Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Htpc


lrpan

Rekommendera Poster

Hej alla där ute!

 

Jag är i startblocken med att bygga en HTPC,men dvb-t kort (boxer).

Undrar om det är nån som gjort nåt liknande och kan svara på om min burk räcker till...

 

Detta är delar som blivit över då jag uppgraderat burken:

 

P3@800

256mb pc100 sdram (lätt att utöka om så behövs)

tnt2 ultra

Hd ska inhandlas.... Tänkte mig en 80gb maxtor.

Vortex2 ljudkort spdif ut.

 

sen har jag inte kommit längre.

 

En tanke är att lägga OS på en flashdisk eller pccard-disk,vilket är snabbast? Eller nån annan snabbare lösning. (Såg ett inlägg om just detta,för att korta ner boot-tiden)

Bifrost-linux router/firewall gör just detta...

Lite att klura på! ;D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eventuellt ett nytt grafikkort med bra tv-ut. Läste att man kan boota utan monitor med ATI-korten men inte testat själv. Ett Radeon 9000 kanske.

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som parentes: jag kan boota utan monitor med gf2mx, gf2gts, gf4ti, rage 128 och nu ett radeon 9700...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota utan monitor. Visst en dator stannar normalt sett om den inte hittar monitor, men det går väl att ändra i BIOS, ändra så att datorn inte stannar på alla fel.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke är att lägga OS på en flashdisk eller pccard-disk,vilket är snabbast? Eller nån annan snabbare lösning. (Såg ett inlägg om just detta,för att korta ner boot-tiden)

 

Jag kör med en gammal Duron700 med 256MB SDRAM som HTPC - den bootar från hibernateläge på under 10 sekunder, från hårddisk alltså. Tror inte du får det snabbare med en solidstate-drive? Det du kan göra är juh att låta den gå ner i standby istället, drar ytterst lite ström - men den borde kunna vakna upp ur det på den tid som det tar för disken att spinna upp.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inte med ett TNT2? Menar du med hjälp av tv-tool?Mitt GF3 måste jag använda tv-tool o autostart för att det ska fungera.

Hur som helst, kan man boota direkt med alla radeonkort?

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ens problemet, har aldrig sett en dator som inte startar om man inte har en monitor ansluten?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att med mitt kort så måste jag manuellt starta tv-ut eller sätta tv-tool på autostart. Jag vill ha ett grafikkort som känner av att man inte har en skärm ikopplad och visar bilden direkt på svideokontakten. tex om man vill gå in i bios etc

 

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

[inlägget ändrat 2003-05-17 15:15:02 av Anger management 101]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...