)

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...