Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ibook/powerbook interna ljudkort latency?


Kowalski

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Tänkte kolla om någon har koll på hur pass

hög latency det interna ljudkortet som

följer med ibooken/powerbooken (under osx) har i program som logic, reason etc. Använder mig huvudsakligen av mjukvarusyntar/samplers.

 

Kan någon bekräfta ifall det fungerar bra

respektive dåligt?

 

Har funderat på USB alternativ men är skeptisk

till stabiliteten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I min PowerBook 667 har jag som standard en latency på 12 ms då jag kör igång exempelvis Reason. Det är dock inga problem att halvera detta, det fungerar fortfarande stabilt. Med andra ord behöver du inget externt ljudkort för att exempelvis använda mjukvarusyntar.

 

Mvh,

 

Jan Johansson

Andreasson Musik & Data

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag gick över till OSX körde jag Reason 2 på min PB G3/400 med en latency på 11 ms. Klart godkänt! Har inte ännu skrapat ihop de sista slantarna till en ny PB 17", men när jag kliver över till en sån kan jag utan problem få ner latencyn till 2 ms genom att dra litet i prefsen.

 

Angående USB så har jag sedan något år kört ett m-audio Oxygen8. Under OS9 funkade det precis hur bra som helst, men under OSX får jag konstiga resultat. LED:en liksom blinkar och har sig, och när jag komponerar en låt så kan jag helt plötsligt få automagiskt genererade värden i 'automotations-spåret'. Vad det beror på vet inte ens m-audio, men jag fick tipset att koppla in en separat strömtrafo. Idag tar Oxygen8 strömmen från USB-kabeln, vilket tydligen inte är helt superbra.

 

Nåja.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...