Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital Videokamera – köphjälp!!!


Bitzy

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är på G att köpa en digitalkamera men jag vet inte vilken jag ska köpa, vad jag bör tänka på och vad alla grejer står för... Finns det någon/några snälla människor som kan hjälpa mig att reda ut alla begrepp och tipsa mig om viktiga saker att tänka på!!??

Jag ska inte hålla på med någon ”proffsfilmning” men jag vill ha bra bild och bra ljud, samt lättvindigt kunna redigera film på datorn. Är rädd för att detta blir både långt och rörigt men hoppas att någon har ork att trggla sig igenom...

 

Att jag ska ha både ”dv ut & dv in” det är det inget snack om. Men vad menas med ”s-video in/ut”? Är det något som är bra att ha eller kan det lika gärna kvitta..? Undrar också vad som menas med ”RCA A/V in/ut”??

 

Jag har fastnat för märket Panasonic. Kanske är det något annat märke som är mer prisvärt för samma typ av kameror men av någon anledning så vill jag helst ha en Panasonic-kamera. Priset får ligga runt 10 000:-, någon tusenlapp hit eller dit är inte hela världen, självklart gör det inget om det blir mycket billigare... ;o)

 

Jag är mest rädd att köpa en kamera och sedan ångra mig efter ett tag att jag inte valde en annan modell som var mer avancerad, hade ytterligare funktioner o s v...

 

Några modeller jag har tittat på är:

Panasonic NV-DS30 - http://www.cyberphoto.se/pana/ds30.php

Panasonic NV-GX7 - http://www.cyberphoto.se/pana/gx7.php

Panasonic NV-DS65 - http://www.cyberphoto.se/pana/ds65.php

Panasonic NV-GS70 - http://www.cyberphoto.se/pana/gs70.php

 

Men största frågan är ju alltså om det är mycket bra att ha dom extrafunktioner som tillkommer ju dyrare kameran blir i modellerna eller om det går precis lika bra med billigare modeller? Stillbildsfunktionen är inte speciellt viktig – jag skulle hellre lägga mindre pengar på att köpa en videokamera och i så fall skaffa mig en riktig digitalkamera också. Jag har en digitalkamera redan som visserligen har ett antal år på nacken men vad jag har förstått så är inte kvaliten på stillbilder på en DV direkt lysande så det är ju inget att satsa på...

 

Hoppas någon kan svara!

 

~C~

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Finns det någon/några snälla människor som kan hjälpa mig att reda ut alla begrepp och tipsa mig om viktiga saker att tänka på!!??

 

Givetvis!

 

Att jag ska ha både ”dv ut & dv in” det är det inget snack om

 

Bra val. Idiotiskt att inte ha DV-in.

 

Men vad menas med ”s-video in/ut”? Är det något som är bra att ha eller kan det lika gärna kvitta..?

 

Det är analog video ut, uppdelat i chrominans och luminans. Kallas även S-vhs i vissa sammanhang. Alla DV-kameror har detta. Det krävs att din TV eller video har S-video in för att du ska ha nytta av det.

 

Undrar också vad som menas med ”RCA A/V in/ut”??

 

Det är analogt ljud (stereo) och analog video i composite-format. Det kan i princip alla TV-apparater och video ta in i dag, antingen via en separat kontakt eller via SCART.

 

Jag har fastnat för märket Panasonic

 

Panasonic gör bra produkter och de är bland de ledande inom proffs-kameror så de har en hel del erfarenheter därifrån.

 

självklart gör det inget om det blir mycket billigare... ;o)

 

Lägre pris innebär alltid att man mister funktioner och/eller kvalitet... Ta reda på vilka funktioner och kvalitet du behöver och leta sen upp en kamera.

 

 

Är det bästa valet av dessa fyra enligt mig.

 

Saker man ska se upp med:

 

Digital Zoom

Fullständigt meningslöst. Enbart PR för tillverkaren. 500 gånger digital zoom. blaahhhh....

 

Bildstabilisering

Värdelös om den är digital. Det innebär att elekroniken i kameran analyserar bilden och på elektronisk väg stabiliserar den. Funkar bra i 90% av fallen, men filmar man föremål som rör sig snabbt, blir det rikigt dåligt på många kameror.

 

Däremot är optisk bildstabilisering helt underbar, men det hittar man bara i semipro-segmentet och uppåt.

 

Sökare / LCD-skärm

Den utvikbara LCD-skärmen är helt värdelös i dagsljus. Därför ska sökaren vara av bra kvalitet. Tyvärr väljer många tillverkare att sätta in en lågupplöst TFT-skärm. Det ska vara antingen en svartvit CRT-sökare eller högupplöst TFT-skärm.

 

Digitala effekter

Är häftigt när man ska visa sina polare, men används inte i verkligheten i någon nämnvärd utsträckning.

