Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har OS X


Sussi Gustis

Rekommendera Poster

Sussi Gustis

Jag installerade - dumt nog OS X på min G4. Sen provade jag lite surfa och sånt unde rett par veckor. Senare så skulle jag komma åt min exerna SCSI-hårddisk... nix den fanns inte.

tog bort till slut OS X men hårddisken fanns inte längre där...

Jag lyckades av nån anledning testa sen o ta bort sen sista termineringen.. då funkade hårddisken.

 

Problemet är: JAG HATAR OS X. Inget funkar längre. Det är ett skitsystem - trassligt att veta exakt vad man gör. tacka vet jag gamla hederliga system 9 där kan man i alla fall göra de gamla hederliga inställningarna och slippa trassel. Felet är dock att det itne görs några uppdateringar osv till 9:an... Köpte en CDRWbrännare frånIOMEGA. Felet var att den hade USB 2 vilket inte system 9 kan läsa och översätta till USB1 - så under 9:an funkar inte brännaren. I 10:an så kan jag inte använda CDRW skivor för sector 0 blir det knas med.

 

Så jag tycker det bara trasslar till det med det där nya "så jättebraiga" system10. Det är det värsta som har hänt macen... allt detta trassel och trams hela tiden.

Är det fler som har aversioner mot OSX tro eller är jag ensam om det?

 

/Sussi

 

PS. Näe. jag har i nte råd att gå på kurs för jag är arbetslös utan a-kassa... så jag måste lära mig själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe det jag brukar se och höra är macanvändare som lovprisar osx till skyarna för att det är så bra :)

 

[inlägget ändrat 2003-05-12 12:43:14 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Jag undrar i så fal varför de lovprisar os X för det riktigt stinker.

Jag gör hellre allt på system 9. Det är lättare. så för att bränna en simpel CD så måste jag starta om till OS X men sen byter jag fort tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Datorkrig håller vi på ett annat ställe här på forumet, så spy galla över OS X där.

 

Dessutom, du har postat inlägget under fel avdelning, när det gäller OS X så borde det väl vara på det forumet. Iofs så verkar du ju ha problem även under OS 9, så frågan är om det är din hårdvara du valt som är problemet och inte operativsystemet?

 

Själv tycker jag OS X är toppen och det är ett otroligt stabilt system. Man måste nog tänka om lite som gammal Mac-ägare då systemet är mycket mer strukturerat redan från början och att man helst ska hålla sig inom denna struktur för att slippa problem.

 

Satsa gärna några kronor på boken: "Mac OS X: The Missing Manual" av David Pouge. Förvisso på engelska, men bra skrivet och lättläst även för såna som inte är vana att läsa engelska. Efter den boken kände jag att jag hade full koll då jag också var skeptisk från början mot OS X.

 

När det gäller dina problem så är det förstås beklagligt, men jag får inte riktigt ordning på vad som är problemet i OS X och vad som är problemet i OS 9.

 

Du pratar om en hårddisk som OS X inte ser, eller var det så du menade?

 

När det gäller SCSI så säger Apple att det är viktigt med termineringen, i båda ändar av SCSI-kedjan. Så var noga med termineringen och problemen med SCSI-hårddiskar i OS X ska försvinna.

 

Du kan ju läsa här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106147

 

De CD-RW skivor du inte kan läsa i OS X, är det skivor du själv bränt eller är det såna du får av andra att jobba med? Om det är egna skivor, är det en SCSI-brännare?

 

Vet inte vilken version av Mac OS X du har, men sedan 10.0 så har programmet utvecklats enormt och då kanske även några av de problem du beskriver försvunnit. Jag läser en gammal artikel på Apples hemsida där de säger att DiscBurner 1.0.1 inte funkar med SCSI CD-RW brännare (en artikel som skrevs i mars 2001, så det är två år sen och mycket har hänt sen dess).

 

Eftersom du inte har mycket pengar (vem har det?) så kanske du kunde söka lite på nätet efter tutorials för Mac OS X. Hittade en för 10.2 (Jaguar) som du kanske kan ha glädje av:

 

http://www.atomiclearning.com/freemacosx.shtml

 

Lycka till!

