Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Select * from" med två tabeller


JuliaBlueberry

Rekommendera Poster

JuliaBlueberry

Jag har två tabeller. Den ena tabellen har en räknare kallad JID, sedan finns där en del andra fält, ex. titel etc. Den andra tabellen har sin egen unika räknare men även ett fält JID som då ska koppla den specifika posten i tabell 2 till tabell 1.

 

Jag kan öppna dessa tabeller var för sig, men jag har ingen aning hur man öppnar upp båda och kopplar JID i tabell 1 med JID i tabell 2. Någon som kan ge mig en hjälpande hand ...?

 

Tack!

 

/JuliaBlueberry

 

[inlägget ändrat 2003-05-29 20:06:27 av JuliaBlueberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristianstad

Hej! Menar du något i stil med:

 

select * from tabell1 as a left join tabell2 b on a.jid = b.jid

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SELECT TabellA.A, TabellA.B, TabellB.C

FROM TabellA INNER JOIN TabellB ON TabellA.B = TabellB.B

 

Detta tar med fälten A och B från Tabell A och fält C från tabell B där fält B är lika i bägge.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JuliaBlueberry

Jag såg någonting i stil med din formulering i en annan tråd i forumet, men jag förstår inte riktigt.

 

Vad menas med "as a left join"? Är det den relationen jag sätter upp i själva Accessdatabasen?

 

Var kommer bokstäverna a och b in i bilden?

 

/Julia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JuliaBlueberry

Hej Erki!

 

Jag skrev så här och det verkar fungera. Var det så du menade? Man sätter en punkt: tabell1.JID?

 

SELECT journals.JID, journals.titel FROM Journals INNER JOIN prenumerationer on journals.JID=prenumerationer.JID

 

Då verkar jag ha en koppling nu då. Men jag vill ju visa fler fält från tabell 2 (prenumerationer). Här visar jag bara två fält från tabell 1...

 

Tacksam för all hjälp även om det verkligen är newbie-frågor...

 

/Julia

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan SELECT och FROM kan du räkna upp så många fält du vill från de tabeller du har med. Skriv t ex

SELECT journals.JID, journals.titel prenumerationer.fältA, prenumerationer.fältB FROM Journals INNER JOIN prenumerationer on journals.JID=prenumerationer.JID

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

 

SELECT journals.*, prenumerationer.*  FROM Journals INNER JOIN prenumerationer on journals.JID=prenumerationer.JID

 

Tar ut alla fält från journals och alla fält från prenumerationer.

 

SELECT journals.title, prenumerationer.title  FROM Journals INNER JOIN prenumerationer on journals.JID=prenumerationer.JID

 

Tar ut fälten title från både journals och prenumerationer.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skall, BBB åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...