Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

midi


mustahirvi

Rekommendera Poster

mustahirvi

Jag har ett problem med sonar, jag kan inte höra midi som jag har spelat in.

Eftersom jag är en total nybörjare vad gäller inspelning av musik på dator, så kan felet i princip

vara var/vad som helst.

Jag kan spela upp mp3,wav utan problem, från intern cd spelare, från media player, acid osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

 

Midi och wav går via helt skilda delar i ljudkortet så att wav går att spela upp betyder i praktiken inte mycket.

Kan du spela upp midi-låtar i media-spelaren? Om det verkar som den spelar men det inte låter något kan du kolla i programmet för ditt ljudkort som hanterar volym etc att inte midi-volymen är satt till 0 eller att den är mutad.

Går det att spela upp midi via mediaspelaren kan du kolla hur inställningarna under I/O i Sonar är inställda.

Har det någonsin fungerat? Vad kör du för OS och version av Sonar. Vilket ljudkort. Skriv tillbaka med mer info så kan jag nog hjälpa dig.

 

Mvh

/Metz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mustahirvi

Hej igen,

Det problemet är löst, men däremot har jag ett nytt problem =(

Jag lägger först ett midi spår (trummor), och sedan

när jag lägger ett audio spår (gitarr), med plugin-effekt, så får jag effekten även på midi spåret.

Jag kör Win XP, Sonar XL 2.0 och ljudkortet är ett Audiophile 2496.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har lagt effekten som en mastereffekt (vilket innebär att den lägger sig över alla kanaler). Jag kan inte Sonar, men leta upp inställningarna för gitarrkanalen och lägg effekten som en Insert (Ins) på den specifika kanalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...