 

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2003-05-12 19:12:18 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Har 10.2.6. Brännaren är en USB2brännare men jag har inte USB 2 på UsB-kortet. Har bara USB1. Men det står att om man inte har USB 2 så går bränningen saktare än det som står.. och det är ju acceptabelt.

Mitt problem: Brännaren funkar inte alls under system 9.22. för den har USB2. Utan ska jag bränna så måste jag byta till OS X (10.2.6). Men då kan jag inte heller göra RW-skivor för det "går inte att verifiera spår 0" och det blir inget på skivan. Programvaran är den senaste uppdatering. Toast Titanium 5.. något...

 

har upptäckt många konstigheter under os x.. tex att knapparna man ska klicka i/fylla i på Explorer tar 1000 år innan det händer något.. många saker funkar inte - men det är väl webmastrarnas fel antar jag... o Explorer...

 

Jag kommer nog i allafall att försöka hålla mig till OS 9 så mycket det går. Jag har både formatterat om hårddisken o lagt in det från början osv..

 

Ang terminering av SCSI-hårddisken... det konstiga är att när jag terminerade den i "slutet" så kom aldrig hårddisken upp. Jag provade att byta terminator osv.. men inget funka. Ända tills jag gjorde det förbjudna.. tog bort termineringen där... Då funkade det. konstigt nog.. men jag får inte starta upp med den igång utan jag får slå på den efteråt och även JAZEn som ska vara sist.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju som du har mest hårdvaruproblem och inte kan direkt skylla på mjukvaran. Macarna har aldrig haft USB2 och det är inte troligt de kommer att ha det heller, även om de väl kommer att ha stöd för ned-konvertering till USB1. Apple använder ju firewire som är snabbare.

 

Vad är det för USB-brännare, kollade du att den var kompatibel med Mac OS X innan du köpte den, speciellt med tanke på de problem du har med RW?

 

Kollat om det finns drivrutiner som du kan uppdater?

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Det stod på förpackningen att det skulle funka till os 8.?? till 9.??

Men när jag provar så kan jag inte bränna und ersystem 9.. för då agerar brännaren endast spelare pga att den har uSB 2... och då måse jag köra under OsX där det oftast inte funkar ändå.. Uppdaterade toasten till 5.2.vaddetnuvar... häromdagen o nu fårjag inte ens bränna en simpel cd. Snacka om att man stöter på problem hela tiden. gamla 5.1 versionen så tramsade den om att jag inte kunde bränna dit mpg o avi-filmer för tiden hade gått ut eller vad det stod... suck..

 

Det fåniga nu är att jag försökte att bränna ner mitt gamla system 9 på en CD- men då bombade Toasten 5.2.?... får inte. Jag tänkte att jag får väl ta o installera om allt då.. men icke sa nicke.. Då vägrar den bränna i stället. Men det måste vara uppdateringen 5.2.?:s fel.. ska försökta ta bort den igen...

 

Det fåniga med allting. Alla saker utom nya brännaren som jag köpte häromveckan.. Allt funkade utmärkt innan jag försökte installera system 10. Externa hårddisken funka perfekt utanatt man skulle ta bort termineringar på ställen där det borde sitta. Datorn kände igen min gamla brännare (som tyvärr är död för den bränner inte).. Allt var frid o fröjd.. Tyvärr går det inte att bara ta bort 10:an för det är något firmware som har ställt till det med termineringen för SCSI... och nu då - om jag ska bränna så måste jag ha 10:an...

 

/Sussi ... suck...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det var iofs i maj som du skrev det här, men jag kan inte låta bli att svara ändå.

Jag känner precis som du, men jag har bytt till Windows XP faktiskt. Detta kan låta konstigt då jag alltid varit en mycket stor MAC-anhängare....men som jag ser det är MAC borta......det finns helt enkelt inte längre.

Förr var MAC = enklare dator.

Nu fattar man ju ingenting, o det man fattar fungerar inte. Nej, kolla i alla fall in XP, den är mer som "gamla mac-systemet"

 

 

/GE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...