Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia duocom


Nisse

Rekommendera Poster

Jag tänker kanske köpa ett isdn-modem som heter telia duocom. Vad får man för pengarna? Vilka avgifter blir det? Vad är bra och dåligt? Hur stor är skillnaden på hastigheten på kabel och isdn? Hur länge måste man ha isdn abonnemang? Hur blir man av med det om jag vill byta nån gång? Går isdn på 020 nummer? Blir det billigare uppkoppling med isdn än t ex 56 modem? Finns det pengar att spara genom byte till isdn från 56 modem? När jag söker på telia efter isdn så får jag Telia ISDN Duo till ett pris av 1975 kr. Men nån annanstans står det Nordic ISDN-modem och telia Duocom för bara 1:-. Vilket pris gäller? Hur mycket ska isdn-modem behöva kosta? Hur beställer man Telia Duocom? Hur länge får man vänta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Duocom ger dig två telefonnummer/linjer = prata och surfa samtidigt. Bra om du har en morsa som ständigt ringer eller brudar som står på kö. Kan också vara bra ifall du har funderingar kring en produkt på nätet eller dylikt - då kan du ringa och beskriva vad du ser på nätet!! När det gäller hastighet jämfört med kabel vet jag inte riktigt (tror att kabel är snabbare). I jämförelse med vanligt 56k-modem märker jag en klar skillnad. Det är acceptabelt. Kostnaderna är efter installation 250kr/mån (vanlig abonnemangs.avg ingår), ingen uppkopplingsavgift för internet. I övrigt gäller samma samtalsavgift som vanligt, dvs 23 öre/min vardagar och 11,5 öre/min helger och kvällar. OBS! Överstiger din samtalskostnad 67 kr/kvartal lönar det sig att skaffa telebonus 15%. Jag tror dock att du binder abonnemangstiden till minst 12 mån (osäker). Mitt paket skaffade jag via lappower, som hade erbjudande till 31/12-99. I det fick jag en ISDNtelefon med modem + telias NTbox och annan nödvändig utrustning för 0kr (frakt 115 kr). Vilka erbjudanden som gäller idag vet jag inte. Det var dock lite struligt att installera utrustningen själv, vilket du kan få hjälp med för en 250 kr eller så. Min väntetid för installationstid var ca en månad. Fråga leverantör av modem och Telia då de kan ha stor efterfrågan. Mer kan jag inte hjälpa dig med för tillfället. Lycka till! Kolla Kabel eller el, vetja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Robert Kristensson2

Spontant... titta in på www.dfs.se (DataFöreningen Sverige). Har för mig att de ska ha ett bra erbjudande för ISDN-modem. Och så ingår Computer Sweden i medlemsavgiften (400 kr/år)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Svagt av Felia att inte erbjuda flatrate för 250 kronor i månaden. I USA får man detta för 100 spänn per månad, så 250 för den "roliga" minuttaxan är direkt ocker. Därför ratar jag Duocom oavsett hur snabbt det är. Internet ska vara tillgängligt för en fast kostnad istället för minuttaxor. De som tycker om minuttaxor för 250 kronor/månad bör även få detta på TV-tittandet. Tänk: 23 öre minuten för att titta på TV - det är väl trevligt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, mej gör det inget om du är snål.

Själv kör jag ISDN och är nöjd med prestandaökningen jag fick i relation till min ökade fasta kostnad (och betydligt lägre löpande kostnad).

 

Här kan Ni läsa om vad ISDN innebär och även beställa abonnemang för 0:- http://www.meganet.nu/

 

Sen kan Ni komplettera med att skaffa ett internetabonnemang gratis som Ni kan använda till att surfa med 128k istället för 64k.

Kom ihåg att Ni använder bägger linjerna när Ni kör på 128 och DESSUTOM betalar uppkopplingskostnaden på BÄGGE så använd den inte för vanlig slö-surfning.

 

Läs gärna mer om kabel, bredband m.m. här: www.bredband.nu

 

Det är ju det man egentligen vill ha, men ISDN får duga tills det kommer (inom nåt halvår för min del hoppas jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faan, kan de inte byta till nåt vettigt system som tillåter att man redigerar sina egna inlägg ?

Det måste vara svårt att hitta så här uråldriga system.

 

Adressen jag angav ovan var fel.

 

Det skall vara : www.bredband.com (inte "nu")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan isdn abonnemang kosta 0:-? Vad är bra och dåligt? Hur lång tid är väntetiden? Vad kostar uppsägning? Vad kostar ett bra isdn modem? Vilken kostnad skiljer modem och isdn modem? Brukar surfa nån timme varje dag, kvällar/helger. Blir det dyrare eller billigare med isdn? Har bip, spray eller x-stream kostnadsfria ISDN abonnemang? Eller nån annan förutom utfors?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte abonnemanget som kostar 0:- (Det kostar dig ytterligare 145:-/månad att gå från vanligt abonnemang till ISDN-abonnemang) utan det kommer kosta dig 250:-/månad men då ingår inte bara det extra telefonnumret utan en hel del annat också givetvis.

Om du (mot förmodan) fortfarande har ett internetabonnemang hos någon som kostar dig 150:-/mån (vanligt för nåt år sen) så blir detta billigare trots alla fördelar.

 

Svårt att svara på hur lång väntetiden är, men min erfarenhet säger mig att du skall räkna med 1 - 2 månaders leveranstid.

 

Hur mycket uppsägningen kostar beror väl på hur du skickar den. Billigast är e-mail. =)

Skämt åsido, tror endast att man binder sig till en viss tid (i mitt fall 3 månader) och sen är man nog ägare av ett ISDN-modem gissar jag. Föreslår att du kollar hos/med ev. leverantör.

 

Priser på modem kan jag inte ge uppgift på men bäst är ju förstås om det är gratis då du (förhoppningsvis) inte har nån användning för det inom nåt/några år beroende på bredbandsutvecklingen.

 

Om man bortser från den högre månadsavgiften blir det billigare att surfa med ISDN (på en linje) även om minuttaxan är densamma som för vanligt modem. Det du tjänar pengar på är att det går snabbare att surfa och du kan koppla ned dig så fort en sida är inläst. Gör du det med ett vanligt modem måste du betala 50 öre varje gång du kopplar upp dig igen och därför lönar det sig sällan att koppla ned sig om man inte tänker läsa sidan under mer än 5 minuter och dessutom har tålamod att vänta på uppkopplingsfasen. Med ISDN går uppkopplingen på 1 - 3 sekunder och det fina i kråksången är att uppkopplingen inte kostar dig något. Kör du med bägge linjerna (128k) måste du tyvärr ännu så länge betala uppkopplingen, inte bara får den extra utan för BÄGGE linjerna.

 

Du kan väl själv kolla vad Bip, Spray m.m. har att erbjuda. Har du något emot Utfors ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...