Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelning från parabol


[Esc]

Rekommendera Poster

Egentligen, kanske inte riktigt rätt forum. Men i detta forum huserar nog folka som kan hjälpa mig med denna fråga.

 

jag har en sattelitmottagare, och en vhs. Men jag lyckas bara spela in från sattelitmootagaren när tv'n är avstängd.

 

Jag har provat met att sätta olika kanaler ut på videon, resp sattelitmottagren. Men det endas jag lyckas spela in filmer med är via Scarten och AV1-kanalen. TV'n har endast en scart Sattelitmottagaren har videoingång via scart, och scart till tv'n. Videon har 2 scart (scart 1 kopplad tilii sattelitmottagaren). Är tv'n igång så blir det ingenting, bara flimmer i bilden, är tv'n avstängd så går det att spela in.

 

Har någon några bra kopplingstips? (jag har även provat med en scart-splitter någon stans i kopplingen, men det funkade inte då heller...)

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, följer inte riktigt ditt resonemang, men kopplingsmöjligheterna borde vara begränsade.

 

Dekodern brukar ha två scart-utgångar. En för signal till TVn och en för signal till eventuell video. Signalerna via dessa SCART går ofta att ställa in i olika lägen som komposit, S-video eller RGB (RGB e BÄST).

 

Videon å andra sidan har troligen en SCART för IN och en för UT signal. In kopplas till dekodern, Ut kan kopplas till TVn. SCART-ut sänder normalt vidare den kanal som videon är inställd på om inget band är aktivt. Samam signal som videon sänder via antennen.

 

Hade TVn en eller två SCART? Om en scart - anslut videon via antennen. Om två, dekoder till ena scarten, videon till andra. Samma sak för TVn - de två SCART kontakterna har lite olika egenskaper.

 

Klart?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dekodern brukar ha två scart-utgångar. En för signal till TVn och en för signal till eventuell video. Signalerna via dessa SCART går ofta att ställa in i olika lägen som komposit, S-video eller RGB (RGB e BÄST).

Dekodern

Ja, två scart. inställd på RGB tyvärr så klarar inte tvn S-video (det blir svartvitt)

En till tvn, en till Scart1 på videon

Vanlig antenn in vidare till videons "RHF IN"

 

Videon å andra sidan har troligen en SCART för IN och en för UT signal. In kopplas till dekodern, Ut kan kopplas till TVn. SCART-ut sänder normalt vidare den kanal som videon är inställd på om inget band är aktivt. Samam signal som videon sänder via antennen.

Videon

Två scart Scart1 från Dekodern, Scart2 oanvänd...

RHF från dekodern, RHF OUT till tvn

 

Hade TVn en eller två SCART? Om en scart - anslut videon via antennen. Om två, dekoder till ena scarten, videon till andra. Samma sak för TVn - de två SCART kontakterna har lite olika egenskaper.

TVn

En scart... Jag har en tv till med två scart, men det är bara en gammal 21":are så det blir lite liten bild... Det kanske är lättare med två scart?

 

Är tv'n på så blir det någon slags överlappning av scartsignalerna om jag försöker spela in via AV1 dvs Scartsladdens signal. Är tv'n avstängd går det att spela in via AV1 signalen.

 

Det är också så att om jag sätter på videon, så tar videons scartsignal "över" dekoderns... Jag har kopplat enligt schemat som stod i dekoderna manual, i videons manual, så stod det att man skulle koppla dekodern till den andra scarten, men jag har för mig att det inte funkade...

 

[Esc] Hängde du med i detta resonemang Monshi?

 

[inlägget ändrat 2003-05-26 09:24:41 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, nu hängde jag med. Inser även att du har ett problem, ett som jag kanske inte kan lösa.

 

Det verkar dock som om du har dubbelriktade SCART-sladdar, dvs hela SCART. Inte sådan som du väljer UT/IN signal. Bra/dyra SCART...

 

TVn verkar vidaresända sin aktuellla bild till SCART, vilken i sin tur även överlagras till den SCART som sträcker sig till videon. Likaså videon när den är påslagen. Detta är enbart jag som teoriserar. Jag ugår från att störning försvinner om du kopplar bort SCARTEN från ex.v. videon

 

Det låter som om du kopplat rätt, men det skadar inte att testa ett annat schema med de befintliga sladdarna.

 

1: Byt SCART-källa för resp. apparat vid dekodern.

2: Byt SCART vid videon (borde inte fungera eftersom det troligen är en UT-signal på den SCARTen)

3: Sista alternativet. Koppla dekoder->video->TV via SCART. Ställ in videon på AV-kanalen. Finns klara nackdelar med denna koppling.

 

Titta även om det inte finns någon inställning i TVn eller dekodern som kan lösa detta.

 

En sista punkt:

Om min teori ovan stämmer, så kan en "envägs-SCART" vara lösning på ditt problem. OM min teori ovan stämmer det vill säga.

 

Min koppling hemma, innan jag köpte TV-kort till datorn, var exakt sådan som du beskriver i ditt inlägg och det fungerade med fulla SCART-kontakter.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi *poäng" - det blir en till om jag lyckas få ihop det här...

 

Jag får laborera lite i kväll när jag kommer hem.

 

Apropå Scart-sladdarna, så tycker jag bara att jag hittar "Fullkopplade", dvs dubbelrikatde. Har du något tips på var man kan de där enkelriktade som du tipsade om?

 

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2003-05-26 10:28:36 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något tips på var man kan de där enkelriktade som du tipsade om?

Egentligen inte, utan det är snarare SCART till/från SVHS konverterare som brukat vara enkelriktade/omkopplingsbara...

 

Tänkte inte riktigt så långt i förra inlägge.

 

Hoppas att det jag skrivit kommer att vara till hjälp.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, sådana har jag sett... Man kanske får koppla "scart - adapter - svideo - adapter - scart"... fast det verkar omständigt. Jag hittade en lös scartkontakt på http://www.elfa.se/ men jag vill inte hålla på och löda själv. Jag får ta vägarna förbi en välsorterad tv-handlare.

 

Jag skall prova dina alternativ.

 

Vad jag kommer att sakna med dekodern (t.ex jämfört med kabeltv, som jag hade tidigare) är t.ex. att titta på ett program, och spela in ett annat. Dessutom så måste man ju ha flera dekodrar/programkort om jag vill kolla på olika kanaler på olika tv-apparater... :P :P

 

Förresten, är det någon som har provat sådana här "sladdlösa" tv-signalssändare, och hur bra funkar de egentligen? Så att man slipper dra antennkabel/scart genom hela huset...

 

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...