Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja filmformat?


bruze

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte förra veckan en videokamera och håller på nu med att redigera mitt filmade material med Pinnacle Studio 8. Detta funkar kanon men när jag skall göra om det redigerade till film så har jag lite funderingar av val kodning till vilket bild format.

 

Testat med Codec DivX 5.0.5 men filmen blir ”sträckig” ibland. Är osäker om inställningarna är bra. Har förminska bildytan lite från 720x520 till 400x320. Har testa och ändrat ”Encoding Bitrate” och ”Frame Rate” men tycker inte det blir riktigt bra.

 

Sen för kodning av ljudet, är MPEG 3 Layer-3 lika med mp3 borde det komma upp en meny där man får välja bkps/s, inställningarna som finns är endast två Channels (16 bit stereo osv...) och Sample (32 kHz osv…).

 

Någon som har några tips hur jag skall ställa in?

 

Filmerna är mestadels mindre klipp så har ingen speciell gräns på hur stora de får vara. Kvalitet går före.

 

Har även testat att koda filmen i Windows Media-film (.wmv) och det blev rätt bra. Något som är dåligt/bra med det filmformatet?

 

Hur är MPEG och AVI formaten, någon som man skall testa eller är det bättre att inrikta sig på andra format?

 

Mvh Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat med Codec DivX 5.0.5 men filmen blir ”sträckig” ibland.

 

Är på grund av att filmen är interlaced, alltså bilden är lagd i horisontella fält över skärmen! Där de uppdateras antingen med jämna fält eller ojämna fält först!

 

Så när du lägger över dina klipp så måste du hitta i vilken ordning dina fält är lagda. Det finns inställningar för det i capture programen. Har inte med vilket format du använder dig av.

 

.AVI format är bra för små klipp med kvalité men du tappar möjligheten att kunna se filmerna på stationära dvd spelare.

 

Själv kör jag SVCD för att kvalitén är bra och jag får möjlighet att kunna köra dem i min dvd!

 

Här är några länkar som kan vara värda att titta närmare på:

 

www.vcdhelp.com

www.doom9.org

 

Där hittar du svaren på det mesta som har med video att göra!

 

Hoppas att det ger någon ljusning i tillvaron! ;D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...