 

CCD-chip

Detta är "filmen" i kameran. Nämnas bör att CCD-chip bara kan registrera ljus - inte färg! I en billig kamera sitter ett (1) CCD-chip. För att det ska kunna registrera färger, har man ett matris-filter med röda, gröna eller blå filter över varje pixel. Detta gör att upplösningen i verkligheten är 1/3 av vad tillverkaren skriver.

 

I kameror värda namnet, sitter 3 CCD-chip - ett för varje färg. Då har man den bästa upplösningen, minimal med brus och färgblödning.

 

 

Hoppas du blev lite klokare!

 

Lycka till med ditt kameraköp!

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-05-28 11:19:45 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack... Fy vad detta var jobbigt rent ut sagt... Känner mig helt virrig.

 

Du skrev att alla DV har "s-video ut/in", men när jag kollar runt på kamerorna så är det när dom börjar komma upp i prisklass 8000-9000:- som det tillkommer, på lite billigare så finns endast "s-video ut".

Kan du förklara för mig vad man ska använda detta till?

Jag kör film från datorn till tv:n med en s-video kabel så jag antar att jag har det då..?

 

Hur får man in film på tv och vanlig VHS med en dv-kamera? Sannolikt kommer det mesta att köras i datorn och brännas på cd, men det kan ju vara kul att veta...

 

Skiljer det väldigt mycket i kvalitet mellan "1 CCD" & "3 CCD"??

Jag har aldrig sett något material inspelat på en dv-kamera över huvud taget så jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig...

Min videokamera är en gammal (ca 15 år) hemsk historia med ruskig bild (syns inte vad som är filmat om man filmar i vanlig inomhusbelysning) och dåligt ljud så jag antar att i alla fall allt bara kan bli bättre... ;o)

 

Tusen tack igen för att du orkade plöja igenom mitt svammel!

 

~C~

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Du skrev att alla DV har "s-video ut/in", men när jag kollar runt på kamerorna så är det när dom börjar komma upp i prisklass 8000-9000:-

 

Jag var otydlig. S-video IN är ovanligt , men S-video UT har alla DV-kameror.

 

Kan du förklara för mig vad man ska använda detta till?

 

Om du vill spela in från en analog källa (Video, TV-kort i dator etc) till ett DV-band.

 

Skiljer det väldigt mycket i kvalitet mellan "1 CCD" & "3 CCD"??

 

JA!!

 

En 3-CCD kamera är i det närmaste TV-kvalitet. 1-CCD kameror har märkbart sämre bild.

 

Tusen tack igen för att du orkade plöja igenom mitt svammel!

 

Det var inte svammel, det var vettiga frågor, som man bör ställa sig innan man köper en kamera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken AHA-upplevelse!! ;o)

Då kan jag med andra ord använda mig av s-video in för att överföra gamla VHS till videokameran och sen in i datorn??!! Hade tänkt skaffa ett tv-kort till detta eftersom jag bara har tv-ut i mitt grafikkort, men då behöver jag ju inte det... Perfekt!!

Eller det kanske blir skillnade i kvalitet där också... *hmmm*

 

För sen måste jag väl skaffa ett "firewire/videokort" till datorn för att kunna koppla kameran till den och få in filmen?

Spelar det någon roll om det är ett kort som kostar 300 spänn eller 3000? Påverkar det filmkvaliten på något sätt?

 

Dessutom:

Någon aning om hur snabbt priserna sjunker på dv-kameror?

Det lär bli tufft att fixa ett pris som ligger på runt 14000:- , det tillkommer ju kostnader också - tillbehör till både kamera och dator... Men jag har inte lust att vänta länge heller... :o(

 

~C~

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Eller det kanske blir skillnade i kvalitet där också... *hmmm*

 

Japp! Och det är till kamerans fördel...

 

För sen måste jag väl skaffa ett "firewire/videokort" till datorn för att kunna koppla kameran till den och få in filmen?

 

Korrekt.

 

Spelar det någon roll om det är ett kort som kostar 300 spänn eller 3000? Påverkar det filmkvaliten på något sätt?

 

Det kvittar. Digital video är digital video...

Det som skiljer är prestanda och program som följer med. För DV behövs ca 29 Mbit/s - Firewire klarar 400...

 

Någon aning om hur snabbt priserna sjunker på dv-kameror?

 

För snabbt för att man ska tycka att man gjorde en bra affär...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen har ju kolla på DV-kameror... :-)

 

Bildstabilisering

Värdelös om den är digital

Kul att höra ett utlåtande om digital bildstabilisering, jag har aldrig använt det på någon kamera. Håller med om optisk bildstabilisering, det är fantastiskt. Har haft förmånen att filma en hel del med Canon XM-1 och GL-1 (USA-varianten) och den optiska bildstabiliseringen kan göra underverk.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er "digitalvideokameraexperter" som kan tipsa mig om någon komponent handlare i Göteborgsområdet som har bra utbud av digitala videokameror?

 

 

 

-----------------------------------------------------

"Förkortningar är den dummes sätt att visa att han kan något."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...